Vid en tidigare grävning för dränering, två år sen, drog jag (tydligen) ut ett avloppsrör ur ett annat när vi härjade med grävmaskinen, så att slätändan kom ut cirka 24 centimeter ifrån muffen på nästa rör. Det är bara tvättmaskinen som går i röret idag så det tog två år innan det hade rasat ner tillräckligt med makadam och tvättludd så att hela skiten korkade igen.

Har nu grävt ner till röret igen och frilagt slätändan och muffen, där är som sagt 24 centimeter emellan. Hade egentligen velat få dit en spolbrunn men jag ser i Rinkabys katalog att den har muff åt båda hållen.

Hur kan man få dit spolbrunnen, några förslag? Båda framtagna ändarna sitter under 80 cm makadam och jag vill helst inte gräva där en centimeter mer än nödvändigt. Var tillräckligt jobbigt att komma ner dit :D

På bilden syns båda rörändarna.

Längst bort i bild, bakom nätet, är muffen som är kvar i marken.
Närmast i bild är slätändan där jag har trätt på en söndersågad muff + ändplugg för att hålla den lite renare från nedrasande grus och skit.

IMG_20160612_152259.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ett vanligt grenrör har slätända åt rätt håll...

Borde väl gå med en rensbrunn rörbitar och en skjutmuff

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Snailman
Skjutmuff är svaret, troligen två stycken om det är ganska kort bit mellan dem.

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Tack alla.
Gick bra, med hjälp av en skjutmuff och flödiga mängder silikonsmörj fick jag dit en spolbrunn med 200 mm inspektionsrör. Känns riktigt bra att själv kunna diagnosticera och åtgärda ett riktigt tråkigt avloppsproblem så snabbt.

Hittade felet med högtryckstvättens rörrensare som jag hade tejpat på biltemas billiga vattentäta "kamera på sladd". Mycket värdefullt att veta vad och var när det gäller såna här stopp.

Återstår bara en snygg betäckning som Rinkaby inte hade i lager.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.