Hej, min ena skåplucka har hakat av sig och hålen är uttjänta. Jag testade att fylla de med träspackel och borrade i skruvarna igen men som väntat så var det alldeles för klent för att hålla upp luckan. Hur hade ni gjort för att få upp luckan igen? Att flytta gångjärnen är näst intill omöjligt eftersom de sitter i en försänkning som ni ser på bilden.

• Gångjärn på träskiva med uttjänta hål försänkta i en rund urgröpning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gångjärn monterat på en vit skåplucka med utfyllda och slitna skruvhål, omgiven av träspån.
    Skapa konto
Mats-S
A Aztrill skrev:
Jag testade att fylla de med träspackel och borrade i skruvarna igen men som väntat så var det alldeles för klent
Testa att trycka i några avbrytna tändstickor i hålen, det tricket brukar fungera på dörrar och luckor i 90% av fallen. Men skruva med känsla, dra inte "sista" varvet :)

Skåpdelen har ju rätt stora hål, så där kanske du får limma in tändstickrona. Kan även behövas att du trycker in bygglim (typ PL200) mellan gångjärn och luckan där.

Borra ur med en träborr och limma fast en träplugg i hålet borde ge bättre hållfasthet än träspackel.

På Youtube har jag sett att det finns lagningsplåtar när skruvhålen gett upp.
Som den snickare jag är skulle jag borra ur med en kvistborr och limma i en plugg.

Protte

Antar att det är plattan som lossnat i skåpstommen.
Det finns plattor för hålrader på olika djup. Länge sedan jag höll på så litar inte på mitt minne. Byt så kan du fästa i nya hål.
För länge sedan hade Lundell&Zetterberg full sortering.
Annars Theofils i Årsta. Grossist men går nog att övertalas att sälja till privatperson.
Renoveringsplatta har garanterat andra placeringar för skruven. De är gjorda för luckan utanpå. Ser ut som om din lucka är innanförliggande. Går att lösa.
Mvh Findus

Hade renoveringsplatta i lagret.
Två metallbeslag med olika hålplaceringar ligger på träunderlag.
Skapa konto

Som du ser är hålen på helt olika ställen.
Mvh Findus

findus42 findus42 skrev:
Hade renoveringsplatta i lagret.
[bild]
Som du ser är hålen på helt olika ställen.
Mvh Findus
OK men bara två hål för fästet i masonit/spån, skulle tro att det bryter rätt bra på infästningen med så kort mellan skruvarna. Ska nog kanske hålla det med. Om inte någon hänger på luckan.

J jonaserik skrev:
OK men bara två hål för fästet i masonit/spån, skulle tro att det bryter rätt bra på infästningen med så kort mellan skruvarna. Ska nog kanske hålla det med. Om inte någon hänger på luckan.
det funkar jag satte renoveringsplattor i min dotters kök för 5-6 år sen och inga problem med det (luckbyte)

T tergo skrev:
det funkar jag satte renoveringsplattor i min dotters kök för 5-6 år sen och inga problem med det (luckbyte)
Jepp med plattor så blir starkt. Men TS visade en ny mindre infästning och det var den som jag skrev om och det är stor skillnad på platta och gångjärnsdel. Bra att det finns plattor att laga med.

J jonaserik skrev:
bara två hål för fästet
Titta igen. Tre skruv varav en i mitten.
Mvh

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Rampamuff?

findus42 findus42 skrev:
Titta igen. Tre skruv varav en i mitten.
Mvh
OK då ska det nog hålla. Lycka till-

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.