Byggahus.se
Behöver lite tips på hur vi löser problem med element som inte blir varma! Värmer huset med pellets och pannan fungerar som den ska och blir varm, dock kommer ingen värme ut i elementen. De är helt iskalla, även när det är under 0C ute. Vi har alltså varmt vatten i kranen, men huset är iskallt eftersom elementen inte blir varma. Shunten står på 1, släpper inte ut värmen, oavsett utetemperatur eller om jag skruvar på termostat eller ändrar kurvan. Det sistnämnda brukar fungera, men inte nu. Rörmokaren har varit här och fixat trycket i systemet som var lågt och elementen har blivit luftade. Fortfarande samma problem. Alla förslag mottages tacksamt! 🙏
 
Vilken panna och vilken shunt? Bilder?
 
torparavgrund torparavgrund skrev:
Vilken panna och vilken shunt? Bilder?
Det är en TMV panna ”alpha”. Shunt enligt bilder nedan!
 
  • Ulricehamns Värme-Elektronik ABs EVR-M80 shuntenhet för TMV panna, monterad på vägg med tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en shuntventil i en TMV panna "alpha" med inställningsvred och skylt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på reglercentralen (den som styr shunten)?
 
Här är en bild på reglercentralen! Den röda minuslampan tänds när man ändrar kurvan till ett högre nummer. Brukar ha den på 3 vanligtvis, men testade att ställa den på 5, och då stryper shunten värmen. Så brukar den inte göra. I natt har det varit -2 grader och shunten står på 2, elementen är knappt fisljumma.
 
  • Reglercentral för uppvärmningssystem med reglage och indikatorlampor inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du bryter spänningen till reglercentralen, samt eventuellt skruvar bort själva shuntmotorn så kan du vrida på shuntventilen manuellt, då får du iaf värme i huset.
 
  • Gilla
Emelie Davies
  • Laddar…
Har du en dylik styrning så har du väl rimligen nån kännare/termostat inne i huset också ?
 
  • Gilla
Emelie Davies
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Om du bryter spänningen till reglercentralen, samt eventuellt skruvar bort själva shuntmotorn så kan du vrida på shuntventilen manuellt, då får du iaf värme i huset.
Det vore underbart! Ska undersöka saken närmare. Tack för förslaget! Jag är helt novis på sådana här saker, är bra på mycket, men inte just värmesystem! 🙏👍
 
S Stefan1972 skrev:
Har du en dylik styrning så har du väl rimligen nån kännare/termostat inne i huset också ?
Nej, ingen termostat i huset. Har bott här i 6 år, så är bekant med alla vrår. Ingen termostat, vilket känns lite märkligt.
 
det borde iallafall finnas en utegivare. Oavsett vad så är det nog smart att försöka hitta en manual till styrningen.
 
S Stefan1972 skrev:
det borde iallafall finnas en utegivare. Oavsett vad så är det nog smart att försöka hitta en manual till styrningen.
Ja, en utegivare finns. Har funderat på om den kanske borde bytas. Gällande manual till styrningen har jag försökt utan framgång att hitta en sån. Helst skulle jag väl dock vilja koppla bort utegivare och styrcentral och kunna justera värmen manuellt.
 
Vad står de tre svarta rattarna inställda på för siffra? Går inte att se på en så mörk bild tycker åtminstone jag. Automatiken är bra att ha. Manuell reglering innebär mycket jobb och springande till pannan. Har du känt på cirkulationspumpen och kontrollerat om den verkligen fungerar?

En manual men tyvärr i svårtuggat format: https://docplayer.se/amp/10622609-0...ation-och-anvandarinstruktioner-innehall.html

En annan bättre manual men kanske för ett par senare årsmodeller: https://docplayer.se/7276076-Enhete...-goras-for-att-installera-reglersystemet.html
 
Redigerat:
Är väl synd att kalla det för mycket jobb att justera en shunt manuellt.......man brukar snabbt komma fram till en rimlig innetemp men visst, vill man nattsänka och krångla så blir det ju spring.....Jag har manuellt och ändrar väl ett par ggr om året bara. Men då är jag ingen sån som måste ha 23 grader inne.......
 
  • Gilla
Emelie Davies
  • Laddar…
E Emelie Davies skrev:
Ja, en utegivare finns. Har funderat på om den kanske borde bytas. Gällande manual till styrningen har jag försökt utan framgång att hitta en sån. Helst skulle jag väl dock vilja koppla bort utegivare och styrcentral och kunna justera värmen manuellt.
Skifta som prov 1 och 2 på shuntmotorn, Du ökar kurvan och den stänger, vad händer oim du minskar kurvan
 
  • Gilla
Emelie Davies
  • Laddar…
J Josth skrev:
Vad står de tre svarta rattarna inställda på för siffra? Går inte att se på en så mörk bild tycker åtminstone jag. Automatiken är bra att ha. Manuell reglering innebär mycket jobb och springande till pannan. Har du känt på cirkulationspumpen och kontrollerat om den verkligen fungerar?

En manual men tyvärr i svårtuggat format: [länk]

En annan bättre manual men kanske för ett par senare årsmodeller: [länk]
Tack för länkarna! Cirkulationspumpen fungerar! Det har rörmokaren kontrollerat nu för nån dag sen bara. 👍 Har haft kurva 3 inställt på centralen, men efter tips i en annan tråd ändrade jag till 0 med parallellförskjutning 18. Då rörde sig shunten uppåt och ställde sig på 3. Elementen är dock fortfarande inte varma, ens i närheten. Avvaktar lite och ser vad som händer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.