Byggahus.se
Ska lägga in ett nytt grangolv och tänker köra på olja.

Googlat runt ett tag utan att hitta nåogn vettig beskrivning annat än "slipa golvet innan du oljar"

Räcker det med att gå över det med typ ett 120 papper med en vanlig slipmaskin eller är det hyra stor golvslip som gäller?
 
Det beror nog mycket på vad det är för golv? Rent vanligt plankgolv brukar man ju slipa mest för att det sällan blir superplant av att bara lägga in det. Alltid blir det nån kant. För oljans skulle så tror jag inte det har nån betydelse.
 
100% plant bryr jag mig inte om... men jag antar att hela ytan vill ha slippapper på sig så går man över med en maskin så slipar man väll ner det lilla som kan tänkas sticka upp.
 
Frågan är väll oxå om man klarar sig med en hobbyslip när golvet är nytt. typ Excenterslip PEX 300 AE
 
Ingen som har några synpunkter?
 
Mina synpunkter:
Om det är ett nytt rent trägolv så förstår jag inte varför det ska slipas öht?
Av princip ska man inte slipa trägolv annat än i rena undantagsfall eftersom det förstör det hårda ytskiktet som blir av slitage/tidens tand. Oljan har inga problem. Det enda jag kan tänka mig är om golvet är smutsigt/fläckigt så blir det permanent med oljan, men då slipar man ju inte, utan tvättar/skurar.
Ska oljan poleras in så kan det ju vara lämpligt att golvet inte har några vassa kanter, men det har inte framkommit att det ska göras?
 
Hmmm nu blir jag ju kluven....

Enligt golvförsäljaren va det en självklarhet. Innan han sa det så va helt inne på att inte slipa av samma anledning som du säger.

Nu har jag dock köpt av idalatrappan som man tycker borde ha bra koll. Hade det varit någon på Byggmax eller liknande som sagt det så....

Får väll avvakta till nästa vecka och höra deras argument har några bitar kvar att lägga...
 
  • Gilla
mickelinoe
  • Laddar…
Nytt grangolv, då tänker jag spontade massiva granbrädor. Dvs i princip samma som alla gamla undergolv och skurgolv. Med den skillnaden att dedikerade golvbrädor idag som ska vara både över- och undergolv har en utmärkt finish, och en del även lätt fasade kanter, samt ändspont. Om det ändå anses vara regel att nylagda massiva golv ska slipas så finns det ju ingen anledning för golvtillverkarna att krångla med kantfasning och ändspont? Om golven ska lackas så har jag lite större förståelse för slipning. Vattenskadade färger/lacker fäster ju inte alls på samma sätt som oljebaserade produkter.

Vad säger golvfabrikanten?

Edit:
Kan som sagt bara tänka mig att "smuts"/ful yta av ngt slag kan motivera slipning av nylagt golv, (som ska bli "skurgolv", oljat eller inte). Kom att tänka på att man kanske tar höjd för dålig hantering i samband med läggning. Typ skoavtryck, mindre repor och jack etc.
 
Redigerat:
Oldboy Oldboy skrev:
Om golven ska lackas så har jag lite större förståelse för slipning.
Jag håller med, och det samma borde ju gälla om man bara oljar.
Men oavsett, så tycker jag inte att en skakrondell/excenterslip är rätt verktyg.
De lämnar enligt min erfarenhet lätt slipskador efter slippapprets runda ytterkant, då de är svåra att hålla plant.
Hellre då en traditionell planslip med rektangulär slipplatta.
De är mycket enklare att slipa plant med. Och välj inte någon av de minsta!
 
Är det någon form av "parkett" eller är det plankgolv? Mitt plankgolv slipades aldrig efter läggning. Tvättas bara med såpa.
 
Det är massivt plankgolv, 26mm.

Golvet ska oljas. Jag ska fråga igen så fort dom öppnar på tisdag vad argumenten är för att slipa. Visst är väll inte ytfinishen 100% men inget som stör. Behåller ju hellre en hård yta.
 
Ett nytt trägolv skall slipas innan behandling eftersom den hyvlade ytan är så pass tät att olja har svårt att tränga in i trät.
Det finns risk att endast delar av golvet suger åt sig olja (nu talar jag om naturolja ej hårdvaxolja) och har du då en pigmenterad olja så kommer golvet bli flammigt
När man använder hårdvaxolja på ett nytt trägolv skall det också slipas innan för att det skall få ordentligt skydd och tränga ner.
Samma sak här använder man pigmenterad hårdvaxolja så är risken stor att det blir flammigt.

Är det som så att man vill luta och olja sitt golv så är den lämpligaste slipordningen 60-80-100 korn för att lutet skall maximalt tränga in i trät.

Endast om man såpskurar golvet kan man hoppa över slipningen.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
T Torkad gubbe skrev:
Ett nytt trägolv skall slipas innan behandling eftersom den hyvlade ytan är så pass tät att olja har svårt att tränga in i trät.
Det finns risk att endast delar av golvet suger åt sig olja (nu talar jag om naturolja ej hårdvaxolja) och har du då en pigmenterad olja så kommer golvet bli flammigt
När man använder hårdvaxolja på ett nytt trägolv skall det också slipas innan för att det skall få ordentligt skydd och tränga ner.
Samma sak här använder man pigmenterad hårdvaxolja så är risken stor att det blir flammigt.

Är det som så att man vill luta och olja sitt golv så är den lämpligaste slipordningen 60-80-100 korn för att lutet skall maximalt tränga in i trät.

Endast om man såpskurar golvet kan man hoppa över slipningen.
Godkväll! Plockar upp denna gamla tråd igen då jag tagit hem ett gammalt furgolv svärfar har haft liggande. Det är "nytt", alltså har aldrig legat som golv, men har lite små skönhetsfel. Lite skitigt, något brännmärke o vissa kvistar mm. Slipa då innan lack lr olja? Mvh/Viktor
 
Argumentet om att inte slipa för att man förstör den med tiden härdade ytan är väl främst ett argument för gamla golv som redan hunnit få denna yta. Har golvet aldrig varit vare sig behandlat eller någon gått på det så finns inte den ytan. Då är slipningen en metod att få bort smuts, brännmärken och eventuella repor. Jag lade ett nytt trägolv i somras som jag slipade med excenterslip innan jag oljade. Medan jag kröp på golvet och oljade såg jag en del sliprepor och ångrade då att jag inte använt finare papper samt bytt papper oftare. Men det är inga repor som jag stört mig på senare eftersom jag inte så ofta kryper på golvet.
 
Tycker nog att inlägg #12 är bra som riktmärke. I övrigt har många goda råd nämnts.
Men som alltid beror det lite på omständigheter, syfte och önskemål/krav om utseende osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.