Byggahus.se
R
Alfredo Alfredo skrev:
Nej. Har bara haft med mig bil på färja inom och till/från Sverige. Har dock åkt med en bilfärja i Thailand och minns inte att något surrades där heller.
I dom länderna kan färjorna åka i ganska ruffa floder, i Asien och Sydamerika är det inte bara korsandet av floden utan man färdas på floderna/vattendragen ganska långa sträckor mot vad vi gör i Nordeuropa…
 
Jag gissar att den där surrningen inte har ett skit med lastsurrning att göra utan att det bara handlar om att hindra att bussen kränger i vågorna. Dvs, en komfortfråga för passagerarna i bussen.
 
  • Gilla
GammelMan99 och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
I Filippinerna?
Är vågorna värre i Filippinerna än mellan Sverige och Polen? De surrar oftast inte fordon där emellan heller.
 
R
R Rkarlsson skrev:
Är vågorna värre i Filippinerna än mellan Sverige och Polen? De surrar oftast inte fordon där emellan heller.
Nej det skulle jag inte tro, det som skiljer är att dom trafikerar betydligt mera strömma och farligare vatten leder än vi i Nordeuropa gör alltså bilvägarna är inte så utbyggda så färjorna korsar inte bara floderna utan färdas på dom även om det är oroliga och strömt vatten…
 
R Rejäl skrev:
Nej det skulle jag inte tro, det som skiljer är att dom trafikerar betydligt mera strömma och farligare vatten leder än vi i Nordeuropa gör alltså bilvägarna är inte så utbyggda så färjorna korsar inte bara floderna utan färdas på dom även om det är oroliga och strömt vatten…
Skulle tro att där borta har de inte lika bra båtar och säkerhet som i Europa.

Funderar ens på om de surrar bilarna på bornholmsfärjan som ju hoppar utav helvete i 1,5 timme. (katamaran) kan inte minnas mina föräldrar nämnde något alls om det. Jag har bara åkt som gående.
 
R
R Rkarlsson skrev:
Skulle tro att där borta har de inte lika bra båtar och säkerhet som i Europa.

Funderar ens på om de surrar bilarna på bornholmsfärjan som ju hoppar utav helvete i 1,5 timme. (katamaran) kan inte minnas mina föräldrar nämnde något alls om det. Jag har bara åkt som gående.
Har själv vart i Asien bla. O nej det är inte samma säkerhet långt ifrån..
Samma med trafiken den är långt ifrån västvärldens säkra trafik..
Du verkar leva in en falsk trygghet att övriga världen följer Europas och västvärldens säkerhet.. vilket dom inte gör i många hänseenden…

Om du kollar på färjan på bilden så ser du att den är hyfsat smal o relativt lång den kommer o gunga rätt rejält..
En katamaran gungar inte så mycket däremot slår den hårdt då den färdas fort i jämförelse med en vanlig båt…
 
R Rejäl skrev:
Har själv vart i Asien bla. O nej det är inte samma säkerhet långt ifrån..
Samma med trafiken den är långt ifrån västvärldens säkra trafik..
Du verkar leva in en falsk trygghet att övriga världen följer Europas och västvärldens säkerhet.. vilket dom inte gör i många hänseenden…

Om du kollar på färjan på bilden så ser du att den är hyfsat smal o relativt lång den kommer o gunga rätt rejält..
En katamaran gungar inte så mycket däremot slår den hårdt då den färdas fort i jämförelse med en vanlig båt…
Katamaran rör sig rätt friskt, så pass att man kan knappt gå på däck när den är uppe i högsta marschfart.

Men det är klart, en smal båt är sämre ur alla aspekter.
 
R
R Rkarlsson skrev:
Katamaran rör sig rätt friskt, så pass att man kan knappt gå på däck när den är uppe i högsta marschfart.

Men det är klart, en smal båt är sämre ur alla aspekter.
Men surrningen handlar inte om att bussen ska åka av färjan utan att den ska gunga mindre då passagerarna sitter kvar,
Jag och familjen var i Thailand och åkte bilfärja över hav det var ingen lång bit kanske 15 min men den färjan hade inte dugit till en muddringspråm här i Sverige den var helrostig sprickor överallt, inga flytvästar att prata om kanske fanns några st… säkerhet är ingen prioritet i dessa länder…
 
B bryggstun skrev:
Blev det några skador på busstaket?
Allmänskicket var inte det bästa innan surrning. Jag såg inga skador efter banden. Man kunde se bildäck ovanifrån. Överlag såg det inte ut att spännas hårt alls.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag gissar att den där surrningen inte har ett skit med lastsurrning att göra utan att det bara handlar om att hindra att bussen kränger i vågorna. Dvs, en komfortfråga för passagerarna i bussen.
Bussresenärerna gick av bussen under färjeturen.
 
Mats-S
MathiasS MathiasS skrev:
Dvs, en komfortfråga för passagerarna i bussen.
Tror det gungar mer på vägen i bussen än vad några vågor kan skapa ;-)
 
R Rejäl skrev:
Nej det skulle jag inte tro, det som skiljer är att dom trafikerar betydligt mera strömma och farligare vatten leder än vi i Nordeuropa gör alltså bilvägarna är inte så utbyggda så färjorna korsar inte bara floderna utan färdas på dom även om det är oroliga och strömt vatten…
Är det mer sjögång på floderna än mitt ute på Östersjön?
 
Den är så tung att den ligger still va. Inga remmar nödvändiga!
 
  • Haha
Testarn och 1 till
  • Laddar…
Tror inte det är så mycket problem givet lasten...
Men kreativt 😆
 
  • SUV på vinterväg, snöigt landskap, med stege på taket, aningen suddig bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.