Byggahus.se
Jag har köpt en gård, och i skogen på den gården står det en stor telemast, en 3g mast tror jag det är, med tillhörande teknikbod till. Masten är belägen ca 2-3 mil ca norr om Uppsala. Det är dags att omförhandla avtalet nu i december. Jag undrar vad kan man förvänta sig för ersättning för en sådan mast tro? Bra att veta innan jag ringer och förhandlar om priset. Någon med erfarenhet eller med några bra länkar där man kan läsa det?
 
J
Vilket bolag gäller det?

Telia brukar ligga på 10.000:-/år
 
tele 2 och telia. Det är som sagt inte bara en mast, utan en teknikbod också. Med två olika avtal, och olika ersättningar. De där 10 tusen du pratar om, är det bara för en mast, eller är det för bägge tillsammans.
 
J
Båda tillsammans
 
Jag känner till en bostadsrättsförening som får ca. 25000/år för att ha en liten 3G mast på taket till fastigheten.

Men detta är ju i stadsbebyggelse, inte ute i skogen (om det nu har någon betydelse?).
 
J
eviljava skrev:
Jag känner till en bostadsrättsförening som får ca. 25000/år för att ha en liten 3G mast på taket till fastigheten.

Men detta är ju i stadsbebyggelse, inte ute i skogen (om det nu har någon betydelse?).
Mark har en tendens att vara dyrare i städer än ute i skogen


;)
 
John J skrev:
Mark har en tendens att vara dyrare i städer än ute i skogen
Det är tydligen till och med så att tak i stan är dyrare än mark i skogen. :D
 
okej. Men ingen som har någon tabell eller liknande från någon organisation eller dylikt? Vore bra att ha något att referera till när man förhandlar.
 
Jag kollade på ett hus för någon månad sedan, där något bolag hade en "liten" mast med en teknikbod. Anläggningen låg ca 500m från bostaden och det gav 5000:- per år.
 
Tyresö
Lite kuriosa om telemaster...

För några år sedan pumpade jag betong till ett fundament till en 3G-mast - gjutformen var 5 x 5 m och 70 cm hög - och låg 4 m under marknivå. Fundamentet skulle den täckas över och fungera som motvikt till masten.

Som vanligt så spottade jag ut snuset i gjutformen - inget märkvärdigt - men betongaren blev vansinnig och förklarade att 3G ställer extrema krav och det får absolut inte finnas något främmande föremål i gjutformen, inte ens ett tallbarr - och definitivt inte en snusprilla!

Hur nu min snusprilla skulle få hela masten att välta...Fundamentet väger ju 41 ton + betongpelarna upp till marknivå - ytterligare 16 ton!

Men så höga var kraven - allt skulle vara på millimetern - inget lämnades åt slumpen, så det var bara att hasa sej ner och peta ner armen mellan armeringsjärnen och plocka upp prillan....

Det är inget märkvärdigt att spotta ut en snusprilla i en gjutform, det görs ju varje dag av alla i betongbranschen - Per Gessles övernattningslägenhet på Strandvägen i Stockholm T.ex Där ligger en snusprilla ingjuten i hans golv, som jag har spottat ut!

Något ni kan tänka på nästa gång ni ser honom på TV.
 
Tack för svar. Om de nu säger att "nä, då flyttar vi det till grannen istället" hur mycket skulle det kosta för dem att göra det, mellan tummen och pekfingret? Bara att ta bort masten, med betongfundamentet måste ju kosta skjortan? Bra att ha som argument när man förhandlar tänkte jag.
 
Tyresö skrev:
Som vanligt så spottade jag ut snuset i gjutformen - inget märkvärdigt - men betongaren blev vansinnig och förklarade att 3G ställer extrema krav och det får absolut inte finnas något främmande föremål i gjutformen, inte ens ett tallbarr - och definitivt inte en snusprilla!
Jag gissar att din betongare inte visste särskilt mycket om radio?

"Jag gick förbi en tall, så telefonen kopplade ned..."

:D
 
jo, har kikat där. Men hittar inget. Möjligt att de har ngn info, men inget vad jag kan se iaf.
 
På en fastighet vi förvärvade i somras står det en 3g mast, vi får 10800kr i år men det är indexreglerat och det löper i 10 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.