Byggahus.se
+4 grader eller -2 är väll inte hela värden. fördelen med sjövärme är att det är billigt att förlägga slangen.

sen så kan man ju ha +2 grader in, även om sjön håller +10 ! det beror ju till stor del på hur lång slang man stänger i.
240m slang som herbakro har, låter väldigt kort.
 
CarMan
Så du menar att verkningsgraden för värmepumpen inte har någon betydelse för om inkommande vatten är +4 eller -2?

Sen att slanglängden har betydelse för att få en tillräcklig överföring är ju självklart. Dock kan inte jag svara på den rätta längden
 
Hej Carman och Plexus (och andra som "vet").
250 meter sjöslang motsvarar 125 meter i borrhåll fyllt med vatten.
Jag har 96 meter vattenpelare och kör 6 kW på det. Det är inga som helst problem. Har kört så länge och tempen ligger alltid flera grader plus på ingående .Utgående har heller aldrig krypit ner under nollan.
Värmer 208 m2 med den installationen. Eltillskott? Nej, aldrig, jag vägrar. 2 gånger har jag dragit igång braskamin för att det blivit för kallt (5 dygn kallare än -15 grader C)
 
ja rent generelt så kan man säga att 250m sjövärme motsvarar 125m borra.
herbakro har ju bara 200m i sjön, alltså 100 borra & det kändes klant i mina ögon. men det är ju inte så stora hus han värmer.
enda setter att se att borran är för klen är ju om tempraturen faller kraftigt under lång drift.


sen en liten förtydligan. Mycke riktigt så får jag bätter COP om jag har +5 grader in på min borra, mot +1 grad.
men det jag mena var att det inte spela nån roll om sjötempraturen var +10 om jag bara kör 100m slang, mot om sjötempen är +1 om jag har 300m slang.

i deta exempel så komer ju den kallare sjötempen att ge en varmare KB in, vilket vi vill ha för att få bra COP
 
CarMan skrev:
ja rent generelt så kan man säga att 250m sjövärme motsvarar 125m borra.
herbakro har ju bara 200m i sjön, alltså 100 borra & det kändes klant i mina ögon. men det är ju inte så stora hus han värmer.
enda setter att se att borran är för klen är ju om tempraturen faller kraftigt under lång drift.


sen en liten förtydligan. Mycke riktigt så får jag bätter COP om jag har +5 grader in på min borra, mot +1 grad.
men det jag mena var att det inte spela nån roll om sjötempraturen var +10 om jag bara kör 100m slang, mot om sjötempen är +1 om jag har 300m slang.

i deta exempel så komer ju den kallare sjötempen att ge en varmare KB in, vilket vi vill ha för att få bra COP

:) Då är vi överens. Borde förstått att det var så du menade:surprised:
 
A
Hej
Kom in till detta forum och det är alltid intressant att läsa andras funderingar. Jag har själv en installation med en vattenkollektor och den är väldigt enkel att installera. Så för alla er som funderar på sjövärme ta och Googla "Vattenkollektor" så får ni ett bra alternativ till att förlägga sjöslang.
Vattenkollektorn jag installerat har måtten 120x80x67cm och ligger under en brygga. Den väger endast 50kg och är kopplad mot en 6kW värmepump och fungerar utmärkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.