Byggahus.se
Hej!
Våra fönster hemma är väldigt skallriga.
det räcker att någon går med stora steg så hör man att det vibrerar i fönsterna.
Jag kan inte hitta något märke eller nummer på fönsterna så vet ej vem som är tillverkaren. Gångjärnen heter Fix.
Är det någon som har en idé hur man kan få dom mer stumma? Någon som har liknande fönster som har gjort något?
Vi har 15 st stora fönster av denna sorten hemma så vill helst inte byta.

Tacksam för svar! :)
 
  • Närbild av ett vitmålat fönster med märket "Fix" på gångjärnet och vibreringsproblem beskrivet i inlägget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett fönster med gångjärn märkta "Fix", synliga slitage och vibrationsspår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett fönster med vita karmar i ett rum, gångjärn märkta med Fix synliga upptill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönsterram med slitage och Fix-gångjärn som behöver förstärkas för att minska skallrande ljud.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lägg en tunn latexfog mellan glas ock list(y)

Med vänlig hälsning, fremax
 
Vad är det som skallrar?
Är det glaset som skallrar i ramen eller är det fönstret som skallrar i karmen?
 
Det kan också vara ytterbågen som skallar, prova att dra åt beslagen som låser fast den.
 
1 123abc skrev:
Vad är det som skallrar?
Är det glaset som skallrar i ramen eller är det fönstret som skallrar i karmen?
Tror det är glaser som skallrar i ramen. Det man hör det lätt om man slår lite lätt med fingrarna på glaset.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Det kan också vara ytterbågen som skallar, prova att dra åt beslagen som låser fast den.
Ska testa och dra dra åt det jag hittar :) tack!
 
Kittet har torkat o krympt. Hade det på flera fönster i mitt gamla hus. Glasen är dessutom väldigt tunna, tror det var 3 mm.
Kan gå att foga.
 
Isakare Isakare skrev:
Kittet har torkat o krympt. Hade det på flera fönster i mitt gamla hus. Glasen är dessutom väldigt tunna, tror det var 3 mm.
Kan gå att foga.
kan inte se att det finns nåt kitt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.