Jag vill höja bärigheten på en bärlina, eller den teoretiska spännvidden som den klarar av. Därför tänker jag sammanfoga två st 45×220, C24, NTR-A. Tanken är att limma med PU-lim. Sätta x antal träskruv och sedan spänna ihop med ok.
Så till frågan: hur skall man lägga ihop reglarna? Se nedan principskiss. Jag är bara intresserad av vad som är bäst, eller minst dåligt om du hellre ser det så. Jag testade att fråga ChatGPT. Där fick jag fram riktigt tokiga förslag. Nu förlitar jag mig på er här.
Så till frågan: hur skall man lägga ihop reglarna? Se nedan principskiss. Jag är bara intresserad av vad som är bäst, eller minst dåligt om du hellre ser det så. Jag testade att fråga ChatGPT. Där fick jag fram riktigt tokiga förslag. Nu förlitar jag mig på er här.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Jag vet inte. Men det här är min åsikt.
Variant 3 kommer att vilja spräcka limfogen vid ökande fuktighet. Samma problem finns i variant 1.
Med variant 2 då komprimeras limfogen och det borde inte kunna skada något alls.
Skulle den sitta inomhus med snickeritorrt virke så skulle alla tre fungera lika bra, men då skulle jag välja variant 3 för den är "snyggast".
Variant 3 kommer att vilja spräcka limfogen vid ökande fuktighet. Samma problem finns i variant 1.
Med variant 2 då komprimeras limfogen och det borde inte kunna skada något alls.
Skulle den sitta inomhus med snickeritorrt virke så skulle alla tre fungera lika bra, men då skulle jag välja variant 3 för den är "snyggast".
Jag har varit inne på samma spår men vet helt enkelt inte vilket som är rätt i teorin. Ingen jag har frågat hittills har kunnat förklara det bättre än du.L Limpan4all skrev:Jag vet inte. Men det här är min åsikt.
Att spräcka en limfog av den typen och förstärkt med skruv är inget reglar brukar klara. Eller mera exakt reglarna brukar inte dra sönder sig själva i anslutning till en limfog av den typen.
Jag killgissar lite
För att linan ska hålla sig så rakt som möjligt så 2 eller 3 , en bärlina brukar fixeras vid flera punkter så troligen ingen skillnad i praktiken.
En variant är att se om reglarna börjat vrida sig och para ihop dem med vridning åt olika håll. Samma metod om de bågnar.
För frågan om bärighet tvivlar jag på att du kommer få någon praktisk skillnad oavsett metod.
Jag killgissar lite
För att linan ska hålla sig så rakt som möjligt så 2 eller 3 , en bärlina brukar fixeras vid flera punkter så troligen ingen skillnad i praktiken.
En variant är att se om reglarna börjat vrida sig och para ihop dem med vridning åt olika håll. Samma metod om de bågnar.
För frågan om bärighet tvivlar jag på att du kommer få någon praktisk skillnad oavsett metod.
Tack för input!Z z_bumbi skrev:Att spräcka en limfog av den typen och förstärkt med skruv är inget reglar brukar klara. Eller mera exakt reglarna brukar inte dra sönder sig själva i anslutning till en limfog av den typen.
Jag killgissar lite
Men menar du att det skulle vara helt onödigt att dubbla? eller att de sitter ihop inte gör någon skillnad? Jag är bara lekman i ämnet så frågan är genuin.
Att sammanfoga balkarna gör nästan inget för nedböjningen, det kommer inte öka i styrka.
Däremot finns det ju en chans att regeln vrider sig eller tippar och då kommer det att hjälpa att skruvlimma bjälkarna.
Däremot finns det ju en chans att regeln vrider sig eller tippar och då kommer det att hjälpa att skruvlimma bjälkarna.
Jag säger inte att du har fel, men jag har aldrig riktigt förstått att man så kategoriskt säger att det inte gör mycket/något för nedböjning. Om man tänker sig följande teoretiska exempel. Du skall gå över ett vattendrag som är 100 cm brett. På ett ställe ligger en 45X45, på ett annat ligger två stycken 45x45 som är skruvlimmade tillsammans. Menar man då att man lika gärna kan välja att gå på den ensamma 45x45?
(Vi ponerar att balansen inte är en faktor).
(Vi ponerar att balansen inte är en faktor).
Dubblerar du så dubblar du vilka krafter du kan ta upp så krävs det en ökning så är det bra.M MatsBengtsson89 skrev:
En limfog på 1 mm på en 90 mm bred balk ger troligen ingen märkbar skillnad men framför allt spelar troligen inte dina olika exempel på hur du vänder reglarna någon roll för bärigheten.
Fast jag är inte byggnadsingenjör.
Gissar att @Kontoristen7 menar skillnaden mellan 2 st skruvlimmade reglar och 2 st lösa reglar. Givet att du skruvlimmat dem på "fel" ledd.T TryBran skrev:
Lägger du dem ovanpå varandra gör det stor skillnad om de är skruvlimmade eller lösa.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 008 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 008 inlägg
Rätt meningslöst att limma med PU-lim eftersom du varken kommer uppnå högt presstryck eller bra anliggningsytor.
Polyuretanlim kräver högt limtryck och jämna limytor för att bli starkt. När inte så är fallet så får det låg E-modul. Jämför med skummet som bildas som man kan skära med kniv.
Beställ en impregnerad limträbalk istället.
För att svara på din fråga så är kärnsida ut det man brukar göra. Mindre risk för torksprickor och större andel kärnved utåt.
Polyuretanlim kräver högt limtryck och jämna limytor för att bli starkt. När inte så är fallet så får det låg E-modul. Jämför med skummet som bildas som man kan skära med kniv.
Beställ en impregnerad limträbalk istället.
För att svara på din fråga så är kärnsida ut det man brukar göra. Mindre risk för torksprickor och större andel kärnved utåt.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Sätt reglarna med 5 cm avstånd så har du precis dubbel styrka, varken mer eller mindre.
Angående presstryck, det är nog mer hur tätt man ska sätta tvingarna, enligt vag jag läst såfördelar sig presstrycket 45 grader från tvingen och det skulle betyda 2 tvingar var 90 mm, en i överkant en i nederkant. Det blir en massa tvingar.
Polyuretanlim är dyrt, köp något roligare och sätt några skruvar bara
Protte
Angående presstryck, det är nog mer hur tätt man ska sätta tvingarna, enligt vag jag läst såfördelar sig presstrycket 45 grader från tvingen och det skulle betyda 2 tvingar var 90 mm, en i överkant en i nederkant. Det blir en massa tvingar.
Polyuretanlim är dyrt, köp något roligare och sätt några skruvar bara
Protte
Tack för alla svar. Jag känner ändå att jag blivit klokare. Eller mindra dum.
Kärnsidan utåt om jag ska limma alls. Tror faktiskt inte att jag kommer göra det.
Men, var i hela h*lvete hittar jag tryckimpregnerade limträbalkar? Får inte upp ett skvatt när jag söker. Förutom de utan prisuppgifter och som inte går att beställa.
Kärnsidan utåt om jag ska limma alls. Tror faktiskt inte att jag kommer göra det.
Men, var i hela h*lvete hittar jag tryckimpregnerade limträbalkar? Får inte upp ett skvatt när jag söker. Förutom de utan prisuppgifter och som inte går att beställa.