Byggahus.se
Hej!

Nu börjar det bli dags för att måla garageplattan med 2komp-epoxy. Plattan gjöts för drygt ett år sedan och är slät och fin.

Jag vill nu slipa bort betonghuden för att färgen ska sitta ordentligt.

Vad ska jag hyra för slip? ABS? HTC? Vilka papper eller segment?

Efter att ha läst en del tidigare trådar så blir jag inte riktigt klok på vad som är bäst.

Jag vet att man kan syratvätta också men jag är nog mest inne på att slipa.

Alla tips på vilken maskin jag bör hyra och hur man använder den tages tacksamt emot!

Mvh Amrich
 
Jag säger HTC, jag skulle slipa en platta i huset och fick en ABS, avverkar inte alls som önskvärt.

Garaget slipade jag inte själv på grund av asbest, men betalade extra för att de skulle köra med en HTC som ger ett jämnare resultat att måla på (ABS duger till att klinkra på).
 
Abs om du inte bryr dig om det blir rosor. Den gör jobbet tillräckligt bra.

HTC resultatet är viktigt. Är det en garagelatta så är inte utan så stor (gissar jag) då går det lika bra att köra med en liten handhållen maskin. Typ 150mm och så Mirka HD ace papper.
 
Tack för svar!

Ytan är 70m² så något handhållet känns inte aktuellt.

Ytan är jämn och fin som den är nu så det vore tråkigt om man använde något som gjorde det sämre. Det finns alltså ingen behov av att förbättra finishen på ytan.

Men frågan är hur mycket som ska bort för att betonghuden ska försvinna?
 
Hej!
Ursäkta att jag förstör tråden lite men jag bara undrar ifall om det är viktigt att man väljer färg som kan andas eller inte ?
Beror det på om plattan är isolerad eller ej?
Tänker själv bygga garage i framtiden därför min undran. 🙂
 
A Amrich skrev:
Tack för svar!

Ytan är 70m² så något handhållet känns inte aktuellt.

Ytan är jämn och fin som den är nu så det vore tråkigt om man använde något som gjorde det sämre. Det finns alltså ingen behov av att förbättra finishen på ytan.

Men frågan är hur mycket som ska bort för att betonghuden ska försvinna?
Du skall ha bort någon mm om ens det. Man går sakta över med ABS eller HTC någon sekund över golvet.

Är epoxin färgad eller genomskinlig? HTC eller liknande är lättare att köra men dyrare. ABS är lite svårare att köra men billigare och ger rosor (repor i betongen) därför har man den bara om man skall jämna av innan spackling, under golv eller om det är färgad epoxi. HTC lämnar också repor om man bara går med den grövsta klossarna.
 
F fisgris8 skrev:
Hej!
Ursäkta att jag förstör tråden lite men jag bara undrar ifall om det är viktigt att man väljer färg som kan andas eller inte ?
Beror det på om plattan är isolerad eller ej?
Tänker själv bygga garage i framtiden därför min undran. 🙂
2-komponents epoxy är väl färgen som gäller i ett garage och den ska enligt specifikationerna vara diffusionsöppen om man lägger två lager. Fler så riskerar den att bli tät.

Har man en isolerad och ordentligt dränerad platta på mark är det nog inte så kinkigt tror jag.
 
  • Gilla
fisgris8
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Du skall ha bort någon mm om ens det. Man går sakta över med ABS eller HTC någon sekund över golvet.

Är epoxin färgad eller genomskinlig? HTC eller liknande är lättare att köra men dyrare. ABS är lite svårare att köra men billigare och ger rosor (repor i betongen) därför har man den bara om man skall jämna av innan spackling, under golv eller om det är färgad epoxi. HTC lämnar också repor om man bara går med den grövsta klossarna.
Okej, låter som om det går ganska snabbt att slipa en större yta då.

Det verkar som det är HTC jag ska ha. Vilka klossar ska jag ha för att endast nöta bort betonghuden, undvika repor och klara mig på en körning?
 
Jag glömde svara på frågan om det är färgad epoxy jag ska använda. Ja, jag har tänkt använda Biltemas ljusgrå 2-komp epoxy. Menar du att färgen döljer eventuella rosor (repor) från en ABS-slip?
 
Jag har kört Nils Malmbergs färg, den döljer i princip ingenting!
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har kört Nils Malmbergs färg, den döljer i princip ingenting!
Tack för det. Det är min uppfattning också att epoxy inte döljer något.

Det verkar luta åt att det är HTC-slipning som gäller då. Önskar fortfarande hjälp med vilket segment som är lämpligast.
 
Oinredd källare med betonggolv, dörr, fönster, träreglar och diverse föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomt rum med betonggolv, beige väggar, röd kantning, plastdraperi och synlig ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett tomt rum med grått golv, vita väggar och en öppen golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Needas och 1 till
  • Laddar…
A Amrich skrev:
Tack för det. Det är min uppfattning också att epoxy inte döljer något.

Det verkar luta åt att det är HTC-slipning som gäller då. Önskar fortfarande hjälp med vilket segment som är lämpligast.
Har tyvärr ingen rekommendation på vilket segment.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Har tyvärr ingen rekommendation på vilket segment.
Vad slipade du med?
 
A Amrich skrev:
2-komponents epoxy är väl färgen som gäller i ett garage och den ska enligt specifikationerna vara diffusionsöppen om man lägger två lager. Fler så riskerar den att bli tät.

Har man en isolerad och ordentligt dränerad platta på mark är det nog inte så kinkigt tror jag.
Okej tack så mycket för svaret 🙂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.