Byggahus.se
Kanske skall poängtera att vi är stockholmare och att umgängeskretsen domineras av kontorsråttor, dvs dåligt med nyttiga kontakter när det gäller sånt här 😃
 
J J Vos skrev:
Asfalt är perfekt för att fylla återkommande hål i grusvägar. Om du känner någon med lite längre sträckor tror jag dem gärna tar emot asfalten. Känns lite trist att slänga det på deponi.
Det går väl till återvinning?
 
M Maria_G skrev:
Tack för svar. Menar du att man inte kan lägga jord direkt på asfalten för att regn dräneras bort genom den? Närliggande fråga - kan det tillföra fukt till grunden att byta ut asfalt mot jord? Det hade varit en dealbreaker för oss…
Att byta ut asfalten mot jord bör snarare minska risken för fuktproblem och översvämning eftersom jorden tar upp regnvatten och filtrerar ner det långsamt istället för att låta det forsa i stora mängder på kort tid åt fel håll. Man gör en positiv gärning för miljön och dagvattenhanteringen om man tar bort hårdgjorda ytor 👍 Se bara till att marken inte sluttar mot huset, men det gäller ju redan nu och i ännu högre grad 🙂
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Angående gångväg så en grävmaskin med asfaltstrissa. Gör ett snitt och behåll asfalt på en gångväg. Kanske inget precisionsverktyg.
Men det kräver en rejälare maskin än man hyr själv.
 
lunnabo
M Maria_G skrev:
Kanske skall poängtera att vi är stockholmare och att umgängeskretsen domineras av kontorsråttor, dvs dåligt med nyttiga kontakter när det gäller sånt här 😃
Vad får det lov att kosta att få bort asfalten?
Jag behöver mer fysisk träning...
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Det går väl till återvinning?
Kanske i städerna. Här går det tillsammans med porslin och betong osv. Med andra ord riskabel fyllnadsmassa som ingen vettig människa vill ha och därmed blir (i min ordbok) deponi.
 
hur ser det ut med parkering på gatan? för många skulle det ni har vara en dröm många har ju minst 2 bilar sen när barnen har egna bilar så blir det fort fult eller om ni får tanken att köpa husvagn eller båt då är det ju perfekt att ha asfalt där
 
M Maria_G skrev:
Tack för all inspiration! Många pratar om att köra asfalten till ÅVC men jag har läst mig till att äldre asfalt kan vara giftig och skall deponeras på särskilt vis till en viss kostnad. Någon som har erfarenhet av detta?
Det är upp till varje kommun att bestämma.
I vår kommun får man i alla fall som privatperson lämna gratis utan provtagning på av åvc hänvisad plats. (Kolla med åvc:n hos dig)
Om vi skulle anlitat entrepenörer så måste dem göra analys…som de debiterar kund.
 
