Byggahus.se
Minns ni förresten att plåtlocket på snusdosorna hade ungefär samma tjocklek som elektrodavståndet på ett tändstift, så i nödfall kunde man använda snusdoslocket för att justera avståndet när man fått loppa på stiftet.
Gammal plåtlock på snusdosa med texten "Svenskt Exportsnus", använd för att justera tändstift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
BigR och 3 till
  • Laddar…
P
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Min pappa envisades med att vi skulle ha minicykel han och jag. Ingen annan hade det och jag tyckte det var pest.

[bild]
Jag hade en liknande, men den hade dessutom ett gångjärn mitt på ramen så att man kunde fälla ihop den.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
P
B b8q skrev:
Men mycket bättre för miljön utan batterier!
Kan kompenserar lite med laddningsbara batterier.
 
P
J JuggeH skrev:
Apropå de krigiska (eller åtminstone vapenfokuserade) diskussionerna tidigare i tråden. Är det bara jag som saknar krigstidningarna; Kommandoserien, Brigadserien, Pilot 22 och vad de nu hette:
Battler Britton!
 
  • Gilla
  • Älska
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Man i keps med pipa i munnen håller i en nyfångad fisk vid en sjö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bengt Öste!:cool:
Visst nappar det.
 
  • Gilla
  • Älska
Vdklyven och 11 till
  • Laddar…
Bengt Öste var inte går. Årets piprökare, stor fiskeentusiast och en sympatisk människa. Alla tre sakerna fick jag uppleva samtidigt då han oväntat kom förbi kråkudden på sin promenad när jag stod och fiskade öring.

Härligt minne och tack för påminnelsen. Just sånt som gör tråden så bra.
 
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag har glömt bort att inläggen om poliser och deras vapen har funnits i tråden.

Nåt jag inte har glömt, men saknar är alla roliga barncyklar som fanns när jag var liten. Det var choppers, långa limpor, växelspak nära pungen, etc. Nu verkar det bara vara mountanbikes av olika sorter.
Något jag saknar är att i princip alla cyklar var utrustade med skärmar och pakethållare från början istället för att man fick köpa till några dåligt passande plastbitar.
 
  • Gilla
videopac och 5 till
  • Laddar…
Kommer ni ihåg att Erik Blix var programledare i Fångarna på fortet? Och att han hade en tjej med sig som ropade "Ta den i munnen så går det fortare!" när deltagarna skulle simma med första nyckeln!
 
  • Haha
  • Gilla
westbay spik och 4 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
[bild]
Krigsleksaker. Plastgubbar och stridsvagnar, kanoner, broar, hus ja hela landskap fyllde golvet på pojkrummet.

Nu ligger de på vinden, men de har varit framme en vända så min son fick leka med dem.
En kompis hade en massa sådana där två cm höga plastsoldater där olika "lag" hade olika färger. Jag blev helt såld på att leka krig med dom och tänkte skaffa egna. Det var i samma veva som debatten om att förbjuda krigsleksaker gick hög och det visade sig att det inte längre gick att hitta en enda affär som fortfarande sålde dom.

Apropå krigsleksaker och våldsunderhållning, kommer ni ihåg debatten när första Rambofilmen kom? "Bara en massa våldsförhärligande"! Och när man kollar på den idag så kan man konstatera att det är en helt ok handling som inte är mer våldsförhärligande än Svampbob Fyrkant...

Leksakspistoler som smällde högt. Tydligen är det bara vapenljud som är skadligt när det gäller leksaker. Det blir lite absurt när leksakspistolen låter "puff" medan leksakskaninen ger ifrån sig ett högljutt "JIFF-JIFF-JIFF-JIFF-JIFF-JIFF". (Jag hade riktiga kaniner en gång i tiden och jag kan inte påminna mig att dom var särskilt högljudda djur...)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
J JuggeH skrev:
Apropå de krigiska (eller åtminstone vapenfokuserade) diskussionerna tidigare i tråden. Är det bara jag som saknar krigstidningarna; Kommandoserien, Brigadserien, Pilot 22 och vad de nu hette:


[bild][bild]
J JuggeH skrev:
Apropå de krigiska (eller åtminstone vapenfokuserade) diskussionerna tidigare i tråden. Är det bara jag som saknar krigstidningarna; Kommandoserien, Brigadserien, Pilot 22 och vad de nu hette:


[bild][bild]
Glöm inte Westerntidningen "Buffalo" samt Marshall Grovers böcker om "Bill och Ben".
 
