Byggahus.se

Sjövärme

10k läst  20 svar

1. D
    Medlem Nivå 1
    Är det någon som har erfarenhet av sjövärme?
    Vilken pump är bäst?
    Hur stor pump?
    Längd på slang?

Är i startgroparna att bygga en Lindénvilla, 1.5 plan på 185kvm med golvvärme.

2. C
    Medlem Nivå 14

Re: Sjövärme

vilkan pump, en smaksak.
    vilken storlek, detta bestäms av ditt energibehov.
    sjörme är klart billigast att instalera!!!

3. P
    Medlem Nivå 5

Ja
    IVT
    5 kW
    250 meter

Du kommer att ha minst +4°C på din köldbärare, och med golvvärmen får du låg framledningstemperatur. Under dessa omständigheter, så har Nibe bästa COP.

Nu ska väl pumpen leverera varmvatten också, och då har Thermia, IVT, Autoterm m.fl bättre COP.

IVT och Autoterm producerar heller inte värme, då det redan är övertemp inomhus.

4. C
    Medlem Nivå 14

han lär inte klara +4 grader om han dimensionerar så där!
    pumpen är så klan att den går ofta 24h/dygn & slangen är så kort att vattnet snabt gått ett varv, vilket gör att tempraturen inte hinner nå +4 grader som sjön har!

jag hävdar att pumpvalet inte är så viktigt, bättre att få tag i en bra instalatör!
    sattsa på en pump som kan ge åtminstånde 7kW vid 35 grader & sen så skulle jag defenetivt slänga i 400m slang i sjön, kanske 300 vore lagom, men då det är så billigt så skule jag inte tveka. För kort slang ger bara problem

5. P
    Medlem Nivå 5

Nybyggda villor brukar ha ett max energibehov om ca: 35w/m².

185x35=6,5kW

Minsta IVT HT+ är på 5,9 vid 0/35.
    Vid 4/35 bör den ge 6,3kW-6,5kW

400 meter slang räcker för en 8:a i jord.
    Slang i sjö kan vara kortare, då värmeöverföringen och tillgång av energi är bättre.

Ankras med minst 1,5 kg/m.

6. A
    Medlem Nivå 1

Jag hade tidigare en 4 kW:are och 240m slang, men bara en 32:a, och det var inga problem med temp, den höll ca 3,5° vid drift dygnet runt. Så 400m behövs inte men är bra. (Idag har jag en 8:a och nära 700m i flera parallella slingor). Gör man jobbet själv är det lika bra att ta till ordentligt. Gjut vikterna själv, använd 50mm PEM-slang som gjutform.

7. D
    Medlem Nivå 1

Tackar för svaren!
    Nu har jag lite mer på fötterna.

8. D
    Medlem Nivå 1

Hur långt kan man ha till vattendraget och fortfarande få en rimligt kostnad?
    Jag har en å 70 meter bort...

Bara att lägga på en rörskål och gräva ner?

9. A
    Medlem Nivå 1

Med 70m till vattnet, dvs 140 m fram och åter, blir det bara 260m att lägga i ån om du bara lägger en enkel slinga eftersom max kollektorlängd är ca 400 m. Det räcker i stort sett bara till en 6 kW-pump. Om du i framtiden behöver större pump ( efter tillbyggnad) kan litet längre kollektor än rekommenderat av tillverkarna vara en fördel. Du kan då skaffa en större VP utan att ändra kollektorn.
    Ett grundproblem är hur stor och djup ån är och om det alltid är gott om vatten i den. Det är mindre lämpligt med ett tidvis torrlagt och på vintern nästan bottenfruset vattendrag. Vems är ån och får du lägga slangar där är en annan fråga. För övrigt verkar det OK. Om ån är grund kommer troligen temperaturen att ligga närmare 0° på vintern eftersom vattnet p g a rörelsen blandas om hela tiden. I en sjö skiktar sig vattnet på ett annat sätt och ligger runt 4° på några meters djup på botten.

