5 655 läst ·
30 svar
6k läst
30 svar
Sjövatten pump tappar trycket
Lufttrycket i tanken ska ligga på ca 2 bar och då ska det vara tomt på vatten, pumpen avstängd och kranar öppna. Då kan du även kolla backen i sjön, blir till att ta upp den och kanske skruva isär den för att rensa. när det är klart får du fylla upp ledningen till sjön igen med vatten så inte pumpen går torr. Om nivån är hög mellan pump och sjö så kan det vara lite tryck baklänges men troligtvis inte om inte ventilen tätar som den ska. lite vatten kommer säkert, men du har badisaren kvar på dig.
Jag löste det. Flera av er hade rätt.
Jag hade tidigare fått tipset att det kunde vara filtret i kranen och kollat och där fanns inget.
Men nu hade jag dragit slangen närmare land för att kunna inspektera backventilen. Så nu hade systemet börja dra in smågrus som fastnade i kranens filter. Dumt av mig såklart men det är bökigt att kolla backventiler utan båt
Så när jag tog loss filtret så var det igensatt och utan det så funkar allt som det ska.
Jag simmade även ut och la slangen på ett djup där den inte når botten !
Jag hade tidigare fått tipset att det kunde vara filtret i kranen och kollat och där fanns inget.
Men nu hade jag dragit slangen närmare land för att kunna inspektera backventilen. Så nu hade systemet börja dra in smågrus som fastnade i kranens filter. Dumt av mig såklart men det är bökigt att kolla backventiler utan båt
Så när jag tog loss filtret så var det igensatt och utan det så funkar allt som det ska.
Jag simmade även ut och la slangen på ett djup där den inte når botten !
Pumpen går däremot igång rätt så ofta. Det räcker med att du spolar ngn minut så slår den på men det gissar jag är normalt?
Om det är en liten pump med 25 liters trycktank så kan du nog inte räkna med att få mer än ett par tre liter innan Pumpen startar. Trycket faller rätt snabbt. Men man kan naturligtvis få mer vatten ur tanken vid strömavbrott.B byggeskafram skrev:
Ganska normalt men kolla gärna om du kan fintrimma lite.B byggeskafram skrev:
Pumpens gångfrekvens är beroende av hydropressens volym, tillslagstrycket, frånslagstrycket, grundlufttrycket ( bör vara c:a 0.9*tillslagstrycket) och naturligtvis uttaget vattenflöde. Större skillnad mellan till-och från slag ger färre pumpstarter, men också nackdelen med varierande tryck i kranen.
Knyt fast en tomdunk vid backventilen så den ligger strax under vattenytan så slipper du fylla backventilen med skräp. Ett sänke i ett rep till botten så blåser den inte runt.
Går det att pumpa in luft i tanken?
Det kanske är för liten luftkudde. Till och frånslagstryck påverkar hur ofta pumpen går nen det kanske inte är justerbart?
/Höghus
Det kanske är för liten luftkudde. Till och frånslagstryck påverkar hur ofta pumpen går nen det kanske inte är justerbart?
/Höghus
Tack för alla svar
Måste man ha filter vid kranen?
Vi diskar bara med vattnet
Måste man ha filter vid kranen?
Vi diskar bara med vattnet
Det är precis så det är monterat. Men slangen hänger två meter ned. Kanske ska höja den. Svårjobbat tycker jagHöghus skrev:
Knyt fast en tomdunk vid backventilen så den ligger strax under vattenytan så slipper du fylla backventilen med skräp. Ett sänke i ett rep till botten så blåser den inte runt.
/Höghus
Perfekt. Backventilen har ju inget filter så kanske dax att byta den. Även om den nu faktiskt verkar fungeraJ jonaserik skrev:Lufttrycket i tanken ska ligga på ca 2 bar och då ska det vara tomt på vatten, pumpen avstängd och kranar öppna. Då kan du även kolla backen i sjön, blir till att ta upp den och kanske skruva isär den för att rensa. när det är klart får du fylla upp ledningen till sjön igen med vatten så inte pumpen går torr. Om nivån är hög mellan pump och sjö så kan det vara lite tryck baklänges men troligtvis inte om inte ventilen tätar som den ska. lite vatten kommer säkert, men du har badisaren kvar på dig.
Jag fick allt att funka. Det var grus i kranenHasseTeknik skrev:
Vi bor i Stockholm och minusgraderna är nära nu.
När bör man senast tömma pumpen på vatten?
Och vad gör det om man lämnar slangen som går till vattnet över vintern?
Backventil ligger på 1,5 meter djup. Och jag vet inte ens om det går att lossa på slangen och ta upp den. Den är troligen nedgrävd och ca 20-25 m lång
Det är en Jet pump du har. Tar du in pumpen till vintern. Någon minus klarar pumpen, det sitter en plugg nertill på pumphuset, där ska du byta ut mot en kulventil så är det lättare att tömma pumpen och allt vatten rinner ut.. Det med backventil i sjön gör att det kan stå vatten kvar i slangar/kopplingar/pumphus. Slangarna upp till hus klarar sig men kommer att tömmas samtidigt som pumpen töms ( backventil i sjön ) Kopplingar och ventiler tål inte att frysa , ska vara tomma på vatten, naturligtvis även pumphuset.
Pumpen bör tömmas, när vattnet inuti riskerar att frysa. Fryser vattnet, så riskerar pumpen att spricka av trycketB byggeskafram skrev:Jag fick allt att funka. Det var grus i kranen
Vi bor i Stockholm och minusgraderna är nära nu.
När bör man senast tömma pumpen på vatten?
Och vad gör det om man lämnar slangen som går till vattnet över vintern?
Backventil ligger på 1,5 meter djup. Och jag vet inte ens om det går att lossa på slangen och ta upp den. Den är troligen nedgrävd och ca 20-25 m lång