Byggahus.se
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Någon enda av er som minns?
[bild]
Helt ärligt :rofl: kom till Sverige när jag var 2 månader .Är 34 år nu och har varken sett en sådan eller hört talas om den hahaha :)

Är det en sån typ av kaka man tar fram när man inte vet vad man ska bjuda på till efterrätt när svärföräldrarna kommer förbi?:crysmile:
 
Jag är av samma årgång men född i landet, kan inte säga att det är något jag blivit serverad heller ;)
 
  • Haha
Agge87
  • Laddar…
Agge87 Agge87 skrev:
Helt ärligt :rofl: kom till Sverige när jag var 2 månader .Är 34 år nu och har varken sett en sådan eller hört talas om den hahaha :)

Är det en sån typ av kaka man tar fram när man inte vet vad man ska bjuda på till efterrätt när svärföräldrarna kommer förbi?:crysmile:
Detta är till kaffet! Lite som ischoklad med mariekex varvat i.

Skulle tro att den var vanligare på 40-50-talen, men är själv född på 60-talet och hemma så dök den upp ända till åtminstone 80-90-tal. Men då var mina föräldrar 20-talister så de hade väl fastnat för den i sin ungdom.
 
  • Gilla
Agge87
  • Laddar…
V videopac skrev:
Detta är till kaffet! Lite som ischoklad med mariekex varvat i.

Skulle tro att den var vanligare på 40-50-talen, men är själv född på 60-talet och hemma så dök den upp ända till åtminstone 80-90-tal. Men då var mina föräldrar 20-talister så de hade väl fastnat för den i sin ungdom.
Den ser otroligt mättande ut ! Starkt kaffe och kaauga till är ju livet.

Tack för det :) man lär sig något nytt varje dag :cool:
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
A
receptet kom genom något program på radion under 50 talet. :thinking:
har jag för mig.

En trevlig liten gobit till kaffet.
minns när mor gjort detta, far och jag hemma på kaffestund när veden skulle fixat eller när höet skulle slås.. köras in mm..
eller bara stökat i ladugården..

än idag har frun och jag kaffe stund tillsammans vid 11. och sedan är det på't igen de dagar man är hemma vid..
Annars dricker jag kaffe efter 1 eller andra tanken i skogen...
snart börjar huggningen... äntligen :cool:
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Jag hade aldrig hört talas om kakan men min sambo har. Jag är från Stockholm, sambon från Karlstad. :)

Edit: hon var inte positivt inställd
 
D Dublin skrev:
Sprang på den här bilen idag och fick en nostalgisk tår i ögat. Farsan var ju televerkare och hade nåt liknande. Jäkligt kul att nån håller liv i en sån, bra skick ser den ut att vara i också.
[bild]
Glömmer aldrig när jag jobbade på Televerket på mitten 80talet när chefen kom in i fikarummet och sade "Nu kan ni köra skiten ur den orangea 245an" (4 växlad), den var såld till Överskottsbolaget efter 25000 trogna mil, det vart misshandel av den sista veckan kan jag lova.

Största dyket Televerket gjorde var väl alla Ford Granador hgv som köptes in, rostade bort på mindre än 10 år varav de sista 5 med slutkörda ventilstyrningar så man måste en 4 liter oljedunk med sig konstant, blågrå dimma som låg tät bakom bilen när man gasade på.:rofl:
 
  • Haha
  • Ledsen
Myckling och 3 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Någon enda av er som minns?
[bild]
Fan va jag hata den kakan, var det enda man fick som barn hos dagmamman till apelsinsaften:rolleyes:
 
  • Ledsen
  • Haha
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
V videopac skrev:
Detta är till kaffet! Lite som ischoklad med mariekex varvat i.
Mariekex, näääh! Det var sådana här vaniljrån från Göteborgs Kex (som visserligen låg i Kungälv).
Förpackning av Göteborgs Kex vaniljrån, wafer med vaniljsmak, märkt "utan palmolja".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Morsan och farsan var från 1920-talet, och jag själv från -40 talet.
Så det var radiokaka med vaniljrån i ischoklad som gällde när julen närmade sig!
Inte konstigt att man fick mycket hål i tänderna :(

Tack @Maskintok för att du kom ihåg kakans namn (y)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Mariekex, näääh! Det var sådana här vaniljrån från Göteborgs Kex (som visserligen låg i Kungälv).
[bild]

Morsan och farsan var från 1920-talet, och jag själv från -40 talet.
Så det var radiokaka med vaniljrån i ischoklad som gällde när julen närmade sig!
Inte konstigt att man fick mycket hål i tänderna :(

Tack @Maskintok för att du kom ihåg kakans namn (y)
Jajemän (y)
alla möjliga kex fick vi här..
ibland när mor var snäll och höstens säd gett mycket.. Fick vi hembakade kex.. Som hon gjorde radiokaka på..
Det var riktigt gott...
(y)
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Mariekex, näääh! Det var sådana här vaniljrån från Göteborgs Kex (som visserligen låg i Kungälv).
[bild]

Morsan och farsan var från 1920-talet, och jag själv från -40 talet.
Så det var radiokaka med vaniljrån i ischoklad som gällde när julen närmade sig!
Inte konstigt att man fick mycket hål i tänderna :(

Tack @Maskintok för att du kom ihåg kakans namn (y)
De recept som finns nu säger dock Mariekex och inte vaniljrån.
Sen kan det mycket väl varit så ni gjorde den. (y)

Jag läste 7 sorters kakor som liten.:oops:

Ska tillägga att jag minns kakan som god. :ok:
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
A
FredrikR FredrikR skrev:
De recept som finns nu säger dock Mariekex och inte vaniljrån.
Sen kan det mycket väl varit så ni gjorde den. (y)

Jag läste 7 sorters kakor som liten.:oops:
En kaka är en kaka säger en del..
Men en god kaka med härliga ljuva djupa smaker kan iallafall göra min stund..
När jag äter frugans knäckekakor... till Kokkaffe på vedspisen.. en kylslagen morgon på vintern... Då är det ren njutning... Så spelar det ingen roll att traktorn inte startat eller att det är 30 minus och träskorna stått ute hela natten... Då är det bara... Ja.... härligt
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 5 till
  • Laddar…
hsd
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Någon enda av er som minns?
[bild]
Yepp , gör den ibland :p
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Jag använde ordet Rudis och min sambo visste inte vad det betydde. Jag svarade då du är ju helt rudis. Hon blev inte mer förstående.
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag använde ordet Rudis och min sambo visste inte vad det betydde. Jag svarade då du är ju helt rudis. Hon blev inte mer förstående.
Talar inte sambon flytande pilsnerfilmska alltså?
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.