Jag har experimenterat lite med att såga hård klinker utan att glaseringen splittrar sig i snittet. Dels genom att först göra ett skär med kakelskäraren och sedan såga strax bredvid skäret, dels genom att först ritsa med en mindre diamantklinga och sedan såga. Den senare metoden funkar bäst, men är också mest omständig.

Men kanske uppfinner jag hjulet på nytt? Finns några "standardmetoder"?

• Gilla
Jakz
  • Laddar…
Klarar inte kakelskäraren att ritsa och knäcka så att du får ett fint snitt?

Om du har en för klen skärare skulle jag råda att gå iväg till en hyrfirma och yra en "riktig" skärare för en dag. Tag med dig några klinkerplattor så att du kan testa på plats. Skulle det ändå inte bli bra återstår ju vattensågning. Uthyrarna har även sådana att hyra ut.

• Gilla
Jakz
  • Laddar…
Raceman skrev:
Klarar inte kakelskäraren att ritsa och knäcka så att du får ett fint snitt?

Om du har en för klen skärare skulle jag råda att gå iväg till en hyrfirma och yra en "riktig" skärare för en dag. Tag med dig några klinkerplattor så att du kan testa på plats. Skulle det ändå inte bli bra återstår ju vattensågning. Uthyrarna har även sådana att hyra ut.
Det rör sig alltså om hårda klinkerplattor som inte går att knäcka och det är sågning med vattenkyld diamantklinga frågeställningen handlar om.

T
Det mesta går att knäcka, även "hårda" plattor!

tank77 skrev:
Det mesta går att knäcka, även "hårda" plattor!
Och, med det vill du ha sagt, vadå?

thomasx skrev:
Och, med det vill du ha sagt, vadå?
Att för vanliga skär bör det vettigaste alternativet vara att köpa eller hyra en vettig knäckare antar jag.

Jag har använt min Sigma till de flesta jobb men vid lite udda kapningar mm så har jag lånat en vattenkyld maskin i lite dyrare klass och utan splitter kapat utan förarbeten

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.171247,15.855688

Ska man knäcka en tunn remsa i hårda klinkers, kan det bli problem. Tunna kakel o klinkers klaras av med vad som. Hårda tjocka? En proffsskärarare måste användas. Kör själv med Sigma och diamantskiva. Torr som våt.
Vibrerande "billiga" maskiner, ger dåliga snitt.

Åsså finns det klinkers som inte kan knäckas. Och då menar jag självklart med en rak snygg kant som resultat, givetvis kan allting delas itu om man bara vill.

Å uppenbarligen finns det klinkers som splittrar trots en proffsig såg.

Därav denna tråd som handlar om att såga klinker splitterfritt när den inte blir det på ett vanligt snitt.

S
splitter??
aldrig fått. tyvärr kan jag förklara hur jag gör.
är bara att skära( eller såga) med bänksåg. å inte för snabbt

S
jag vill gärna se den som kan knäcka "hård" klinkers för hand

Intressant det du säger thomasx.
Får man fråga vad det är för klinkers som är så hårda?
Så man kan undvika dessa i framtiden. :D

SBH skrev:
splitter??
aldrig fått. tyvärr kan jag förklara hur jag gör.
är bara att skära( eller såga) med bänksåg. å inte för snabbt
Får du alltid helt perfekta kanter? I'm impressed.

Vad har du för varvtal på din såg, och vilka klingor kör du med?

S
raceman får jag fråga hur tjock klinkers du stöt på??

S
det vågar jag ej säga. gammal maskin. klinga aldrig bytt

SBH skrev:
raceman får jag fråga hur tjock klinkers du stöt på??
Vilka krav du har, hur ska jag komma ihåg det?:)
Men, då jag råkat ut för en 20mm klinker har jag gått fram och tillbaka med skäret en tre fyra gånger och gungat till. Det är faktiskt bara vid väldigt speciella fall jag sågat. Någon gång kan man få ett fulskär men det brukar fixa till sig med diamantfilen. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.