Monterar just nu OSB skiva mot plåtreglar och har lite problem med att skruvhuvudena slutar gå ner i skivan. Någon som har bra tips?
Skruven jag använder nu är ett storpack från Byggmax och skär in i regeln riktigt fint, men när huvudet når OSB skivan så börjar skruven rotera istället för att tränga ner i materialet.

Ola78
Har du rätt skruv? Det låter som gängningen inte går ändå upp till skallen.

Du ska använda 25mm spånskiveskruv eller sockelskruv då går det bättre.

Precis..här behövs spånskiveskruv som fräser sig ner i skivan.... men antagligen är det som händer här att skruven fräser upp hålet i stålregeln så att den bara slirar...lätt hänt med för hög hastighet när man skruvar. Momentet måste vara relativt lågt också¨....
skruva försiktigt, komplettera gärna med lite vitlim mellan skivan och regeln...och sen fullskruva gipsskivorna så sitter alltihopa som det ska

Matti_75 skrev:
Du ska använda 25mm spånskiveskruv eller sockelskruv då går det bättre.
Biter spånskiveskruv i plåt?

Forbo skrev:
skruva försiktigt, komplettera gärna med lite vitlim mellan skivan och regeln...och sen fullskruva gipsskivorna så sitter alltihopa som det ska
vitlim? Typ Casco trälim?

Mangan skrev:
Biter spånskiveskruv i plåt?
Ja visst det funkar jättebra! :)

Ja det finns spånskiveskruv/sockelskruv för stålregel.

Spånskiveskruven trängde inte in i plåtregeln ordentligt utan plåtregeln buktade sig hela tiden.
Köpte även ett par svarta 25mm Grabber giipsskruv, men dom betedde sig exakt likadant.

Men, då började jag göra så här och det blev superbra:
Jag drog in Byggmax gipsskruv för plåtreglar (de som jag inte fick ner huvet på i OSB:n) någon centimeter bredvid där jag tänkt mig skruven. Denna skruv bet med lätthet fast i plåtregeln ordentligt.
Sen drog jag in Grabbers svarta 25mm gipsskruv för plåtregel där jag ville ha skruven. Byggmax-srkuven höll regeln på plats och Grabber-skruvhuvudet grävde sig fint ner i OSB-skivan.

Visst, jag fick skruva dubbelt så många gånger, men det blir BRA :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.