Byggahus.se
Nu blir det lite off-topic här. Sorry!
S SNf skrev:
Du menar nog balksko som man sa från början, stolpskor har man när man klättrar i el och telestolparna.
Finns "bara en" betydelse av stolpsko i riket,
Skärmdump från Svenska Akademiens ordlista som definierar 'stolpsko' som en anordning för fastsättning av stolpe nära marken.
S SNf skrev:
Nä, bilden visar en balksko för upplag av balkar. Det är ett bockat plattjärn svetsat på en stump armeringsjärn. Värdelöst att sätta stolpar i, men många kallar det felaktigt för stolpsko. Konstruktionen är avsedd som upplagsstöd för balkar. Skall man fästa stolpar används t ex stolpjärn som är avsedda att motstå böjmoment. Sätter man t ex staketstolpar i balkskor så blir det ingen styvhet i stolpen att skryta med. Det är armeringsjärnet eller svetsen som bestämmer styvheten, vilken ofta är sämre än själva stolpen i sig.
Mvh
Marknaden verkar ha en annan syn på benämningar än du.
https://www.joma.se/byggbeslag?slug=balkskor
https://www.joma.se/byggbeslag?slug=stolpskor
 
  • Gilla
CatharinaX
  • Laddar…
S SNf skrev:
Det finns färdiga plintar med stolpjärn, men om det bara är som upplagsstöd så funkar ju balkskor. Sätter man ett räcke på/vid yttersta bärlinan kan man ju få vridkrafter på räckesstolparna att tänka på. Stolpjärn är väl mest användbara för staket, räcken och plank o dylikt där kraftiga sido-/böjpåkänningar kommer i fråga, eller där själva bygget inte har en egen styvhet som öppna carport, utsatta väderskydd på hörnstolpar etc.
Jag ska bygga en altan med pergola, så för stolparna till pergolan kanske jag ska sätta plinten med stolpjärn, samt ha snedstag/sträva upptill för att stabilisera vid vridning.
 
S
Fyra olika modeller av balkskor anpassade för att montera stolpar, inkluderar flera färger och designvarianter.

Olika modeller av stolpjärn och plintjärn med pris och butiksnamn, används för stolpar till staket och plank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hoppas du fattar vad jag menar! Sen är det väl sa att marknaden skiter i namn, bara det går att sälja. Balkskor; håller jag med om.
Min kommentar rör att många köper bockade plåtar med svetsade armeringsjärn för att montera stolpar till staket och plank i tron att det skall vara så, och sen får man ett svajigt resultat och tror att det skall vara så.
 
S
oscarwww oscarwww skrev:
Jag ska bygga en altan med pergola, så för stolparna till pergolan kanske jag ska sätta plinten med stolpjärn, samt ha snedstag/sträva upptill för att stabilisera vid vridning.
Det tycker jag låter ok.
Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.