Byggahus.se
J JohanLun skrev:
Tja, jag hade flera tillämpningar. Ringa gratis
Var det gamla växlar till telefonkiosken så kunde man alltid ringa nummerupplysningen gratis, skrika den som svarade i örat (då la operatören på). Själv la man inte på, utan man fick en ton och kunde knappra vilket nummer man ville. Vissa kiosker behövde man en tongenerator, som man knappra in numret i och sedan spelade upp i mikrofonen för att "slå" numret. Båda sätten gav gratistelefoni. Detta fungerade en bit in i 90talet.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Var det gamla växlar till telefonkiosken så kunde man alltid ringa nummerupplysningen gratis, skrika den som svarade i örat (då la operatören på). Själv la man inte på, utan man fick en ton och kunde knappra vilket nummer man ville. Vissa kiosker behövde man en tongenerator, som man knappra in numret i och sedan spelade upp i mikrofonen för att "slå" numret. Båda sätten gav gratistelefoni. Detta fungerade en bit in i 90talet.
De oranga telefonerna kunde man med ringa gratis från med en tongenerator. Men man behövde inte ringa o skrika i luren. Det fanns en knapp under klykan där man hängde luren. Om man tryckte in den knappen i rätt ögonblick samtidigt som man lyfte luren (eller något sådant) så fick man en annan typ av ton. Då kunde man med hjälp av tongeneratorn slå numret i mikrofonen. Till mitt stora missnöje försvann min tongenerator en dag, men praktiskt var det.
O billigt givetvis.:cool:

Jag vet att men även kunde slå till klykan på ett speciellt sätt om det var en telefon utan knapp.
Men det lyckades jag aldrig med.
Gammal orange telefonkiosk med telefon och vädrad instruktionstavla, nostalgiskt minne om en svunnen era.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Myrstacken och 1 till
  • Laddar…
Jag har nästan glömt den här vägskylten. Men jag saknar den jättemycket:D

120px-Hastighetsbegr%C3%A4nsning_upph%C3%B6r.svg.png
 
  • Gilla
ÅkeSun och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Penplotter, var dåtidens ASMR att följa dess ologiska framförande av bilden. :oops:
[media]
Jag hade exakt en sån! Den var ju grym till CAD-programmen.... :love:


Edit: och jag hade glömt den...
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
M Mats_R skrev:
Jag har nästan glömt den här vägskylten. Men jag saknar den jättemycket:D

[bild]
Slut på vad, hastighetsbegränsning?

//Inte så gammal som man kan tro
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Slut på vad, hastighetsbegränsning?

//Inte så gammal som man kan tro
Ja, fri fart. Jag var inte så gammal att jag fick köra själv då, men jag åkte mycket med Pappa. Då gick det undan när skylten hade passerats. Utan både barnbilstol och säkerhetsbälten! Och tänk, ändå överlevde vi.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Minns någon Letraset? Det enorma utbudet av fonter och symboler som man använde för att skapa grafiska bilder som tex logotyper eller reklambilder. De satt på ark med markörer för rätt kerning som man monterade genom att gnugga med t ex ett suddgummi eller ett verktyg i plast.

Detta var innan laserskrivaren, WYSIWYG eller moderna litografiska tekniker. I och med deras intåg försvann denna metod fortare än snabbt.
[länk]
De använde jag för att göra skyltar för tv- produktioner ( programtitel, medverkande xx, producent ut, ljud zz....) i början av 70-talet ! Verktyget för " gnuggning" var dock i stål, så det höll bra.
 
  • Gilla
sallad och 1 till
  • Laddar…
M Mats_R skrev:
Ja, fri fart. Jag var inte så gammal att jag fick köra själv då, men jag åkte mycket med Pappa. Då gick det undan när skylten hade passerats. Utan både barnbilstol och säkerhetsbälten! Och tänk, ändå överlevde vi.
Ja, ingen nu levande människa har dött i trafiken.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Nyfniken och 20 till
  • Laddar…
M Mats_R skrev:
Jag har nästan glömt den här vägskylten. Men jag saknar den jättemycket:D

[bild]
Skylten förekom i Sverige fram till 1967 och kallades i folkmun "kines med sorgband" då bakgrunden var gul och med ett brett svart band.


200px-Hastighetsbegr%C3%A4nsning_upph%C3%B6r.svg.png

https://www.wikiwand.com/sv/Förbudsmärken
 
Keiller Keiller skrev:
Lite mer värdelöst vetande om varuautomater:

[bild]
Det här var världens största varuautomat och den stod i hörnet av Götgatan och Ringvägen i Stockholm. Inte mindre än 1.500 fack med olika varor fanns det, varav en tredjedel var avsedda för kylvaror som mjölk och andra mejerivaror.
[bild]
Under en vanlig helg sålde man 800 liter mjölk! En anställd arbetade bakom automaterna för att fylla på varor och en jobbade ute på gatan för att växla sedlar till mynt. Konstigt nog tilläts det arbetet av arbetsstidslagen men man fick alltså inte arbeta i vanliga affärer.
Fantastisk. Och snart är cirkeln sluten när det nu blir vanligare med obemannade butiker som är öppna dygnet runt och man kan komma in med typ BankID.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
P
M Mats_R skrev:
Ja, fri fart. Jag var inte så gammal att jag fick köra själv då, men jag åkte mycket med Pappa. Då gick det undan när skylten hade passerats. Utan både barnbilstol och säkerhetsbälten! Och tänk, ändå överlevde vi.
Ungefär 4 gånger fler än idag överlevde inte.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Stefan H Stefan H skrev:
Fantastisk. Och snart är cirkeln sluten när det nu blir vanligare med obemannade butiker som är öppna dygnet runt och man kan komma in med typ BankID.
Ja, den nymodigheten har till och med hittat till byn där jag bor. Den lilla butiken har åtminstone gjort reklam för "nattöppet".

Fast jag behöver sällan inhandla förnödenheter nattetid så jag vet ännu inte vad de har att erbjuda.
 
  • Gilla
Stefan H
  • Laddar…
När kommer systembolaget att införa natt öppet ellr varu automater? :cool:;)
 
  • Gilla
  • Haha
fremax och 3 till
  • Laddar…
M Mats_R skrev:
Ja, fri fart. Jag var inte så gammal att jag fick köra själv då, men jag åkte mycket med Pappa. Då gick det undan när skylten hade passerats. Utan både barnbilstol och säkerhetsbälten! Och tänk, ändå överlevde vi.

Ett klassiskt fall av survivor bias (och logiskt felslut..).
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
U Uffe A skrev:
När kommer systembolaget att införa natt öppet ellr varu automater? :cool:;)
Det är kanske inte så orealistiskt som man skulle kunna tro. Systembolaget känner av konkurrensen och anpassar sig. (Källa: till synes insatt anställd hos Systembolaget).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.