Byggahus.se
Hejsan,

Nu sitter jag och funderar på om man bör isolera fjärrvärmerör, både tillopp och retur (markerat i rött på bilden), för att minska energiförluster och hålla elementen varmare i huset med samma förbrukning.

Pannrummet är väldigt varmt, och jag tror att det är tilloppet och returen som släpper ut värme.

Om det behövs, vilken typ av isolering bör användas?"

Tack på förhand.
 
  • Värmepanna med kopparledningar, expansionskärl, manometrar och installationsmärkning; hemvärmesystemkomponenter inringade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det är aldrig någon dålig idé. Du kan skaffa särskild rörisolering (googla på det), eller så kan du packa in dem i några bitar vanlig stenull/glasfiberisolerimg samt linda ett varv aluminiumfolie utanpå och tejpa ihop.
 
  • Gilla
Mehdi Askarizameydani
  • Laddar…
M Mehdi Askarizameydani skrev:
Hejsan,

Nu sitter jag och funderar på om man bör isolera fjärrvärmerör, både tillopp och retur (markerat i rött på bilden), för att minska energiförluster och hålla elementen varmare i huset med samma förbrukning.

Pannrummet är väldigt varmt, och jag tror att det är tilloppet och returen som släpper ut värme.

Om det behövs, vilken typ av isolering bör användas?"

Tack på förhand.
Det kan vara så och brukar väl iaf där jag är verksam vara så att fjärrvärmeledningarna är nätägarnas ansvar.

Detta betyder att de isf ska stå för isolering av rören både för värmebesparing och för risken att ni faktiskt bränner er på rören.
 
Kan det vara Luleå energi?

Webbsidebild som reklam för byte av fjärrvärmecentral, med priser och kundserviceinformation.
 
Dizzy84 Dizzy84 skrev:
Det kan vara så och brukar väl iaf där jag är verksam vara så att fjärrvärmeledningarna är nätägarnas ansvar.

Detta betyder att de isf ska stå för isolering av rören både för värmebesparing och för risken att ni faktiskt bränner er på rören.
Tack för svaret. Jag vet inte heller vilka rör är det som nätägarans ansvar då jag ser att de rören som sträcker sig från ute till huset är isolerade. Dock är tillopp och retur i te isolerade.
 
  • Inomhusrörledningar, gul vägg, inkapsling, mätare, dra-korg, avstängningsventiler, eluttag, golvbrunn, genomföring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men din förbrukning mäts väl upp inne i centralen? Så om det blir stora förluster på ledningsägarens sida så är det väl bara gratis värme för dig?
 
Det är med all sannolikhet nätägaren som får förluster av att ni inte har isolering på rören. Dvs. gratis värme till er (eftersom mätaren sitter i växlaren). Kanske är tidigare ägare av huset som tagit bort isolering för att få "gratis" värme - det är vanligen inte tillåtet, eller så vill nog nätägaren åtminstone att det ska vara isolerat för minska förlusterna.
 
  • Gilla
Mehdi Askarizameydani och 1 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Men din förbrukning mäts väl upp inne i centralen? Så om det blir stora förluster på ledningsägarens sida så är det väl bara gratis värme för dig?
det stämmer. Förbrukningen mäts i centralen. Dock vet jag inte exakt hur förbrukningen mäts upp. Är det skillnaden mellan tillopp och retur?
Men frågan är att om jag isolerar tillopp och retur blir mina elementer i huset värmare istället pannrummet med samma förbrukning?
 
Nej, det gör ingen skillnad för dig förutom värmen som sprids lokalt där rören är.
 
H henche skrev:
Kanske är tidigare ägare av huset som tagit bort isolering för att få "gratis" värme - det är vanligen inte tillåtet, eller så vill nog nätägaren åtminstone att det ska vara isolerat för minska förlusterna.
Jovisst så har jag gjort själv trots att det inte är tillåtet men då på en kortare sträcka, ca 2m samt skyddad från beröring eftersom det blir över 100°C när det är som kallast. Så tar man bort isolering så gör man med "förstånd"!
Använder ingen annan värmekälla i källaren!
 
  • Linjediagram som visar temperaturfluktuationer över januari 2024. Data punkterna är markerade "Temp1".
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
M Mehdi Askarizameydani skrev:
det stämmer. Förbrukningen mäts i centralen. Dock vet jag inte exakt hur förbrukningen mäts upp. Är det skillnaden mellan tillopp och retur?
Men frågan är att om jag isolerar tillopp och retur blir mina elementer i huset värmare istället pannrummet med samma förbrukning?
Förmodligen skillnad mellan tilloppp och retur ja.
Men centralen reglerar ju mot ett bör-värde, så så länge du inte har maxat kapaciteten du tar ut från fjärrvärmenätet så kommer dessa åtgärder inte att göra dina element varmare.
Bättre som sagt att låta rören vara oisolerade och roffa åt dig av spillvärmen på nätägarens sida. Även om den är rätt liten och rätt lokal så hamnar den åtminstone innaför dina väggar (utan att den mäts upp i centralen)
 
Varför förespråkar ni och genomför energistöld?
 
  • Haha
paralun
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varför förespråkar ni och genomför energistöld?
Nätägaren får väl skylla sig själv om denne inte isolerat sina rör? :)
Det är ju inte så att vi förespråkar att riva bort isolering som nätägaren redan satt dit
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Du förespråkar att roffa åt sig värmen. Paralun säger öppet att han plockat bort isolering. Det här är energistöld.
 
S Stuff skrev:
Nätägaren får väl skylla sig själv om denne inte isolerat sina rör? :)
Det är ju inte så att vi förespråkar att riva bort isolering som nätägaren redan satt dit
Jo nu är det här då en trivial energiåtgärd i det stora hela, sedan vill ju de flesta fjv-bolag ha låg temperatur på returen. Men värmen räcker bra för att hålla min källare någotsånär uppvärmd.
Sen är jag då kund hos ett fjv-bolag som även äger fjvcentralen och det är ingen som klagat när de varit hit enstaka gånger för reparation samt mätarbyte.
MEN temperaturen måste man ha respekt för och tex barn som kan vistas i utrymmet, det blir direkt brännskador om man tar på ledningen när det är kallt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.