Byggahus.se
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är helt OK med digitalkamera också, ty lagen förbjuder endast kommunikationsutrustning (som man håller i handen).
Så alla kameror som endast är en kamera får man fota med medan man kör.
Det är inte heller förbjudet att raka sig, sminka sig, äta frukost eller lösa rubiks kub, sittandes bakom ratten, så länge man uppfyller de allmänna reglerna för bilkörning.
Jo om du vinglar.Vilket förvisso tillhör de vanliga reglerna som innefattar mobiltelefon men folk är så efter att vi måste ha ungefär 2-3 lagar mot mobilen :D
Jag har faktiskt sett lastbilschaufförer sitta och läsa en helt vanlig bok när de sträckkört på E6an.

Men vem tar med en vanlig kamera, åker hem och laddar in bilden. Och sen lägger upp den på ett forum?.
Strunt samma

Stegen saknade en flagga, annars har jag inget att påpeka med höjden eller bakåt. Helst ska de vara en flagga med en rosa häst för att skoja till det lite.


Zixten Zixten skrev:
Vet inte om det ar skröna eller inte, men förr hörde jag om att det finns maxbredd på ett fordon och maxlängd, och maxhöjden var typ 80m, för var man högre så var man tvungen att kontakta luftfartsverket eller något sådant.... Men misstänker att det där bra var påhittat....
Minns jag rätt när jag var uppe och testa på att flyga så var tätbebyggt område minimumhöjd på flygplan 300 meter för små flygplan, vilket bör innebära att du kan ha en sjujäkla flaggstång, men det finns såklart de som flyger med skärm och proppeller på mycket lägre höjd.
Men det kommer nog aldrig hända.
 
Men om man fångar en skärmflygare med stegen behövs ju ingen flagga.
 
  • Gilla
Alexn72 och 2 till
  • Laddar…
Cheesen
R Rkarlsson skrev:
Minns jag rätt när jag var uppe och testa på att flyga så var tätbebyggt område minimumhöjd på flygplan 300 meter för små flygplan, vilket bör innebära att du kan ha en sjujäkla flaggstång, men det finns såklart de som flyger med skärm och proppeller på mycket lägre höjd.
Men det kommer nog aldrig hända.
300m är väl fri flyghöjd, d.v.s du får flyga hur du vill utan att kontakta flygledningen bara du är under 300m.
 
14 § Andra föremål än vindkraftverk, ballonger, drakar och liknande föremål som har en höjd av 45–100 meter över mark- eller vattenytan ska markeras med något av följande alternativ:
1. färg,
2. lågintensiva ljus, eller
3. medelintensiva ljus.
Andra föremål än vindkraftverk, ballonger, drakar och liknande föremål som har en höjd av 100–150 meter över mark- eller vattenytan ska markeras med lågintensiva eller medelintensiva ljus.
Andra föremål än vindkraftverk, ballonger, drakar och liknande föremål som har en höjd över 150 meter över mark- eller vattenytan ska markeras med låg- och högintensiva ljus enligt de markeringsnivåer som finns i bilaga 4 till dessa föreskrifter.
Om ett föremål som beskrivs ovan kan påverka flygsäkerheten genom att inte vara tillräckligt framträdande mot omgivningen ska föremålet även markeras på ytterligare nivåer.
https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS 2010_155.pdf
 
mexitegel mexitegel skrev:
Men om man fångar en skärmflygare med stegen behövs ju ingen flagga.
10 poäng direkt. Men en flagga för att de ska låta bli stegen =)


Cheesen Cheesen skrev:
300m är väl fri flyghöjd, d.v.s du får flyga hur du vill utan att kontakta flygledningen bara du är under 300m.
Inte med 4 sitsigt propellerplan. Över tätbebyggt får du inte gå under 300 meter. Militären kan säkert strunta i det då jag upplevt ett par ggr i livet när de kommit kanske 50 meter ovan hustaket.
Men utanför tätbebyggt fick du troligtvis flyga lägre =)
Men de är en annan historia.
 
Jag flög skärm dragen av en 240 med rep runt dragkroken och en person i bakluckan för sådär 20-25 år sen. Skulle det eventuellt kunna varit olagligt?
Var nog uppe på tio meters höjd ungefär.
 
  • Gilla
  • Wow
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Jag flög skärm dragen av en 240 med rep runt dragkroken och en person i bakluckan för sådär 20-25 år sen. Skulle det eventuellt kunna varit olagligt?
Var nog uppe på tio meters höjd ungefär.
Hur var lastsurrningen på han i bakluckan?
 
  • Gilla
Ridbäck och 1 till
  • Laddar…
Han höll i repet som en sorts extra säkerhet. Verkade för farligt att binda repet i dragkroken. Tanken var att han och föraren skulle kunna prata med varandra om det gick åt helvete. Kruxet var att de inte hörde varandra.
 
  • Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
ullberg
Hittad på linkedin:

Parkeringsplats utanför byggmarknad i Tyskland och bil med långa brädor på taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/U
 
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
Trollskidan och 22 till
  • Laddar…
Alla sätt är bra utom de dåliga brukar det ju heta, men detta är ett tydligt exempel på en dålig lösning. Hur kommer man bara på en sådan här virkesplacering :surprised:
 
Vill ju inte lägga det direkt på taket, och takräcket går ju på längden :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 4 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Vill ju inte lägga det direkt på taket, och takräcket går ju på längden
Finns ju lastbågar, men denna person äger nog inga, alternativ "glömde" dem hemma.....
 
Känns ju som att låna en såg och lägga två korta på tvären hade varit bättre
 
  • Gilla
frykh och 1 till
  • Laddar…
Tror vi har en vinnare...
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Han måste rätt snart ha insett sitt feltänk!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.