Zebba skrev:
Måste fråga lite varför du höjer detta varningens finger. Har lite svårt att förstå varför detta skulle vara ett så stort problem så att man måste tänka på det i en villa. Det är ju inte riktigt så att han ska dra typ 70m+ eller liknande. Om han har en 1-fas grupp som är förlagt i rör 16mm vi säger typ 20m så ser inte jag det som ett problem. Sökte lite på ämnet som du skrev hitta inget ordentligt svar.
Det räcker att du har två rör som går tätt ihop så klarar du inte det...
Det är inte så ovanligt att man lägger ett par rör i samma stråk. Så att komma i efterhand när anläggningen är i drift och säkra upp är en viss risk. Inget som jag gör hur som hällst, speciellt inte i en infälld installation där du inte ser hur rören är förlagda.
 
Har träffat på flera hus där man stortsätt bytt ut 10A till 13A Alltså nybyggda hus. Har du något enkelt svar på varför det blir fel med två rör som ligger vid varandra
 
Det blir för varmt
 
Samt utlösningstider beroende bla på förimpedans, anhopning sker alltid i närheten av centraler där kan det ligg många rör tillsammans mm.
 
Vad pratar vi om - säkring eller dvärg? En 13A säkring går inte ihop med infälld 1.5mm2 men en 13A dvärg gör det knappt map strömvärdet som nämnts ovan. Men sedan har vi utlösningsvillkoret att tänka på.

Så det går inte att säkra upp till 13A utan vidare.

Att det är gjort så i vissa nya hus är inget argument för att göra det i andra. Det är förhoppningsvis verifierat enligt konstens alla regler i dessa nya hus.
 
Bo.Siltberg skrev:
Vad pratar vi om - säkring eller dvärg? En 13A säkring går inte ihop med infälld 1.5mm2 men en 13A dvärg gör det knappt map strömvärdet som nämnts ovan. Men sedan har vi utlösningsvillkoret att tänka på.

Så det går inte att säkra upp till 13A utan vidare.

Att det är gjort så i vissa nya hus är inget argument för att göra det i andra. Det är förhoppningsvis verifierat enligt konstens alla regler i dessa nya hus.
Det var inte riktigt ett argumnent. Men en ny installation i nytt hus borde följa föreskrifterna.

Vart lite mer intresserad och fick tag på El-vis. Och som sagt en säkring med typ fk i rör går inte ihop. Då är det 10A. Om man har en klamrad kabel på vägg så kan det gå med 13A. Så jag kan bara helt enkelt hålla med att man får inte säkra upp till 13 hur som helst.
 
Zebba skrev:
Det var inte riktigt ett argumnent. Men en ny installation i nytt hus borde följa föreskrifterna.

Vart lite mer intresserad och fick tag på El-vis. Och som sagt en säkring med typ fk i rör går inte ihop. Då är det 10A. Om man har en klamrad kabel på vägg så kan det gå med 13A. Så jag kan bara helt enkelt hålla med att man får inte säkra upp till 13 hur som helst.
Mjae... FK 1,5 i infällt rör går att säkra med 13A automat (eller diazed) om omgivningstemperatur är max 30grader (Belastningsförmågan). Sen så kan det ju vara andra saker som begränsar storleken på avsäkringen. (Längd på ledningen, förimpedans)

Med EKK 3G1,5 i infällt vprör däremot är det gränsfall med 13A automat samt underkänt med 13A diazed.


Däremot brukar jag aldrig rekommendera 13A för 1,5 FK/KABEL annat än i nödfall.
 
Redigerat:
Mikael_L
Rrrrr skrev:
Mjae... FK 1,5 i infällt rör går att säkra med 13A automat (eller diazed) om omgivningstemperatur är max 30grader (Belastningsförmågan)...
...Däremot brukar jag aldrig rekommendera 13A för 1,5 FK/KABEL annat än i nödfall.
Lite intressant blir det när (om?) FK kommer med PEX-isolering (fast då heter den ju inte FK längre :)). Då får man ju 20° extra i temperaturmarginal, vilket jag tycker öppnar upp för lite yvigare användning av 13A säkringar. Men man måste givetvis fortfarande ta hänsyn till kabelanhopning och kortslutningsimpedans.

Sen kommer väl tyvärr en del fortsätta läsa tabeller som djävulen själv och tycka det är OK med 16A ... :O
 
Jo.. jag har efterfrågat FK med PEXisolering. Mest för att den troligen kommer bli betydligt smalare. Då kan man säkert klämma in en 10-12st i ett 16s rör :wow:
 
Vet att 1 kV-kablarna har 90 grader maxtemp, hade för mig att det gällde EXK också men nu hittar jag bara 70 grader angivet http://www.google.se/url?q=http://w...zgQoAQ&usg=AFQjCNE465PoCpjFbet3BS52TQ2s-dXfRg vet ej om de minskat detta eller har det alltid varit så.. FX används ofta som slack i högspänningsinstallationer, kan hålla med om att FX som installationskabel inte varit fel för att minska dimensionerna.
 
Slugge skrev:
Vet att 1 kV-kablarna har 90 grader maxtemp, hade för mig att det gällde EXK också men nu hittar jag bara 70 grader angivet [länk] vet ej om de minskat detta eller har det alltid varit så.. FX används ofta som slack i högspänningsinstallationer, kan hålla med om att FX som installationskabel inte varit fel för att minska dimensionerna.
EXK är inte godkänd för 90grader.. Det finns andra pex kablar i de mindre areorna om du vill ha 90 grader...
 
Jag har lite svårt att förstå att det skulle vara nån större vinst med fler trådar i rören. Det är ytterst sällan det behövs och det innebär att det blir mycket trångt i dosorna där allt ska kopplas.
Planera dragningen så behövs det aldrig mycket tråd i rören, och dessutom är PEX isoleringen ett otyg att skala det är mycket lätt att det blir brottsanvisningar på ledaren.
 
Akzid skrev:
EXK är inte godkänd för 90grader.. Det finns andra pex kablar i de mindre areorna om du vill ha 90 grader...
Jo visst finns det, men då snackar vi svarta 1 kV kablar, kanske inte så snyggt att spika upp hemma..

Angående FX så tänker jag mig mest att det kan vara lättare och tåligare att dra in i gamla rör vid omdragning.
 
Slugge skrev:
Jo visst finns det, men då snackar vi svarta 1 kV kablar, kanske inte så snyggt att spika upp hemma..

Angående FX så tänker jag mig mest att det kan vara lättare och tåligare att dra in i gamla rör vid omdragning.
Det finns vita N1XV med.... Men inte är dom så runda och fina som en EKRK...
 
Akzid skrev:
Det finns vita N1XV med.... Men inte är dom så runda och fina som en EKRK...
Artikelnummer, tillverkare? Har bara sett gula och svarta..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.