Byggahus.se
När jag började gräva en ränna för PEM-slang för inkommande kommunalt vatten i juni var det stenhård lera att ta sig igenom men efter nära två månader regn och tidvis mycket vatten stående i schaktet så har det blivit väldigt mjukt i botten bitvis.

Måste jag schakta ur detta innan jag lägger slangen eller duger det att lägga fiberduk, makadam och något finare? Ursprunglig plan var att lägga fiberduken och ett lager 0-18 under och runt slangen men eftersom det är så mjukt nu så kommer väl allt detta pressas neråt när jag återfyller…

OBS: bara vatten i den här rännan, avloppet går annan väg och där är det inte lika blött och mjukt. Vattnet ska gå i rännan som är uppåt i bilden.
 
  • Grävd ränna med vatten och lerig jord, orange rör, gröna växter och grå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pem slang på egen tomt under grönytor, jag skulle ärligt talat bara slänga ner slangen och återfylla med det du grävt upp. Större stenar sorterar du bort när du återfyller.

avloppsröret är en annan sak, där skulle jag vara mer noga med förläggningen och återfylle.
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Det händer att bilar körs över gräsmattan men det är inte så vanligt (t.ex. lämna ett släp på en annan del av tomten).
 
P Prosit skrev:
Det händer att bilar körs över gräsmattan men det är inte så vanligt (t.ex. lämna ett släp på en annan del av tomten).
Ja jag skulle bara se till att det inte finns några större stenar nära slangen.
 
Mathias har rätt. Försök pumpa ut det du kan först sen kan du lägga ner slangen och återfylla med det du grävt upp. En pemslang tåler mycket mer än man tror.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Var skulle kunna hända?
 
Det som är svårt för mig att veta är om det ligger någon vass sten i det här mjuka lagret. När jag går i det så suger stövlarna fast ordentlig i 10-15 cm mjuk lera.

Vattnet pumpar jag ur (och sen fylls det på eftersom det regnar nästan varje dag detta år).
 
Är det mjukt så skadar det inte slangen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.