5 910 läst ·
2 svar
6k läst
2 svar
Skurgolv i trappa?
Hej!
Jag håller på att renovera en furutrappa från 58.
Jag funderar på att såpa stegen och till slut få tålig finish.
Är det rekommenderar att göra det i en trappa?
Vilken såpa kan man använda? Finns både sojasåpa, linsåpa. Går det att varva med både och eller måste man hålla sig till en slags såpa när man väl börjat? Tänkte om de löser varandra?
Sen frågan om man ska luta eller inte. Läste något om att det gör träet mjukare så jag vill nog avstå ifrån det i så fall.
Mvh
Vilken såpa kan man använda? Finns både sojasåpa, linsåpa. Går det att varva med både och eller måste man hålla sig till en slags såpa när man väl börjat? Tänkte om de löser varandra?
Sen frågan om man ska luta eller inte. Läste något om att det gör träet mjukare så jag vill nog avstå ifrån det i så fall.
Mvh
Det går utmärkt att såpskura en trappa. Känner inte till sojasåpa och skulle själv välja klassisk linsåpa istället för något som måste hämtas från andra sidan världen. Finns det något skäl till att blanda? Bör väl iofs fungera rent tekniskt gissar jag - men viktigt se till att såpan är gul - alltså utan färg - för rätt utseende på träet. Och använda kallvatten, bara kallvatten.H Hibbi skrev:Hej!
Mvh
Ja undvik lut för all del - speciellt i en trappa som bör vara extra slitstark. Använd istället sån här https://www.byggfabriken.com/farg-o...lvsapa/info/product/425-211-faxe-traolja-vit/ för att få rätt färg tills såpskurningen satt sig.
Min trappa lutades när den gjordes. Därefter har den bara såpskurats och numera tvättas eller torkas den varje vecka med vatten och såpas då och då. Fungerat ypperligt alla dessa år. Den är utsatt för mycket slitage. Faran med lut EN gång som ny är överdriven.
Klicka här för att svara