  • Älska
  • Gilla
JuggeH och 1 till
  • Laddar…
Blodsoppen
B Bigfoot skrev:
En kompis hade en massa sådana där två cm höga plastsoldater där olika "lag" hade olika färger. Jag blev helt såld på att leka krig med dom och tänkte skaffa egna. Det var i samma veva som debatten om att förbjuda krigsleksaker gick hög och det visade sig att det inte längre gick att hitta en enda affär som fortfarande sålde dom.

Apropå krigsleksaker och våldsunderhållning, kommer ni ihåg debatten när första Rambofilmen kom? "Bara en massa våldsförhärligande"! Och när man kollar på den idag så kan man konstatera att det är en helt ok handling som inte är mer våldsförhärligande än Svampbob Fyrkant...

Leksakspistoler som smällde högt. Tydligen är det bara vapenljud som är skadligt när det gäller leksaker. Det blir lite absurt när leksakspistolen låter "puff" medan leksakskaninen ger ifrån sig ett högljutt "JIFF-JIFF-JIFF-JIFF-JIFF-JIFF". (Jag hade riktiga kaniner en gång i tiden och jag kan inte påminna mig att dom var särskilt högljudda djur...)
Minikrigare kallade vi dessa små soldater på 80 talet. När jag växte upp. Jag och en kompis tog alla våra soldater och tanks och begav oss till skolans jättestora sandlåda. Efter skoltid. Där byggde vi upp stora spelplatser för krigslekar. Ofta slutade det med en stor bomb som mejade ner allt...
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
B b8q skrev:
Jag hade typ en sån här; ljusblå Monark 22" med limpa:
[bild]
Jo men 17 jag tror att det var en sådan även jag hade från ca 7-8 år.
Den såldes vidare och jag fick istället en grön treväxlad DBS när jag blev 13.
Men var den övre stången mellan stammen och styret verkligen böjd på det viset ??
Det måste den ha varit men jag kommer inte ihåg.
 
Blodsoppen villvinnapålotto skrev:
Minikrigare kallade vi dessa små soldater på 80 talet. När jag växte upp. Jag och en kompis tog alla våra soldater och tanks och begav oss till skolans jättestora sandlåda. Efter skoltid. Där byggde vi upp stora spelplatser för krigslekar. Ofta slutade det med en stor bomb som mejade ner allt...
Precis så gjorde jag med!
En stor sandhög där jag byggde krigsskådeplatser med plastsoldater, platstanks, o annat.
Ibland hade jag även modellplan från Airfix (tror jag).
I sanden placerades det strategiskt ut smällare på flertalet ställen. Oftast under tanks och grupper av soldater.
Ibland byggde jag in smällare i modellplanen med.
Smällarna var av olika ”kaliber”, ettöres, treöres, ryssar, minikina o de största, kinasmällare.
Sedan tändes det på i rask takt o hela slagfältet var snart ett kaos med gubbar överallt, hål i sanden, söndersprängda plan o papprester av smällare i en salig blandning!:crysmile:

För övrigt är ju smällare ett kapitel för sig.
Älskade o saknade! Mycket kul har man haft med dessa! Ettöres o treöres, o i viss mån även ryssar kunde man ju kasta på varandra.
Minikina hade bra knall för att vara så liten. O kinapuffarna var de största o beroende på tillverkare olika bra tryck.
Det fanns även liknande som kallades tigerskott. O massa annat som small, flög o tjöt! Miniraketer, hexehyl, smatterband o annat.

Förpackning och två Minikina smällare med tändsats från användarens barnsminnen av krigslekar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Olika typer av smällare, bland annat en "Kinapuff 90" och mindre fyrverkeripjäser, på en ljus yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har såklart kvar en mindre samling i källaren som jag sparat till eftervärlden o barnen. Där finns även pinnraketer o annat skoj.
Ett o annat gammalt knallskott M/42 kan det nog med ligga i någon låda.

Ett gammalt knallskott M/42 med instruktionstext och avtagen skyddshuv, på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Vdklyven och 5 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Battler Britton!
Stridande britten - en britt som sägs ska ha hyfsat hög officersgrad och som ibland gör saker som i varje fall innan September 1939 skulle ha skickat en flygvapenpilot till Somalia Sudan utan att få veta hur länge man ska vara kvar där...

Närstöd med Hurricane till infanteriet.... sådana ideer kunde i RAF även innebära permanent papperskorgtömmaretjänst...
 
Redigerat:
K Kirre2 skrev:
Kommer ni ihåg att Erik Blix var programledare i Fångarna på fortet? Och att han hade en tjej med sig som ropade "Ta den i munnen så går det fortare!" när deltagarna skulle simma med första nyckeln!
Har ett minne av att Gunde hade lurat in Marie sin fru där det var spindlar.

Fy vad hon var arg på honom efteråt - nej hon är inte vän med spindlar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.