Redigerat:
Tack för alla tipsen. Jag anammade larsbj's tips och gjorde en 2.5m lång skiva med styrning som löper i spåret på utsida klingan. Skivan har fästpunkter med jämna mellanrum så att jag kan sätta fast materialet som ska sågas på skivan. Vid första sågningen sågades skivan av så kanten på den markerade exakt var sågsnittet hamnar. På så vis blir det enkelt att exakt justera in bitarna som ska sågas.

Detta var nog den klart bästa lösningen. Att såga med handcirkelsåg och skena var inget bra alternativ, i alla fall inte i jämförelse. Ty, det är många bitar att såga. Dom är bara 100mm breda vilket gör att sågskenan inte ligger stadigt på dom. Alla bitar varierar dessutom lite i tjocklek och det ska bara sågas några mm på varje kant. Hur mycket på var sida beror på hur biten är skev.

Med denna kantnings-skiva kunde jag nu mycket enkelt fästa varje bit för exakt sågning på ena sidan och såga alla bitar raka på en sida med minimalt spill. Därefter fäste jag distansklossar på exakt bredd och sågade andra sidan av alla bitar så blev dom exakt lika breda allihop. Mycket smidigt och alla bitar blev perfekta. Det tog kanske en halvtimme att tillverka skivan.

Den kommer att bli använd vid fler tillfällen, kan jag lova :-)

Här kommer ett litet förhandssmakprov på badrumsgolvet som bitarna ska vara till.

• DSC00860.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
mycket intressant, ser fint ut, mycket jobb för att få till det, men det är kul att få jobba med trä

verktygsgurun skrev:
I tråden tips o trix finns en you tube video om hur man gör en egen skena till sin crkelsåg på
5 min. Gör en skena, lägg på plankan och såga rak.
Var hittar man den tråden? Sen så tar det mer än 5 minuter, för det skall torka under natten... ;)

P
Tänke först att det är väl bara att såga rakt, men jösses detta är fräckt, det kommer bli snyggt!. Tomasx, finns det någon tråd kring ditt badrum?

p.lundgren skrev:
Det var nog den här tråden... Tips och tricks
Merci, jag sökte på "trix" och blev inte så klok. ;)

pbengtsson skrev:
Tänke först att det är väl bara att såga rakt, men jösses detta är fräckt, det kommer bli snyggt!. Tomasx, finns det någon tråd kring ditt badrum?
Hejsan
'
Nej, jag har inte lagt upp någon specifik tråd. Men, nu är golvet lagt, nåtat, slipat och oljat. Jag kanske ska ta en bild till och lägga upp. Dock saknas fortfarandegolvlister m.m. detaljer.

Länk till youtube-videon finns längre ner i tråden i ett av mina tidigare inlägg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.