Byggahus.se
Är relativt nyinflyttad i ett enplanshus med "inredd" källare från 1974 (125kvm + 125kvm). Ventilationen idag består av frånluftsventiler i tvättstuga och badrum i källaren, samt frånluftskanaler i toalett och badrum på entréplan. Har sedan inflyt installerat en PAX-läkt som ständigt får i badrummet på entréplan vilket har gjort stor skillnad. Alla fyra frånluftskanaler går upp på vingen och ut i en huv på taket. Kan ej se om de går ihop eller om alla fyra går ut "separat" i huven på taket. Har en lättillgänglig oinredd vind.

På vintern blir det väldigt mycket kondens på fönsterna i hela huset, så mycket att det syns tendenser till mögel i nederkant på alla fönster. Min gissning är att jag behöver få lite bättre ventilation och få in lite torrare luft utifrån. Och nu på sommaren så står luften i princip stilla och det blir rätt så varmt i sovrummen.

Huset värms idag med bergvärme.

Vad är rimlig åtgärd för att få till lite mer mekanisk ventilation? Jag tänker något eller en kombination av följande åtgärder:
1. Installera kanalfläkt i de fyra frånluftskanalerna på vinden.
2. Sätt in friskluftsventiler i sovrum och eventuellt vardagsrum.
3. Installera PAX-fläkt även i tvättstuga och badrum i källaren (eller bara i ett av utrymmena)
4. Någon form av Mekanisk till- och frånluft (FT?) på vinden, som tar frånluft från befintliga frånluftskanaler och sedan sätter jag in nya tilluftskanaler i taket i sovrum (och eventuellt vardagsrum).

En full FTX-lösning hade givetvis vara optimalt, men känns väldigt dyrt och i och med att jag har helt ny bergvärme idag så känns det inte som att jag kan räkna hem besparingen i värmeåtervinning.

Jag lutar mest åt något av följande två alternativ:
1. Dra ihop de fyra frånluftskanaler i vinden till ett och sätta dit en kanalfläkt, och sedan komplettera med ett gäng tilluftsventiler i sovrummen (och eventuellt vardagsrum).
2. Sätta in PAX-fläkt i tvättstuga samt badrum i källaren och komplettera med tilluftsventiler i sovrum.

Några tankar eller åsikter?
 
  • Isolerade rör på vinden, trästruktur, isoleringsmaterial synligt, dåligt belysning, byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med träbjälkar, isolering, rör och golv av spånskiva. Mörkt och rörigt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart tak med takpannor och en skorsten mot blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
PeterFalun
hej
har du mätt nuvarande luftflöde
kan vara bra utgångspunkt så att du kan mäta efter åtgärder

"Uteluftsflödet bör enligt FoHMFS 2014:18 vara minst 0,35 liter per sekund och kvadratmeter golvarea (l/s kvadratmeter) i bostäder."
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
O
T TobbeTabb skrev:
Är relativt nyinflyttad i ett enplanshus med "inredd" källare från 1974 (125kvm + 125kvm). Ventilationen idag består av frånluftsventiler i tvättstuga och badrum i källaren, samt frånluftskanaler i toalett och badrum på entréplan. Har sedan inflyt installerat en PAX-läkt som ständigt får i badrummet på entréplan vilket har gjort stor skillnad. Alla fyra frånluftskanaler går upp på vingen och ut i en huv på taket. Kan ej se om de går ihop eller om alla fyra går ut "separat" i huven på taket. Har en lättillgänglig oinredd vind.

På vintern blir det väldigt mycket kondens på fönsterna i hela huset, så mycket att det syns tendenser till mögel i nederkant på alla fönster. Min gissning är att jag behöver få lite bättre ventilation och få in lite torrare luft utifrån. Och nu på sommaren så står luften i princip stilla och det blir rätt så varmt i sovrummen.

Huset värms idag med bergvärme.

Vad är rimlig åtgärd för att få till lite mer mekanisk ventilation? Jag tänker något eller en kombination av följande åtgärder:
1. Installera kanalfläkt i de fyra frånluftskanalerna på vinden.
2. Sätt in friskluftsventiler i sovrum och eventuellt vardagsrum.
3. Installera PAX-fläkt även i tvättstuga och badrum i källaren (eller bara i ett av utrymmena)
4. Någon form av Mekanisk till- och frånluft (FT?) på vinden, som tar frånluft från befintliga frånluftskanaler och sedan sätter jag in nya tilluftskanaler i taket i sovrum (och eventuellt vardagsrum).

