Hej, min ena skåplucka har hakat av sig och hålen är uttjänta. Jag testade att fylla de med träspackel och borrade i skruvarna igen men som väntat så var det alldeles för klent för att hålla upp luckan. Hur hade ni gjort för att få upp luckan igen? Att flytta gångjärnen är näst intill omöjligt eftersom de sitter i en försänkning som ni ser på bilden.
Testa att trycka i några avbrytna tändstickor i hålen, det tricket brukar fungera på dörrar och luckor i 90% av fallen. Men skruva med känsla, dra inte "sista" varvetA Aztrill skrev:
Skåpdelen har ju rätt stora hål, så där kanske du får limma in tändstickrona. Kan även behövas att du trycker in bygglim (typ PL200) mellan gångjärn och luckan där.
Produkter som diskuteras: "träplugg"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
På Youtube har jag sett att det finns lagningsplåtar när skruvhålen gett upp.
Som den snickare jag är skulle jag borra ur med en kvistborr och limma i en plugg.
Protte
Som den snickare jag är skulle jag borra ur med en kvistborr och limma i en plugg.
Protte
Antar att det är plattan som lossnat i skåpstommen.
Det finns plattor för hålrader på olika djup. Länge sedan jag höll på så litar inte på mitt minne. Byt så kan du fästa i nya hål.
För länge sedan hade Lundell&Zetterberg full sortering.
Annars Theofils i Årsta. Grossist men går nog att övertalas att sälja till privatperson.
Renoveringsplatta har garanterat andra placeringar för skruven. De är gjorda för luckan utanpå. Ser ut som om din lucka är innanförliggande. Går att lösa.
Mvh Findus
Det finns plattor för hålrader på olika djup. Länge sedan jag höll på så litar inte på mitt minne. Byt så kan du fästa i nya hål.
För länge sedan hade Lundell&Zetterberg full sortering.
Annars Theofils i Årsta. Grossist men går nog att övertalas att sälja till privatperson.
Renoveringsplatta har garanterat andra placeringar för skruven. De är gjorda för luckan utanpå. Ser ut som om din lucka är innanförliggande. Går att lösa.
Mvh Findus
det funkar jag satte renoveringsplattor i min dotters kök för 5-6 år sen och inga problem med det (luckbyte)J jonaserik skrev:
De här funkar rätt bra. Passar Blum.
https://luckoronline.se/mobel-luckor-gangjarn/montageplattor/Renoveringsplatta-koksrenovering
https://luckoronline.se/mobel-luckor-gangjarn/montageplattor/Renoveringsplatta-koksrenovering
Jepp med plattor så blir starkt. Men TS visade en ny mindre infästning och det var den som jag skrev om och det är stor skillnad på platta och gångjärnsdel. Bra att det finns plattor att laga med.T tergo skrev: