Byggahus.se
Har en 2 år gammal altan o trädäck runt hela huset , ca 140kvm, o tänkte kolla om ngn har erfarenhet av vad som händer i dom olika väderstrecken samt om det blir kostnadseffektivt.
Är ju en rejäl investering från början men blir det så snyggt o håller så länge som i reklamen är det värt det.
Kort sagt, vill ha tips o råd av folk som gjort det.

Hälsn /Lasse

Det är dyrt men resultatet i det korta perspektivet blir väldigt bra. Jag har bara erfarenhet av användning i syd och väst, men det brukar å andra sidan vara de värsta väderstrecken. En förutsättning tycker jag är att man använt trallvirke av god kvalitet från början.

Jag är inte jätteimponerad över hållbarheten. Efter 2 år är det massa fläckar efter att jag skrubbat bort smuts. Få ska det behandlas igen... jag tycker inte det är värt pengarna för det håller enligt min mening för dåligt.

• Gilla
Thian och 2 till
  • Laddar…
L Lassegelotte skrev:
Har en 2 år gammal altan o trädäck runt hela huset , ca 140kvm, o tänkte kolla om ngn har erfarenhet av vad som händer i dom olika väderstrecken samt om det blir kostnadseffektivt.
Är ju en rejäl investering från början men blir det så snyggt o håller så länge som i reklamen är det värt det.
Kort sagt, vill ha tips o råd av folk som gjort det.

Hälsn /Lasse
Hej ,

Byggde år 2015 en terrass, tillsammans med räckena runtomkring blev det ca135 kv.m.
2016 första behandlingen med Sioo, enligt alla föreskrifter från producenten.(1+2)
2017 då vi kom ut till holmen på våren, var resultatet perfekt, precis som i reklamen.
Sommar 2017 behandling nr 2, endast med Sioo Väderskydd, precis enligt föreskrifterna.
Våren 2018, då vi kom ut igen till holmen, kunde vi inte tro vad vi såg, gröna alger i olika nyanser från grann grönt till smuts grönt, svarta punkter stora som mynt, kort sagt hemskt. Ringde fabrikören, fick leverar gratis Sioos rengöringsmedel. Tvättade de värsta gröna fläckarna, Sioo försvann, träet blev bart. Provade skrubba en 4kv.m yta med utblandat medel, det tog 2 timmar- utan att bli rent. Har idag varit i kontakt med firman i 1 års tid, (bor i Finland), utan resultat. Har skickat 20-30 foton av terrassen via nätet, man lovar mig att verkställande direktören från Sverige skall kontakta mig via mail eller telefon, men det verkar som om ingenting händer. Kommer nu att kontakta Förbrukar Ombudsmannen här i Finland. Hade jag vetat att denna produkt inte motsvarar reklamen eller produkt informationen, skulle jag ha valt vanlig träolja, mycket billigare och hållbarare.
Köp inte denna produkt!!!

• Gilla
Thian och 2 till
  • Laddar…
Nån som instämmer med föregående skribent?

Vad är bäst, olja in eller tvätta med såpa?

Vill du ha svart altan så oljar du, vill du ha silvergrå så såpar du.

• Gilla
gaia
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Vill du ha svart altan så oljar du, vill du ha silvergrå så såpar du.
Behöver inte bli svart med olja, helt beroende vad man väljer. Men den som fungerar bra kostar betydligt mera så därför används den sällan, många handlar de billigaste och får då resultatet du beskriver.
Jag kör nu med en dyrare olja som vid första strykning fått lite vitt pigment iblandat, sedan blir det bara såpskurning efterföljande år. Vi har haft problem med grönalger och det har blivit betydligt bättre nu med oljan och mera lättskurat på våren.
Oljning bör sedan göras vart 4-5 år.
Använder den här produkten https://www.nordsjo.se/sv/produkter/tinova-uv-super-terrace?p=Utomhus&t=Terrass- och utemöbeloljor Var själv tveksam att använda olja igen efter x år med enbart såpa.

• Gilla
Qwerty987654
  • Laddar…
Varför inte fortsätta med enbart såpa?

A
A AndersS skrev:
Behöver inte bli svart med olja, helt beroende vad man väljer.
Det är ju smuts och oxider som gör det mörkt/svart. Det spelar inte stor roll vilken olja du väljer.

• Gilla
gaia
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Det är ju smuts och oxider som gör det mörkt/svart. Det spelar inte stor roll vilken olja du väljer.
Jo det gör det, det påverkas av oljans sammansättning. Kan inte teorierna utan har provat mig fram under åren som husägare.
Sedan har det självklart stor betydelse vad som hamnar där, ser skillnad på bostadens trall däck och de som finns vid fritidshuset. Lättast att hålla rent är bryggan.

Redigerat:
  • Gilla
NICKH
  • Laddar…
davveno1 davveno1 skrev:
Varför inte fortsätta med enbart såpa?
Om det var mig du frågade så är det lättare att skura rent med såpa på våren efter man oljat, mera lättarbetat, t.ex. algpåväxt biter sig inte fast lika lätt. Så för min del blir skurning på våren med såpa och extra insåpning efter skurning, sedan vart 4-5 år ersätts den extra insåpningen istället med en inoljning och den olja jag länkade till i tidigare inlägg.
Men resultatet påverkas ju också av den miljö som finns i området och klimatet där man bor, så det finns många olika metoder så man får prova sig fram.

• Gilla
andersmossing
  • Laddar…
Microber äter vissa oljor så det gäller att välja en syntetisk olja som inte är ätbar.

A
NTR-AB tryckimpregnerat trä har 20 års garanti mot röta* för trä ovan mark, till skillnad mot Sioo:x som säger upp till 15 år rötskydd. Hittar dock inte något om garanti från deras sida.

Olja eller såpa är väl en smaksak, och främst för att undvika torrt och sprucket virke? Anvävänder man obehandlat virke är det ju en annan sak.

*https://www.traskydd.com/garanti
Garantin gäller i 20 år från inköpstillfället och gäller för rötangrepp, då virket blivit så angripet att det är satt ur sin sakfunktion. En trall ska fungera som en trall under 20 år.

• Gilla
Bygget123
  • Laddar…
Upp till 15 år kan likväl betyda noll som femton. Det enda se säger är att det garanterar 100% inte fungerar i 16 eller fler år.

Jag är för övrigt minst 15 år gammal men som mest 90 år

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.