Ett sätt vore att förlägga utgående rör på ca 1m djup och inkommande isolerat med rörskål på bara spaddjup. Utgående brine förvärms då i marken, värms upp i ån och går in till huset utan att kylas ner av marken på väg in.

Ett annat sätt vore att lägga två parallella slingor i ån och lägga båda rören till och från ån isolerade i varsin rörskål, bredvid varandra på ca 25 cm djup. På detta sätt har jag haft rören i 10 år på ca 2-5m djup. Jag har dock bara 30 m till en sjö men själva avståndet är inget problem förutom mer grävjobb förstås. ;D
    Är det öppen mark utan trädrötter kan man faktiskt handgräva om man väljer alternativet med bara spaddjup och då kostar det bara några smörgåsar i energiåtgång.

10. P
    Medlem Nivå 5

Men hallå .... stopp stopp

Om du vill överdimensionera så är det upp till dig. Dina 700 meter är en belastning för din ekonomi, vilket jag inte bryr mig om.

Men att påstå att 400 meter endast räcker till en 6:a, gör att du äventyrar ekonomin för andra.

11. A
    Medlem Nivå 1

.
    Haka inte upp dig på mina 700m som är min ensak och för övrigt var nästan gratis och således en tillgång för min låga driftskostnad MEN vad jag påstod var att 260m bara räcker till en 6 kW:are. Om man vill ha en låg kostnad och gräver själv blir det troligen så grunt av de 140 metrarna till och från inte är annat än en transportsträcka, som bör isoleras och som därför inte fungerar som kollektor. Kan man däremot gräva ner 1m djupt och två parallella diken ända ner till ån ja då blir det en helt annan sak. Nibe rekommenderar dock 250-400m ytjord för en 6:a. Vill man gräva bara ett djupt dike lägger man utgående i botten och inkommande isolerad högre upp. Tror man att temp i ån är högre än i marken vintertid bör man isolera inkommande för att slippa nedkylning från marken men då fungerar alltså denna del inte som kollektor.
    Korta kollektorer och väl små VP äventyrar dock ekonomin.

12. P
    Medlem Nivå 5

Jag vet ju inte hur många slingor du har, men du har kunnat valt kortare slang och ändå fått +4°C KB-in. Fördelen är att cirkpumpen kan köras på lägre hastighet, och därigenom drar mindre ström. Men som sagt, du kanske har fler än två slingor, och det snurrar lätt i alla fall.

Då man nämner vattendrag eller å, känns som att det finns gott om vatten, och borde vara en bra energikälla till VP. Att lägga ut 140 meter slang, bara för att transportera brine känns inte ekonomiskt. Naturligtvis skall slangen utnyttjas bägge vägarna till vattendraget.

Att jorden skulle kyla brine på sin väg från vattendraget/ån är inte troligt. Så länge det inte finns något som kyler jorden, så är den med största sannolikhet varmare är +4°C på en meters djup. Därför behöver man inte isolera slangen.

13. A
    Medlem Nivå 1

Som info till Plexus: Jag har tre slingor, varav av en är en tio år gammal 32 mm slinga som fick hänga med de nya eftersom den ändå låg där. Behöver jag någon gång en större pump så är kollektorn klar. Slingorna orkar säkert med en 12:a.

14. H
    Medlem Nivå 1
    Jag har 240 m slang varav 40 m i mark vilken ligger djupt (ca 1,5-2 m) resten i sjön. Detta till en IVT C5 5 kW. Detta funkar bra men de kallaste dagarna på året är returen på ca 2 grader. Den startar aldrig på eltillskott dock. Värmer två hus 70+30 m2 med 35 m kulvert mellan.

15. T
    Medlem Nivå 6
    Att sjöbotten alltid ligger på 4grader är dock en sanning med modifikation. Vi har gjort mätningar på sjöbotten genom jobbet under längre tid och då har tempen många gånger varit närmare 0 grader. Men teoretiskt är den 4grader enligt böckerna, frågan är vad VP tar hänsyn till, teori eller praktik ;-)
    Sen varierar tempen såklart mellan olika sjöar