Byggahus.se
Om det nu redan finns en tråd för riktiga rökarstorys, tipsa mig och så kan vi ta bort denna.

Jag var på banken och skulle avsluta min bortgångne fars konton på en bank.
Det var på den tiden man hade kösystem och jag var tvungen att ta det vid lunch.
Ung och oerfaren om bankernas värld gick jag dit ett lönedatum och på lunchen I jultid........
Ställde mig I världens längsta kö, för att en halvtimme senare få veta att jag inte kunde avsluta kontona I den kassan, utan blev hänvisad till en annan kassa med en annan lång kö.
Ställde mig I den kön och väntade en halvtimme till, bara för att få veta att jag inte kunde avsluta kontona utan bla bla bla.....
Hur gör jag då? frågade jag. Jag kan väl ta ut pengarna iaf?
Jo det går bra, men inte I denna kassa sa kassören och hänvisade till den första kassan...:x

Obstinat som jag var så avslutade jag aldrig kontona, utan hade kvar 1kr på ett konto och 40 öre på det andra kontot.
Banken ringde flera gånger och ville avsluta kontona, men jag sa nej.........
Till slut gjorde dom det ändå........
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vill du överbelasta denna sida men en sådan här farlig tråd? Har enormt många historier, främst om kommuner.

En person i vår kommun som levde på Socialen flyttade från en ort till den andra inom kommunen. Ett tag senare uppdagades att mannen avlidit i lägenheten och hemtjänsten råkat missa hälsa på han dom senaste två veckorna. Gissa hur det luktade där. Men det slutar inte här för när man ska säga upp hans lägenhet så visar det sig att Socialen fortfarande betalad hans gamla lägenhet utöver hans nya.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
För nästan 3 år sen hade vi det första informationsmötet med tjänsteman från kommunen att det ska bli kommunalt avlopp i vår lilla by. Alla är naturligtvis frågande till vad det kommer kosta och det ska han återkomma med.
Nu ligger rören i backen och anslutningspunkterna är klara samt att de hade besiktning på grävningen igår men vi vet inte med säkerhet vad det ska kosta än.

Var en väldigt lång historia gjord kort.
 
  • Gilla
  • Arg
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Workingclasshero skrev:
...
Obstinat som jag var så avslutade jag aldrig kontona, utan hade kvar 1kr på ett konto och 40 öre på det andra kontot.
Banken ringde flera gånger och ville avsluta kontona, men jag sa nej.........
Har en något liknande historia med en "nischbank", fast lite tvärt om :)
Av någon anledning, minns ej vad det var nu, ville jag ha kvar ett konto utan behållning.
Pratade med en tjänsteman, och hans råd var att "låt lite pengar vara kvar" ungefär.
Så nu har jag ett konto med 10,00 kr, och då är det OK.
Används någon gång per år för vissa transaktioner :)
 
Bakgrunden:
Jag hade haft en oseriös arbetsgivare som krävde 12 timmars arbetsdag 6 dagar i veckan utan rätt till semester med motiveringen att det i kontraktet stod specificerat endast en månadslön utan vidare skriverier om arbetstid. Då var jag ansvarig arbetsledare (platschef) på ett bygge med 2200 euro i månadslön.
Arbetsförhållandet slutade med att VDn (vi kan kalla honom T) ringde från kontoret hem till mig och skällde ut mig för att jag inte var på plats på arbetstid. Det var 16.45 på eftermiddagen och jag hade börjat 7 och haft halvtimmes matrast. Hade farit hem 15.30.
Morgonen efter kom vice Vdn till bygget och skulle läxa upp mig för frånvaro på arbetstid men det slutade med att jag stoppade bygget och skickade hem underentreprenörerna och låste dörren och lämnade in nyckeln och sade upp mig och for hem.....och fick nytt arbete på eftermiddagen.

Nåja..... nästan ett år senare blev jag arbetslös då delprojektet hos nya arbetsgivaren var slutfört.
Arbetsförmedlingen vägrade skriva det nödvändiga intyget till arbetslöshetskassan eftersom jag "fortfarande var anställd hos T". Jag försökte under två månaders tid kontakta företaget på olika vis utan resultat. Arbetsförmedlingen sade att jag är anställd tills T har meddelat att jag inte längre är det.
Till slut tog jag en person med mig som vittne och for till kontoret och gick in i Ts privata kontor och avbröt något möte han hade där med någon herre (som smög ut) och sade åt honom att nu skall jag ha papper på att jag inte längre är anställd. T bara skällde och gick inte att tala med. Vi höll på och grälade ungefär en halvtimme. Jag begärde bara att han skall bekräfta arbetskraftsbyråns förfrågan om jag inte längre är anställd. Han påstod att han inte hade fått någon och inte tänkte bekräfta den heller.

