Byggahus.se
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
"En tvårumslägenhet skulle inte kosta mer än en femtedel av vad någon som arbetade i fabrik tjänade."

vad kostar samma lägenheter idag?
Har dålig koll över hur statistiken över vad hyreslägenheter kostat sen 1965 men hände det överhuvudtaget någonsin att en tvårummare kostade en femtedel av vad en fabriksarbetare tjänade?

Eller var det bara ett önsketänkande och de vanliga "löftena" från politikerna, inför byggandet av miljonprogrammet, att svenskarna skulle få så pass billigt boende?
 
Keiller Keiller skrev:
Har dålig koll över hur statistiken över vad hyreslägenheter kostat sen 1965 men hände det överhuvudtaget någonsin att en tvårummare kostade en femtedel av vad en fabriksarbetare tjänade?

Eller var det bara ett önsketänkande och de vanliga "löftena" från politikerna, inför byggandet av miljonprogrammet, att svenskarna skulle få så pass billigt boende?
En femtedel före skatt och arbetsgivaravgifter kanske..
 
Keiller Keiller skrev:
Har dålig koll över hur statistiken över vad hyreslägenheter kostat sen 1965 men hände det överhuvudtaget någonsin att en tvårummare kostade en femtedel av vad en fabriksarbetare tjänade?

Eller var det bara ett önsketänkande och de vanliga "löftena" från politikerna, inför byggandet av miljonprogrammet, att svenskarna skulle få så pass billigt boende?
Enligt SCB kostade en hyreslägenhet 65:- per kvadratmeter och år 1970. Vid samma tid var en genomsnittlig arbetarlön runt 35 000:- per år.
Det innebär att en lägenhet på t ex 70 kvadratmeter kostade 13% av lönen.
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Enligt SCB kostade en hyreslägenhet 65:- per kvadratmeter och år 1970. Vid samma tid var en genomsnittlig arbetarlön runt 35 000:- per år.
Det innebär att en lägenhet på t ex 70 kvadratmeter kostade 13% av lönen.
Lite mindre än en femtedel således. Undrar när hyrorna steg över 20% av en arbetarlön? Har alltid tyckt det varit dyrt att hyra sen jag började jobba för 40 år sen.
 
Jag tror att de var högre före miljonprogrammet, om du nu inte bodde på rivningskontrakt, som många gjorde.
 
Nu är det lite skoj här, men när man frågar de yngre på jobbet, så är det nästan så de inte vet vad man pratar om :)

Dire Straits "Brothers in Arms" album, CD och fodral, remastrad version, musik, blått omslag, gitarr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Porsibygg och 10 till
  • Laddar…
I Solna verkar dom ha glömt något som existerade förut och som fortfarande existerar i angränsande kommuner, vägunderhåll. Helvete vad illa det är i den jävla kommunen. Som tur är hade jag jobbets bil när jag var tvungen att snurra runt i Solna några gånger i veckan. Jag fattar att denna vintern har varit lite extra tuff mot vägarna här i stockholmstrakten men skillnaden märks direkt när man passerar kommungränsen till Stockholm.

Skillnaden är så pass stor att den inte kan förklaras med den tuffa vintern. Det måste bero på eftersatt underhåll under en längre tid. Alltså frösundaleden mellan Solna Business Park och rondellen vid Solna station var fan sämre än vägen upp till Kijabe Hospital eller vägen mellan Föllinge och Skärvången precis efter sista snön har smällt. Var tionde jävla meter var det en jävla avgrundsdjup grop i asfalten.
 
  • Ledsen
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Nu är det lite skoj här, men när man frågar de yngre på jobbet, så är det nästan så de inte vet vad man pratar om :)

[bild]
Alltså den där plattan ....... Jag vet att många tycker att den är rätt trist och lite för välpolerad/producerad men den är riktigt jävla bra. Men jag gissar att du snarare menade cd-skivan som teknik. Första riktiga storsäljaren som är helt digitalt inspelad direkt för CD om jag inte minns fel?
 
  • Gilla
  • Älska
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Alltså den där plattan ....... Jag vet att många tycker att den är rätt trist och lite för välpolerad/producerad men den är riktigt jävla bra. Men jag gissar att du snarare menade cd-skivan som teknik. Första riktiga storsäljaren som är helt digitalt inspelad direkt för CD om jag inte minns fel?
Vill minnas att det är ett av de första albumen utgiven på CD alls.
Och jag håller med!, ett av mina favoritalbum ever.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Nu är det lite skoj här, men när man frågar de yngre på jobbet, så är det nästan så de inte vet vad man pratar om :)

[bild]
En klassiker som användes för att lansera CD mediet. Philips/ Polygram la ner enorma summor på turnén för att lansera CD!
 
  • Gilla
ricebridge och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
I fyndbutiker så är det ofta så idag också, ingen idé att sortera efter modell då enbart enstaka storlekar finns. Det är fortfarande ofta på detta sättet i USA också.
Dan1891 Dan1891 skrev:
Nu är det lite skoj här, men när man frågar de yngre på jobbet, så är det nästan så de inte vet vad man pratar om :)

[bild]
Det var den första CD-skivan jag köpte, var ju tvungen att köpa en då jag precis investerat i en stereostapel med en Yamaha CD-X1 (tror jag den hette). En DDD-platta var ju tvungen 😁

Fantastiskt bra och vilket ljud!
 
  • Gilla
  • Älska
Dan_Johansson och 5 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Dan1891 Dan1891 skrev:
Vill minnas att det är ett av de första albumen utgiven på CD alls.
Och jag håller med!, ett av mina favoritalbum ever.
En av de första som var DDD (digitalt inspelad, digitalt mixad & digitalt medium, CD). Den första CD:n kom typ 1982 eller så.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jo, men dem glömmer vi ofta att ploga…
De försöker vi underhålla med hyvling eller sladdning så de inte växer igen, plogning beror väl på om det ska avverkas nått.
 
Ändå lite coolt (tycker jag i allafall😉
Grabben hade sett ett YT-klipp och bestämde sig för att starta PS3:an ikväll.
Över 11år i mellan hans allra första Skylander Adventures Trophy (5år gammal) och kvällens👍
..målet är att gå från 91-100% i spelet.
Datorskärm med ett öppet spel, text på svenska, gröna toner och symboler, spelkaraktär syns delvis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spelskärmbild som visar prestationer/troféer, blå bakgrund, text på svenska, datum och tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Väghyvel har jag glömt fanns.
[bild]
Dessa kommer jag att tänka på nu när vägbanan består av 10-15cm hårt packad snö med tillhörande potthål och räfflor.

Jag tror inte jag sett någon sedan jag liten. Tydligen finns de fortfarande, men de lyser med sin frånvaro i snösvängen.
Finns fortfarande i snösvängen 😎
Gul snöplog röjer väg nära korsning och trafikljus under vinterdag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.