Har en påfyllnadsventil av denna modell. Öppnar jag med ratten så fyller den inte på.

Så jag funderar på om det kan vara så att man kan skruva loss ventilpaketet (under blå ratten) utan att radiatorkretsen måste tömmas, alltså ifall backventilen sitter på radiatorsidan av ventilen?
Det finns en chans att det är ventilen som peckat igen så tänkte se om det löser sig med en rengöring och motionering.

Påfyllnadsventil på rörledning med blå ratt, eventuell igensättning diskuteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ventilkäglan är backventilen troligen..............den är fjäderbelastad i botten så när du gängar ut vredet så är det trycket som öppnar ventilen som troligen sitter fast. Skulle trycket försvinna från höger sidan så stänger trycket från pannsidan käglan igen. Så lossar du allt så lär det nog komma en del vatten........

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Det kan även vara den blå ratten som är sliten och därmed slirar. Försök att ta bort den, sedan kan du vrida på ventilen med en skiftnyckel eller polygrip.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
ventilkäglan är backventilen troligen..............den är fjäderbelastad i botten så när du gängar ut vredet så är det trycket som öppnar ventilen som troligen sitter fast. Skulle trycket försvinna från höger sidan så stänger trycket från pannsidan käglan igen. Så lossar du allt så lär det nog komma en del vatten........
Jaha, så är det ju säkert att backfunktionen finns i käglan.
Jag tror att käglan har fastnat i botten med hjälp av lite kalk eller smuts så jag tänkte väl att man kunde motionera loss den. Får bli ett projekt till våren i såna fall, när man kan vara utan vatten i radiatorkretsen någon dag i värsta fall om det inte skulle gå bra.

Immobil Immobil skrev:
Det kan även vara den blå ratten som är sliten och därmed slirar. Försök att ta bort den, sedan kan du vrida på ventilen med en skiftnyckel eller polygrip.
Den fungerar så till vida att man kan vrida på den, den går upp och ner lite samt har ett botten- och ändläge så jag tror inte den slirar. Men bra tanke ändå!

om du öppnar den och försiktigt knackar till på den då? Sen bör man ju kolla att det inte är så att det finns fler ventiler på vägen som är stängda...........på fyllsidan alltså.

S Stefan1972 skrev:
om du öppnar den och försiktigt knackar till på den då? Sen bör man ju kolla att det inte är så att det finns fler ventiler på vägen som är stängda...........på fyllsidan alltså.
Har gjort detta med att knacka på den, utan resultat. Det finns inte fler ventiler på vägen tyvärr.
Kanske kunde man öppna klämringskopplingen på höger sida, föra in en mejsel och försöka slå loss käglan.

Har du inte nån avstängning upp till radiatorsystem, vid cirkulationspumpen kanske?
Har du golvbrunn i pannrummet?
Om du köper samma ventil går det att byta ventilen utan att tömma systemet om du tappa ned trycket.
Det blir lite spill men det gör inget om du har golvbrunn eller en spann under.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.