Sedan for jag till arbetskraftsbyrån och sade att T inte går att tala med. Kvinnan bakom disken sade att i så fall är jag anställd hos T. Jag sade att T själv i vittnes närvaro har skällt och ropat att jag skall gå ut och att nästa gång har får se mig ringer han polisen och att jag inte har arbetat en enda timme och inte fått någon lön av T på nästan ett år.
Hon sade att det är min sak att stämma T till tingsrätten för så länge han inte har skrivit under är jag anställd oberoende om jag får lön eller inte. Jag sade att det är fem års väntetid för små civilmål till tingsrätten och efter tre månader utan inkomst började min kassa redan sina. Hon sade att min anställning står i deras register och går inte att ändra och gäller så länge T lever.
Jag sade åt henne att jag nog kan ordna det men jag tycker att det är oskäligt att jag skall dräpa folk på arbetsförmedlingens order. Jag sade att jag skall ta en diskussion om det här med journalisterna på Vasabladet och nämna hennes namn.
Plötsligt började hennes fingrar gå med hiskelig fart på datortangenterna och så sade hon "Nu finns det inte längre i registret att du någonsin har varit anställd hos T".....och så fick mitt intyg och var arbetslös några veckor till innan jag fick nytt arbete.

Jag har råkat ut för många fler såna där små mellanhavanden med olika finländska tjänstemän...... hur många vill ni höra?
 
  • Gilla
  • Wow
llundberg och 7 till
  • Laddar…
Har en liknande story som Workingclasshero och den utspelade sig på ett postkontor på tiden då jag var fattig student.
Jag hade fått en utbetalningsavi av någon anledning som jag inte minns och skulle lösa in den. Det var inget större belopp, högst ett par hundrlappar. Väl framme vid disken så visar det ju sig att det skulle kosta mer eller mindre hela avins belopp i avgift. Men om du sätter in på ett postgirokonto så är det gratis sa kassatanten glatt. Så efter 10 minuter så hade hon ordnat ett nytt postgirokonto och satt in pengarna.

Tack sa jag, nu vill jag avsluta mitt konto :).

Det var först då jag förstod varför kassapersonalen sitter bakom skyddsglas :D
 
  • Gilla
  • Haha
llundberg och 12 till
  • Laddar…
Spännande historier.

Jag har själv en om bank och en om A-kassa.

Banken:
Nordea införde för en massa år sedan en "småuttagsavgift", som skulle gälla om man tog ut mindre än 300 kronor i bankomat eller kassa. De fick dock inte ut så mycket av det, så de smög ut en ändring: alla kortbetalningar under 100 kronor inkluderades också. I samma veva var vi rätt mycket ute och reste, i delar av världen som låg rätt långt fram med kortbetalningar, så tex P-avgifter, motorvägsavgifter, fika mm gick att betala med kort. Chocken blev stor när jag hade över 300 kronor i småuttagsavgifter. försökte resonera med banken om detta, de menade att om jag skaffade lån på minst 500 000 kr eller ett konto med minst 500 000 insatt så skulle jag bli storkund och då kunde de bjuda på den avgiften. Jag var student. Jag avslutade mina konton hos Nordea och fick en postväxel att trava över torget till min nya bank med.

A-kassan:
Avslutade ett vikariat sista augusti, och fick nytt jobb som påbörjades 1:a november, skulle därmed ha A-kassa för 2 månader. Jag kunde inte skicka in mitt första kassakort förrän de "öppnat mitt ärende", vilket strulade på grund av att de bytte datasystem, så det blev inte klart förrän jag redan påbörjat min nya anställning. När jag dagen efter att alla papper kommit hem till mig skulle logga in och registrera kassakorten så gick det inte, då det stod att mitt ärende var avslutat?
Jag ringer, står i telefonkö i ett par timmar, och kommer fram. Det visar sig att jag skulle ha skickat in alla kassakorten senast sista arbetslösa dagen, då datasystemet automatiskt stänger systemet för vidare inmatning samma dag som arbetsförmedlingen anmäler att man påbörjat ny anställning. Men sista arbetslösa dagen kunde jag ju inte ens logga in. Och de kunde INTE öppna ärendet på en person som arbetar heltid, då kunde jag ju fuska.