En full FTX-lösning hade givetvis vara optimalt, men känns väldigt dyrt och i och med att jag har helt ny bergvärme idag så känns det inte som att jag kan räkna hem besparingen i värmeåtervinning.

Jag lutar mest åt något av följande två alternativ:
1. Dra ihop de fyra frånluftskanaler i vinden till ett och sätta dit en kanalfläkt, och sedan komplettera med ett gäng tilluftsventiler i sovrummen (och eventuellt vardagsrum).
2. Sätta in PAX-fläkt i tvättstuga samt badrum i källaren och komplettera med tilluftsventiler i sovrum.

Några tankar eller åsikter?
Ventilation är komplicerat om det ska bli bra!

Jag röstar för FTX även om det kostar mer. Varför? Jo både för att det är härligt att återvinna värme. Men också pga att enbart frånluft är krångligt att styra flöden med. Den här filmen visar tydligt hur och varför.

 
PeterFalun PeterFalun skrev:
hej
har du mätt nuvarande luftflöde
kan vara bra utgångspunkt så att du kan mäta efter åtgärder

"Uteluftsflödet bör enligt FoHMFS 2014:18 vara minst 0,35 liter per sekund och kvadratmeter golvarea (l/s kvadratmeter) i bostäder."
Känns svårt att mäta om man har självdrag, eller? Luft kommer ju in och ut genom alla springor i fönster, dörrar och ventiler. Enda mekanisk jag har idag är PAX-fläkten som tuffar på med 30m2/h (vilket väl blir 8l/s). Så 23 av mina 250kvm är täckta i alla fall...
 
  • Gilla
Hampus Chenon
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Ventilation är komplicerat om det ska bli bra!

Jag röstar för FTX även om det kostar mer. Varför? Jo både för att det är härligt att återvinna värme. Men också pga att enbart frånluft är krångligt att styra flöden med. Den här filmen visar tydligt hur och varför.

[media]
Ska kika igenom videon senare idag, verkade finnas mycket vettig info i den. Anledningen till att jag är tveksam till FTX är att det dels känns dyrt (runt 100k om jag fattar det rätt) samt att huset i dag har självdrag, vilket väl i princip betyder att varenda fönster och dörr måste tätas ordentligt för att all ventilation ska gå via FTX:en. Har dessutom en helt ny bergvärmepump så det är relativt billigt att värma luft. Enbart frånluft räknar jag snarare landar på max 20k (en frånluftsfläkt, lite tilluftsventiler och lite jobb). Tar nog många år innan de 80k extra jag har betalat för en FTX lönar sig i uppvärmningskostander.
 
  • Gilla
Hampus Chenon
  • Laddar…
BirgitS
T TobbeTabb skrev:
2. Sätt in friskluftsventiler i sovrum och eventuellt vardagsrum.
Det ska finnas tilluft i vardagsrum precis som i alla andra rum där man vistas under lång tid.
 
  • Gilla
Hampus Chenon
  • Laddar…
B
jag gick från självdrag till mekaniskfrånluft. Skippade alla gamla ventiler som oftast är fel placerade- dvs tex i sovrum. Satt från-ventiler i kök och badrum istället. Sen såg till att det finns luft in i övriga rum.

Drog även ner en pipa till källaren via en tom kanal i skorstenen så jag fick ventiler där med.

Funkar kanon.
 
O Ossian K Olsson skrev:
Jag röstar för FTX även om det kostar mer. Varför? Jo både för att det är härligt att återvinna värme. Men också pga att enbart
B Bus1t skrev:
jag gick från självdrag till mekaniskfrånluft. Skippade alla gamla ventiler som oftast är fel placerade- dvs tex i sovrum. Satt från-ventiler i kök och badrum istället. Sen såg till att det finns luft in i övriga rum.

Drog även ner en pipa till källaren via en tom kanal i skorstenen så jag fick ventiler där med.

Funkar kanon.
Vad menar du med skippade alla gamla ventiler dvs tex i sovrum?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.