Hej.
En sån här D13 cm skorstensavslut, räcker det för en 12kw kamin eller blir det för snålt?

Skorstenen är en fyrkantig enpipsmodell, ca 30 cm innermått Vi har lite problem med att den ryker in när man öppnar luckan. Tar ett par sekunder, sen väller röken in genom överkant lucka. Kamimens övre den blir liksom full. Testat med öppna fönster mm.

Lång skorsten, så det borde vara bra sug. Är den kanske för stor i förhållande till utloppet? Så den fylls? Är relinqd och godkänd med bravur enligt besiktningsmannen.

Några tankar?

• Rund, metallisk skorstensavslutning med perforerad sektion, placerad på ett bord med verktyg i närheten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skorstensavslut i metall med sotfläckar på en fyrkantig skorsten, bakgrund med träd och byggnader.
    Skapa konto
  • Rostig, rund skorstensavslut bredvid ett runt hål på ett tak, med naturscen och hus i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Insidan av en fyrkantig skorsten, sett från toppen och nedåt, med sotiga väggar och mörk öppning i botten.
    Skapa konto

Bästa svaret

Jag tycker det verkar vara en för stor strypning att gå ner från 30*30cm till 13cm diameter,
Ta bort plåten och och kinahatten och prova att elda utan begränsningar en månad, visar det sej fungera är ju problemet löst.

• Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag tycker det verkar vara en för stor strypning att gå ner från 30*30cm till 13cm diameter,
Ta bort plåten och och kinahatten och prova att elda utan begränsningar en månad, visar det sej fungera är ju problemet löst.
Tack för bra förslag, du hade helt rätt. Jag tog bort hatt och vek ner bläcket så nu är det helt öppet på taket. En oerhörd förbättring. Nu kan man öppna luckan utan att det väller in rök efter några sekunder.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Biggle Biggle skrev:
Tack för bra förslag, du hade helt rätt. Jag tog bort hatt och vek ner bläcket så nu är det helt öppet på taket. En oerhörd förbättring. Nu kan man öppna luckan utan att det väller in rök efter några sekunder.
Om du inte eldar hela året kan du överväga om du ska ha nått skydd över murstocken, det snyggaste är nog isåfall att be den lokale plåtslagaren att tillverka en nätt huv som inte hindrar varken rök eller sotning och det enklaste och billigaste är nog att sätta upp en stor trädgårdsplatta i betong på fyra lagom höga distanser som regnskydd.

F fribygg skrev:
Om du inte eldar hela året kan du överväga om du ska ha nått skydd över murstocken, det snyggaste är nog isåfall att be den lokale plåtslagaren att tillverka en nätt huv som inte hindrar varken rök eller sotning och det enklaste och billigaste är nog att sätta upp en stor trädgårdsplatta i betong på fyra lagom höga distanser som regnskydd.
Det är lättare sagt än gjort. Har jagat en plåtslagare i ett halvår som kan göra 6-7 kopparbläck. Det närmsta jag kom var att få en offert. Men sen försvann han också. Säker vart i kontakt med 3 firmor. Ingen återkommer.

Biggle Biggle skrev:
Det är lättare sagt än gjort. Har jagat en plåtslagare i ett halvår som kan göra 6-7 kopparbläck. Det närmsta jag kom var att få en offert. Men sen försvann han också. Säker vart i kontakt med 3 firmor. Ingen återkommer.
Köp då en 50*50cm betongplatta och fyra mindre marksten som distanser om du vill ha ett enkelt och billigt regnskydd

• Gilla
Biggle och 1 till
  • Laddar…
Biggle Biggle skrev:
Finns gott om firmor som säljer takhuvar på nätet. Bara sända in mått och få den gjort och sänd. Både de böjda och plana finns bara en sökning bort. Beställde en för några år sedan och det funkade klockrent och helt godkänd lösning enligt sotaren.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.