10 762 läst ·
19 svar
11k läst
19 svar
SeSol/Svea Solar
Sida 1 av 2
Hej på er!
Kikar lite på att ta värvning i den (vad det verkar) ack så populära solcellsbranschen.
SeSol och Svea Solar är dom två företag jag sonderat ut som verkar mest pålitliga/erfarna/seriösa.
vad har ni på forumet för bild av dessa företag eller är det någon som rentav jobbat på något av dessa?
Mvh
Kikar lite på att ta värvning i den (vad det verkar) ack så populära solcellsbranschen.
SeSol och Svea Solar är dom två företag jag sonderat ut som verkar mest pålitliga/erfarna/seriösa.
vad har ni på forumet för bild av dessa företag eller är det någon som rentav jobbat på något av dessa?
Mvh
Som SeSol-kund är mitt intryck av Örebro-kontoret att den ena montören var riktigt kompetent och driftig, den andra skulle nog hellre göra något annat än att jobba. Elektrikern var också kompetent och flitig. Teknisk support också duktiga och serviceinriktade.
Projektkoordinatorerna och projektledarna ger jag inte mycket för.
Så om du söker som hantverkare el/montage och är driftig tror jag du kan hitta trevliga kollegor.
Montörerna har ett antal installationer de förväntas klara av på en månad och väljer själva (i överenskommelse med kund) när det ska göras. Frihet under ansvar.
Elektrikerna verkar inte ha samma upplägg (åtminstone inte ”min”).
Projektkoordinatorerna och projektledarna ger jag inte mycket för.
Så om du söker som hantverkare el/montage och är driftig tror jag du kan hitta trevliga kollegor.
Montörerna har ett antal installationer de förväntas klara av på en månad och väljer själva (i överenskommelse med kund) när det ska göras. Frihet under ansvar.
Elektrikerna verkar inte ha samma upplägg (åtminstone inte ”min”).
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
Ja det är ju det jag säger, att hela tiden klättra runt på tak borde ligga ca 13 högre upp. Inte fan konstigt att se har svårt med folk. Jag har ju 39 för att åka runt och hjälpa folk att ladda sina bilar, ( och lite mer ) och då jobbar jag på marken.
Skulle jag jobba på tak så skulle jag ha minst 45 , om det överhuvudtaget skulle gå att få upp mig där.
Skulle jag jobba på tak så skulle jag ha minst 45 , om det överhuvudtaget skulle gå att få upp mig där.
Jag sökte som elektriker och enbart på marken. Men företaget vill helst ha de som är runt 25
Jag sitter bakom skrivbord med 39tkr i månaden och handlar mest för våra skattepengar och knappar i lite IT system. Även om det oftast (alltid?) är skyddsräcke av olika slag runt när det gäller montage av solceller så är det ändå en stor risk man tar att skutta runt på taket som måste står i relation till lönen. Och sedan får man inte glömma försäkringarna som företaget måste erbjuda också. Men jag hade aldrig skuttat runt på taket för en arbetsgivare för en krona under 35tkr
Handlar nog lite om ålder med och de flesta har nog detta som första jobb
vad har du för yrkesroll då? Inköp? Skulle du säga att man kan börja som montör och jobba sig dit eller hämtar man ”kontorsfolk” till dom tjänsterna?M mortimer skrev:Jag sitter bakom skrivbord med 39tkr i månaden och handlar mest för våra skattepengar och knappar i lite IT system. Även om det oftast (alltid?) är skyddsräcke av olika slag runt när det gäller montage av solceller så är det ändå en stor risk man tar att skutta runt på taket som måste står i relation till lönen. Och sedan får man inte glömma försäkringarna som företaget måste erbjuda också. Men jag hade aldrig skuttat runt på taket för en arbetsgivare för en krona under 35tkr
Hur takmontörerna för solceller börjar sin yrkesroll vågar jag inte svara på, men jag kan gissa på att det är snickare eller någon form av takläggare. De flesta som vågar skutta runt på taken är oftast inte svensktalande dessutom.
De stora solnissarna vill ju inte betala så mycket och dessutom saknar de flesta kollektivavtal. Har jobbat hos en stor som elektriker men med kanske restid på 3 timmar i båda riktningarna och dessutom en krånglig installation så kan klockan innan du åter är hemma på kvällen bli både 19, 20 och 21. Då spelar ju inte en lön på 40 tusen någon större roll om det saknas kollektivavtal