Byggahus.se
Vårt värmesystem ser ut som följande. Vedpanna kopplad till 1500 l acktack via någon slags laddautomatik. På pannan sitter en manuell shunt för utgående vatten. Detta passerar kulvert på 20 m in i huset. Där sitter golvvärme. Golvvärmesystemet har en termostat för sitt att blanda sitt vatten. Rumstermostater i alla rum utom i badrummen, där är det kan man bara kan justera flödet.

Saken är den att vi har lite svårt att få till jämn temperatur i badrummen. Eftersom vi har manuell shunt i pannan är ju utgående vatten lite varierande. Ibland när tanken är nere på 50 grader blir det 35 grader ut och ibland när den är upp i 90 grader blir det 50 grader ut. Det blir svårt att hitta en inställning på shunten som är optimal.
Jag tänker att jag skulle vilja ha en shuntmotor och en tempgivare på utgående vatten så det håller konstant temperatur. Det är väl inte så man normalt gör med en shunt men i vårt fall borde det göra saken lättare. Då kan jag åtminstone hålla konstant temperatur på vattnet.
Eller ska jag justera upp pannans shunt ordentligt så golvvärmesystemet alltid har tillräckligt varmt vatten för att dess termostat alltid kan skapa sin temperatur i golvslingan? Men det tar emot att köra ut onödigt varmt vatten.

När rörmokaren installerade golvvärmen var jag lite undrande över att det inte skulle vara några termostater i badrummen (eller givare i golven) men han menade att det har man inte. Men nu efter några vintrar känns det inte som att det fungerar. Man kan väl sätta trådlösa termostater där kanske?

Några idéer på vad vi ska förändra? Eller tänker jag helt fel? Felinställt? Tacksam för tips!
 
Om du har golvvärme överallt behövs ju inte den extra shunten ställ den så den inte späder ut vattnet och köp en vanlig shunt automatik och sätt på acktanken.
 
För att reglera vattentempen till en konstant nivå menar du? Utveckla gärna!
 
Varför vill du ha konstant temp man brukar variera tempen efter utetempen.
 
Jag vill inte ha konstant temperatur i röret, jag vill att det ska ska bli behagligt i badrummen.

Om jag konkretiserar mitt problem har jag ju två saker att tänka på, dels har jag rätt så varierad temperatur i pannan och dels har jag ingen reglering av temperaturen i badrummen.

Efter lite eftersökningar och funderande tänker jag att jag har tre alternativ:
  1. Shuntautomatik för konstanthållning
  2. Shuntautomatik med utegivare. Borde funka ännu bättre än alternativ 1. Säkert dyrare.
  3. Montera rumsgivare även i badrummen och maxa min befintliga shunt. Det sitter ju ändå en shunt vid golvvärmefördelaren som ger jämn temperatur på vattnet. Nackdelar att köra väldigt varmt vatten i kulvert? Om det är dumt kan ju detta kombineras med alt 1.
 
Det är nr 2 jag skulle valt ,man väljer framledning efter rad systemet sen får golvvärme shunten ev späda ner det lite till. Du skrev ojämn temp i badrummen med hand shuntning brukar det bli ojämn temp överallt eller ?
 
smurfen72 skrev:
Du skrev ojämn temp i badrummen med hand shuntning brukar det bli ojämn temp överallt eller ?
Jag tror de andra rummen klarar sig bra för att de har rumstermostater och inte bara ett flöde.
 
Men köp en vanlig automat shunt så kommer det funka kanon ställ termostaterna på fullt när du ställer in den har du vindkänsligt hus kan du öka värmen lite på styrningen och aktivera termostaterna så har du lite extra framledning som fixar ev blåsväder. Om det går dra kabel mellan skulle jag köpt en styrning med innegivare och det finns trådlösa men vet inte om dom fixar 20 meter och tror dom är rätt dyra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.