M Mellanbarn skrev:
Angående gångväg så en grävmaskin med asfaltstrissa. Gör ett snitt och behåll asfalt på en gångväg. Kanske inget precisionsverktyg.
Men det kräver en rejälare maskin än man hyr själv.
Det här är ju en briljant idé! Det slog mig också att vi har grillen på asfalten nära trappen, och det känns ju som en brandfara att ställa den rakt på gräset. Om man behåller asfalten även där nära huset så slipper man även meck med att ta bort den kring trapp, källarentré och liknande. Frågan är väl om det försvårar att få till en jämn platt yta längst nere på gräsmattan då det mesta lutar en del. Leker med tanken att kunna få in studsmattan där (som nu tar upp hela blickfånget mot gräsmattan från hus/altan), eller kanske få dit en lekställning eller liknande.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M maria01 skrev:
hur ser det ut med parkering på gatan? för många skulle det ni har vara en dröm många har ju minst 2 bilar sen när barnen har egna bilar så blir det fort fult eller om ni får tanken att köpa husvagn eller båt då är det ju perfekt att ha asfalt där
Tillgången på gratis parkering längs gatan är mycket god. Där vi bor är det inte vanligt med hemmaboende barn med egen bil (fem minuter från tunnelbana och cykelavstånd till stan), intresse för vare sig husvagn och båt är litet och vi är inte bilberoende i vardagen så osannolikt att vi skulle bli med två bilar en dag. Men jag har lekt med tanken att iaf spara en parkeringsplats närmast grinden, om inte annat för att det kan vara attraktivt för någon framtida köpare eventuellt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
lunnabo
M Maria_G skrev:
Tillgången på gratis parkering längs gatan är mycket god. Där vi bor är det inte vanligt med hemmaboende barn med egen bil (fem minuter från tunnelbana och cykelavstånd till stan), intresse för vare sig husvagn och båt är litet och vi är inte bilberoende i vardagen så osannolikt att vi skulle bli med två bilar en dag. Men jag har lekt med tanken att iaf spara en parkeringsplats närmast grinden, om inte annat för att det kan vara attraktivt för någon framtida köpare eventuellt.
Skära asfalt gör du enkelt själv med en billigare vinkelslip för en dryg 500-hundring.
Vill Du ha en riktig snygg kant mot gräsmattan to be så lägger du en kantlinje med gamla handhuggna smalare svenska storgatsten.
 
  • Rad med handhuggna storgatstenar och måttband, skapandes kant mot asfalterad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Skära asfalt gör du enkelt själv med en billigare vinkelslip för en dryg 500-hundring.
Vill Du ha en riktig snygg kant mot gräsmattan to be så lägger du en kantlinje med gamla handhuggna smalare svenska storgatsten.
Intressant! Hur får man tag på sådan sten? Det ligger faktiskt redan kantsten både mot huset och mot rabatten där häcken mot grannen är (till synes onödigt), den kanske kan återvinnas på något vis?
 
M Maria_G skrev:
Tillgången på gratis parkering längs gatan är mycket god. Där vi bor är det inte vanligt med hemmaboende barn med egen bil (fem minuter från tunnelbana och cykelavstånd till stan), intresse för vare sig husvagn och båt är litet och vi är inte bilberoende i vardagen så osannolikt att vi skulle bli med två bilar en dag. Men jag har lekt med tanken att iaf spara en parkeringsplats närmast grinden, om inte annat för att det kan vara attraktivt för någon framtida köpare eventuellt.
gratis parkering längs gatan det har försvunit vid dom flesta villa områden längs med tunnelbanan på grud av just tunnelbanan så den kan förvina oss er med
 
lunnabo
M Maria_G skrev:
Intressant! Hur får man tag på sådan sten? Det ligger faktiskt redan kantsten både mot huset och mot rabatten där häcken mot grannen är (till synes onödigt), den kanske kan återvinnas på något vis?
Ja det är bara att gräva upp och sätta ner igen där ni vill ha den istället.
På Blocket i Skåne hittar du många annonser med gamla handhuggna svenska gatsten.

Jag återvinner mer än mycket gamla handhuggna fint patinerade svenska gatsten.

Så här såg det ut när jag hjälpte en villaägare med hans kantsten Installation av återvunnen handhuggen gatsten som kantsten i en trädgård med gräsklipp, verktyg och säckar i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Gällande plantering av gräsmatta så handlar det väl om ambitionsnivå. Vill man ha en vanliga svenne-matta så behöver man nog inte göra projektet särskilt omfattande.

Förra sommaren gjorde jag om en grusad parkeringsplats till gräsmatta genom att ta bort det lösa gruset så att jag kom ner till den hårdgjorda ytan. Därefter på med diverse jord och gräsfrön. På vissa ställen tog sig fint. På andra lite svårare. Dessa fick en ny omgång med jord och frön och till slut var hela yta grön. Gräsmattan ser ut att ha överlevt vintern. Om jag är snäll får denna yta en giv med dressjord så att det börjar byggas upp lite motståndskraft mot torka och lite mikroliv.

Inte enligt skolboken så klart men bra mycket enklare än att schakta bort x ton med bärlager.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.