Jag fick med MYCKET skarp röst KRÄVA att få tala med en överordnad, som försökte dra samma visa. Men till slut fick jag vederbörande att lyssna och efter ytterligare tre månader (pga manuell hantering) fick jag pengarna. Tur att jag fick 90 dagar semester kontot utbetalat på tidigare anställningen.....
Jag tror de förstod sedan att de inte kunde avsluta ärenden förrän sista utbetalningen var gjord, och istället bara stoppa möjligheten att lägga till nya ersättningsveckor.
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Jag kom att tänka på ett fall till.
Det var då jag arbetade på skattebok som det heter i Finland. Det vill säga frilansade som direkt anställd av kunden.

Kunden blev orolig eftersom nästan alla mina verktyg och maskiner var för gamla för att vara CE-märkta och det hade kommit en ny arbetarskyddslag som bestämde att alla maskiner och verktyg som används av anställda måste vara CE-märkta och alla omärkta maskiner har användningsförbud.
Jag ringde till Arbetarskyddsdistriktet och tjänstemannen sade att jag tyvärr måste skrota allt och köpa nytt. Jag sade att det gällde över 20000 euro och så mycket pengar hade jag inte.Då sade tjänstemannen att jag måste sluta arbeta och söka arbetslöshetsdagpenning eller ta ett lån.
Jag hade redan då skraltig rygg och arbetade bara deltid så jag visste att inkomsterna räckte bara till uppehället och jag vägrar att gå i personlig konkurs för ett obetalat lån bara för att han krävde det. Jag bodde i en skraltig sommarstuga på 16 kvadratmeter i skogen och sket på utedass och kokade på vedspis och hade +5 grader inomhus och körde med en 28 år gammal bil så det gick inte att leva billigare.
Han sade att det är bara för mig att sluta arbeta.
Jag sade att nu har jag uppgraderat allt så det motsvarar CE-märkt Så om han kräver CE-märkt kommer jag till stan och hämtar honom och så far vi hem och granskar och CE-märker.
Han sade att varken han eller någon annan har befogenhet att CE-märka.
Då sade jag att de får skaffa fram pengarna. Jag skall antingen ha 20000 kontant eller skriftligt från honom och hans Chef att jag får lämna in kvittot på nya maskinerna och så betalar de ut pengarna.
Nej det gick inte heller.
Till slut sade han att jag skall tala med juristerna på arbetsgivarens försäkringsbolag..... för de kanske kunde veta någonting.

Jag gick till försäkringsbolaget och körde igenom samma dialog med kvinnan vid disken som hänvisade mig till en karl i ett kontorsbås bakom och så blev det samma dialog igen....... men till slut sade han att han är litet osäker på en sak så han skall ringa chefen. De pratade finska men chefen var högljudd så allt hördes och den del av pratet jag förstod var till min fördel.
Så sade han att han skall ringa juristen som kontrollerar alla utbetalningar och så ptatde de ännu mer finska och jag förstod att juristen också var positiv.
Efter telefonsamtalen förklarade han att visserligen finns det en lag som säger att alla maskiner som saknar CE-märke har användningsförbud men det finns andra lagar som säger att för att någon skall kunna straffas för åsamkad skada eller få sin försäkringsersättning indragen krävs "uppsåt eller grov oaksamhet". Han sade att Högsta Domstolen har gett ett prejudikat att saknad CE-märkning inte är varken uppsåt eller oaktsamhet och att den exakta gränsen för "grov oaksamhet" inte är fstställd ännu men att den ligger någonstans vid total avsaknad av skydd.
Juristen hade sagt att om jag bygger någorlunda fullgoda skydd går är jag på säkert avstånd från den juridiska gråzonen även om jag formellt begår ett brott.

Sedan ringde jag till arbetarsklyddsdistriktet igen...... kom til en person som igen försökte övertyga mig om att jag måste skrota allt och bli arbetslös..... men då jag citerade Högsta Domstolen kopplade hon mig vidare till sin chef vid namn Norrback.
Han sade att det där hade han vetat hela tiden och så redde han ut för mig exakt hur mycket mina hemgjorda skydd får avvika från normen för att godkännas då han personligen granskar. Jag frågade av honom varför underhuggarna hans har en annan lagtolkning men det kunde han inte svara på men han skulle fråga av dem.
Därför bygger jag mina skydd så fullständiga som möjligt. Enligt Norrbacks anvisningar.
 
