Om man är intresserad av vad det är för växt, så är det väl inte längre att betrakta som ogräs

• Gilla
Cebra och 3 till
  • Laddar…
D debbo skrev:
Om man är intresserad av vad det är för växt, så är det väl inte längre att betrakta som ogräs
Definitionen av ogräs brukar mig veterligen vara att en växt växer där den inte är önskvärd.

• Gilla
Talvan och 1 till
  • Laddar…
D debbo skrev:
Man kan ju vara intresserad av att veta vad det är för växt för att få reda på bästa sättet att utrota den...

• Gilla
Roger_Berglund och 2 till
  • Laddar…
E Estelletiger skrev:
Vad kan detta vara?
Det ser ut som Harkål. Googla och jämför! Ska i så fall få gula små blommor.

• Gilla
Estelletiger
  • Laddar…
K korpet skrev:
No. 1 ser ut som Rallarros
Ja, bladen är rätt lika, men det är gullris.

• Gilla
Talvan och 1 till
  • Laddar…
Någon som vet vad det här är för något som invaderar och pressar undan gräset i vår gräsmatta?
Grön gräsmatta med invaderande okända växter med taggiga blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand som håller ett litet ogräs med öppen rotstruktur mot en gräsmatta i bakgrunden.
Skapa konto

Satsuki
Rölleka?

• Gilla
Vildparti och 4 till
  • Laddar…
Japp...det där är Rölleka.

• Gilla
Mr.fluff
  • Laddar…
Tack @KristinaRT och @Paxman
Verkar vara Rölleka ja.
Har ni något tips på hur jag utrotar den och får tillbaka gräset utan några otrevliga gifter?

Efter lite googlande så verkar det kunna vara att gräsmattan lider av kaliumbrist. Så gödsling kan hjälpa.
Eller kanske att jag gräver bort det och lägger på ny näringsrik jord och sår nytt gräs där röllekan växer, det är ca 2kvm stort område.

Satsuki
Inte säker, men rölleka tycks ofta växa där det är för torrt och näringsfattigt för annat att växa. Kanske så enkelt som att ta bort så mycket ni kan av röllekan, så nytt gräs och ge gräset bättre förutsättningar?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tror ni detta är ett ogräs? Ingen aning..

• Gröna blad på en växt med en liten fröspridare från en maskros synlig.
    Skapa konto
Och detta?

• Grönt ogräs i jord med långa spetsiga blad, potentiellt en trädgårdsfråga.
    Skapa konto
Vad för ogräs kan detta vara. Crabgrass tolkar jag det som när jag söker på vissa sidor.
Har precis kört ut kalk därav lite vita fläckar.
Köpte ogräsmedel från DE med dicotex nyss men ej fått ut det ännu. Eller måste jag gräva upp och så nytt

• Gräsmatta med potentiell crabgrass och vita fläckar av kalk.
    Skapa konto
  • Gräsmatta med potentiellt ogräs som kan vara crabgrass och vita fläckar från kalk.
    Skapa konto
Det är vitgröe. Väldigt svårt att bli av med, vilket finns mycket skrivet om på forumet. Dicotex tar det inte eftersom det är ett gräs.

Johan Lindskog Johan Lindskog skrev:
Vad för ogräs kan detta vara. Crabgrass tolkar jag det som när jag söker på vissa sidor.
Jag tycker det ser ut som kvickrot på båda bilderna. På första bilden längst nere i högra hörnet samt lite utspritt är det vitgröe.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.