Byggahus.se
Jag vill måla ett hus med falurött. Tyvärr är panelen redan bestruken med en vattenbaserad fasadfärg. Jag har tänkt att jag ska riva bort panelen och sätta ny sågad panel som jag kan stryka med falurödfärg. Men det bär emot att slänga gammal panel bara för färgens skull. Finns det någon som har prövat att slipa, blästra, borsta eller måste jag byta ut panelen.
Gustav
 
Generellt sett går det inte att stryka faluröd på en redan målad yta. Om det går att ta bort den gamla färgen helt kan det kanske fungera. Men det kommer inte bli bra.
Du kanske kan återvinna den gamla panelen genom att vända på den? Skämt åsido, skipa faluröd och måla med något som passar befintligt underlag. Det blir billigast, och blir tillräckligt med jobb. Annars får du byta panel (hysteriskt mycket jobb och pengar).
 
  • Gilla
Gustav2
  • Laddar…
richardtenggren
Du kanske kan få panelen blästrad? Har sett när de blästrar målat timmer :)
 
  • Gilla
Gustav2
  • Laddar…
Skrapa bara bort lös/flagnad färg. Alternativt tvätta bort den med högtryckstvätt. Kontakta sedan Falu Rödfärg, eller återförsäljare. De har en linoljebaserad fasadfärg, som fungerar på de flesta färgtyper. Kulören är nästan identisk med vänlig falu rödfärg. Den är även lika enkel att måla, eller spruta. Nästa gång det ska målas, kan du använda vanlig falu rödfärg.
 
  • Gilla
Znorkel och 1 till
  • Laddar…
G Gustav2 skrev:
Jag vill måla ett hus med falurött. Tyvärr är panelen redan bestruken med en vattenbaserad fasadfärg. Jag har tänkt att jag ska riva bort panelen och sätta ny sågad panel som jag kan stryka med falurödfärg. Men det bär emot att slänga gammal panel bara för färgens skull. Finns det någon som har prövat att slipa, blästra, borsta eller måste jag byta ut panelen.
Gustav
Hur gjorde du, är själv sugen på Falu röd men har en gammal fin panel som är målad med annan färg. Mvh Patrik
 
A AG A skrev:
Skrapa bara bort lös/flagnad färg. Alternativt tvätta bort den med högtryckstvätt. Kontakta sedan Falu Rödfärg, eller återförsäljare. De har en linoljebaserad fasadfärg, som fungerar på de flesta färgtyper. Kulören är nästan identisk med vänlig falu rödfärg. Den är även lika enkel att måla, eller spruta. Nästa gång det ska målas, kan du använda vanlig falu rödfärg.
Menar du att man kan måla över Falus lineoljefärg med vanlig Falu rödfärg efter några år? Mvh Patrik
 
S SannaLyckan skrev:
Menar du att man kan måla över Falus lineoljefärg med vanlig Falu rödfärg efter några år? Mvh Patrik
Knappast
 
wildeside
S SannaLyckan skrev:
Menar du att man kan måla över Falus lineoljefärg med vanlig Falu rödfärg efter några år? Mvh Patrik
Har jag aldrig hört/läst att det skulle fungera.
Ring Faluvapen dom har jätte bra kundservice.
 
S SannaLyckan skrev:
Menar du att man kan måla över Falus lineoljefärg med vanlig Falu rödfärg efter några år? Mvh Patrik
Ja, det går bra. Jag var själv tveksam, men jag gick en kurs hos Falu Rödfärg, där de förklarade detta. Jag har senare gjort det på flera hus. De första för 6år sedan, och det visar inga tecken på att släppa eller se sämre ut.
 
  • Gilla
SannaLyckan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.