Byggahus.se
Min gamla ejektorpump började läcka.Fick den utbytt + hydrofor (70 år) till en dränkbar pump (Grunfors). Brunnen är borrad i kalkstensmark.
Problemet är att vattnet luktar svavelväte, vad jag tror, vilket aldrig varit fallet tidigare. Vad kan orsaken vara? Syrebrist? Sitter pumpen för djupt? Går det att lufta på något sätt?
Tacksam för svar "gutebosse"
 
Är ingen vattengubbe, men luktar det liksom ruttna ägg, så är det svavelväte, är det bara VV som luktar eller även KV.
 
J jonaserik skrev:
Är ingen vattengubbe, men luktar det liksom ruttna ägg, så är det svavelväte, är det bara VV som luktar eller även KV.
Ja, jag tror att det är svavelväte och det är både i vv och kv.
 
Har det bara varit VV och du har en offeranod i VVB så kan det bli så. Nu är det även KV. Vet inte hur det är med pumpens djup i hålet om det påverkar något. Sitter den nya på samma nivå som ejektorn som på den gamla. Du hade en hydrofor tidigare och nu kanske en hydrpress. Kan vara en orsak men det kan jag inte säga något om. Har inte hört detta tidigare. Men ha lite is i magen, det finns på forumet folk som kan mycket om detta på forumet.
 
J jonaserik skrev:
Har det bara varit VV och du har en offeranod i VVB så kan det bli så. Nu är det även KV. Vet inte hur det är med pumpens djup i hålet om det påverkar något. Sitter den nya på samma nivå som ejektorn som på den gamla. Du hade en hydrofor tidigare och nu kanske en hydrpress. Kan vara en orsak men det kan jag inte säga något om. Har inte hört detta tidigare. Men ha lite is i magen, det finns på forumet folk som kan mycket om detta på forumet. Har hydropress nu.
Har värmepatron i ackumulatortank och eldar i vedpanna. Vet ej om pumpen sitter lika djupt som förut.
 
Acken och patron har inget med det att göra, finns det det minsta svavelväte och en offeranod i en EL-VVB så blir det en kemisk reaktion och det luktar pyton om VV, men KV klarar sig.
 
J jonaserik skrev:
Acken och patron har inget med det att göra, finns det det minsta svavelväte och en offeranod i en EL-VVB så blir det en kemisk reaktion och det luktar pyton om VV, men KV klarar sig.
Jag har ej EL-VVB.
 
G gutebosse skrev:
Jag har ej EL-VVB.
Då vet jag inte vad det kan bero på.
 
J jonaserik skrev:
Då vet jag inte vad det kan bero på.
Tack för försök iaf.
 
Det verkar som du bytt från hydrofor till hydropress och det kan vara orsaken.
Du kan behöva komplettera med någon form av luftinjektor för att bli av med det.
 
  • Gilla
jonas_da
  • Laddar…
Tack för tips om luftinjektor.
 
jag fick liknande problem när jag borrat ny brunn. Då fick jag tipset att tömma brunnen ett par gånger. Vilket dock visade sig vara svårt då det är väldigt bra tillrining i min brunn. Men efter att jag låtit vattenslangen ligga rinnande en dag så försvann lukten och har ej kommit tillbaka. Dock ingen garanti att dett afunkar för er men är ju en billig åtgärd att testa.
 
Problemen med lukten i mitt vatten uppstod efter pumpbytet, med gamla pumpen var det alltid bra.
 
Jag hade samma problem efter att ha bytt från en jetpump till dränkbar pump förut. Det luktade bara i typ 0,1 sekund efter att vattnet var "ute från kranen" och man luktade på det i ett glas liksom - så inget jag brydde mig om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.