Byggahus.se
Jag har en fundering då pelletsbrännare är helt nytt för och första gången jag bor i hus. Vilka vänder man sig till för reparation/service av ens pelletsbrännare?
 
Att vända sig till någon för service och reparation blir i allmänhet alldeles för dyrt. Man är tvingad att lära sig brännaren själv.
Börja med att tala om typ och modell av brännare och panna så kan du fån hjälp. Downloda installations manualen och läs.
Analysera vad som händer när det blir ett fel. Slut på bränsle, överhettad, tändproblem osv.
 
G Granström2 skrev:
Att vända sig till någon för service och reparation blir i allmänhet alldeles för dyrt. Man är tvingad att lära sig brännaren själv.
Börja med att tala om typ och modell av brännare och panna så kan du fån hjälp. Downloda installations manualen och läs.
Analysera vad som händer när det blir ett fel. Slut på bränsle, överhettad, tändproblem osv.
Just detta handlar om att inner brännarrör har spruckit och behöver bytas till en vikingbio 20 tror jag det är
 
D Danny Hovsäter skrev:
Just detta handlar om att inner brännarrör har spruckit och behöver bytas till en vikingbio 20 tror jag det är
Ganska enkelt att byta själv, manualen innehåller bilder att gå efter
 
Behöver du hjälp, så vänd er till en rörinstallatör. Kräv att de har erfarenhet av er typ av brännare.
Har du inte hittat det tidigare, så kan jag rekommendera pelletsforumet på www.pellets.info
Där hittar du mycket nyttig läsning som ny användare. Underforum finns för Värmebaronen.
 
  • Gilla
Danny Hovsäter
  • Laddar…
D Danny Hovsäter skrev:
Just detta handlar om att inner brännarrör har spruckit och behöver bytas till en vikingbio 20 tror jag det är
Vis av egen erfarenhet är pelletsbrännare av äldre modell relativt enkla att meka med. Även för den ohändige. Jag har själv plockat isär min Bioline 20 i atomer och rengjort, smort och bytt delar (nu inne på 17:e året).

Men inget går upp emot att få en ordentlig genomgång av en riktig verkstadsgubbe. Helt klart värt någon tusenlapp.

Tillverkarna har ofta bra koll på vem eller vilka som servar i närheten av där du bor. Lossa brännaren och kör dit med den, ta med en tårta så behöver du nog inte betala för annat än delarna.

Varmt lycka till.
 
  • Gilla
Danny Hovsäter
  • Laddar…
Jag har tecknat serviceavtal med min lokale leverantör. Då kommer dom ut innan säsongen börjar och går igenom brännaren och trimmar in den så den går optimalt. Kan göra det själv men är förbannat skönt att låta någon annan göra det.
 
  • Gilla
Danny Hovsäter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.