  • Gilla
  • Wow
ricebridge och 5 till
  • Laddar…
Inte lika rörigt som tidigare inlägg men störande. Sökte bankkort till ett barn. En herrans massa blanketter att fylla i, vidimerad kopia på pass osv. Till slut kommer blanketterna iväg. En vecka senare får vi ett brev där de tackar oss att vi vill skaffa bankkort och samma bunt blanketter igen som de vill få ifyllda. Ingen mer förklaring. När jag ringer kundtjänst säger de att från att första utskicket skickades till oss tills vi skickade in blanketterna har blanketterna ändrat utseende så de måste fyllas i igen...
 
  • Gilla
  • Haha
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
AXS
Har fått avslag på förhandsbesked pga en 30cm bred bäck. För att länsstyrelsen ska kunna upphäva strandskyddet av bäcken kräver de godkänt förhandsbesked...
 
  • Wow
  • Haha
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
zeus_axel skrev:
Har fått avslag på förhandsbesked pga en 30cm bred bäck. För att länsstyrelsen ska kunna upphäva strandskyddet av bäcken kräver de godkänt förhandsbesked...
Moment 22
 
Låter som strandskydd för ett dike.
 
2016 Informationsmöte 1. Hembesök och information.
2018 Informationsmöte 2. Besök i kyrkskolan för att se att mitt område är sist planerat......
2018 Fiberindragning möte 3. Här ska vi bestämma hur vi ska göra, men.....
2019 Fiberindragning möte 4. Här ska vi bestämma hur vi ska göra men fiberbolaget har tappat underlaget och mötes 3 killen har slutat. Ingen dyker upp även fast jag är hemma hela dagen enligt överenskommelse.
2019 Fiberindragning möte 5. Nu skall det väl ändå gå att bestämma hur vi ska göra, nja, det blir ett nytt möte där vi ska bestämma hur vi ska göra........
2019? Fiberindragning möte 6. Närsomhelst...........
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
2016 Informationsmöte 1. Hembesök och information.
2018 Informationsmöte 2. Besök i kyrkskolan för att se att mitt område är sist planerat......
2018 Fiberindragning möte 3. Här ska vi bestämma hur vi ska göra, men.....
2019 Fiberindragning möte 4. Här ska vi bestämma hur vi ska göra men fiberbolaget har tappat underlaget och mötes 3 killen har slutat. Ingen dyker upp även fast jag är hemma hela dagen enligt överenskommelse.
2019 Fiberindragning möte 5. Nu skall det väl ändå gå att bestämma hur vi ska göra, nja, det blir ett nytt möte där vi ska bestämma hur vi ska göra........
2019? Fiberindragning möte 6. Närsomhelst...........
Så du har någon form av interaktion med dina fiberdragare? Då ligger du nog en bra bit före oss i kön...
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag kan ju berätta om ännu ett av mina små mellanhavanden med finländska myndigheter.
Som finlandssvensk bosatt i en tvåspråkig kommun är man enligt lag berättigad till att få all samhällelig service på svenska men tyvärr är tjänstemannakåren överfull av smånazister och översittare och latmaskar som inte gör det arbete de har lön för.

Jag hade problem med referensnummern på en räkning som skulle betalas till Österbottens tingsrätt. För att ordna upp saken ringde jag till den telefonnummern som stod på räkningen. Den skulle gå till Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning. Någon svarade med en oerhört snabb svada på finska som jag inte förstod. Jag sade mitt namn och frågade om jag har kommit rätt för jag vill ordna upp ett problem med referensnumret på en räkning. Till svar fick jag ungefär samma svada igen och så frågade hon på finska om jag kan finska. Jag svarade att jag inte kan finska. ”Puhu suomea” (Tala finska) var det fräna svaret. Jag sade att jag inte förstår vad hon säger och hon svarade ”Puhu suomea”. Jag sade att jag inte förstår och fick samma svar igen. Puhu suomea- Va?- Puhu suomea- Vad säger du?- Puhu Soumea- Va?.....
Så höll vi på fram och tillbaka en god stund (kanske 10 minuter) och hon blev allt ilsknare i tonen. Till slut hörde jag hur hon slängde från sig telefonluren och ropade irriterat på finska någonting som började med ”Jag kommer ingen vart med den här. Han talar bara svenska”. Sedan hörde jag hur en annan kvinna tog upp telefonluren och av henne fick jag slutligen saklig service på svenska och vi kunde ordna upp det lilla problemet.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.