47 020 läst ·
136 svar
47k läst
136 svar
Samlingstråd: Identifiera ogräs
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Tack @KristinaRT och @Paxman
Verkar vara Rölleka ja.
Har ni något tips på hur jag utrotar den och får tillbaka gräset utan några otrevliga gifter?
Efter lite googlande så verkar det kunna vara att gräsmattan lider av kaliumbrist. Så gödsling kan hjälpa.
Eller kanske att jag gräver bort det och lägger på ny näringsrik jord och sår nytt gräs där röllekan växer, det är ca 2kvm stort område.
Verkar vara Rölleka ja.
Har ni något tips på hur jag utrotar den och får tillbaka gräset utan några otrevliga gifter?
Efter lite googlande så verkar det kunna vara att gräsmattan lider av kaliumbrist. Så gödsling kan hjälpa.
Eller kanske att jag gräver bort det och lägger på ny näringsrik jord och sår nytt gräs där röllekan växer, det är ca 2kvm stort område.
Inte säker, men rölleka tycks ofta växa där det är för torrt och näringsfattigt för annat att växa. Kanske så enkelt som att ta bort så mycket ni kan av röllekan, så nytt gräs och ge gräset bättre förutsättningar?
Vad för ogräs kan detta vara. Crabgrass tolkar jag det som när jag söker på vissa sidor.
Har precis kört ut kalk därav lite vita fläckar.
Köpte ogräsmedel från DE med dicotex nyss men ej fått ut det ännu. Eller måste jag gräva upp och så nytt
Har precis kört ut kalk därav lite vita fläckar.
Köpte ogräsmedel från DE med dicotex nyss men ej fått ut det ännu. Eller måste jag gräva upp och så nytt