Byggahus.se
Är den enstaka snitt och lättsågat material så kör jag fogsvansen. Vill jag undvika att bli svettig och/eller har lite högre krav på att det ska bli rakt så har jag en gammal sänksåg jag plockar fram och kör med skena.
Sågar då oftast på golvet eller på släpvagnen med en offerskiva under som jag går ner 1mm i. Blir oftast nån gammal spånskiva som offerbräda. Kanske sliter lite med på klingan men man tager vad man haver.
 
Är mycket nöjd med Cocraft har en sådan sen tio år tillbaks används flitigt
 

Bästa svaret

F Fixaren06 skrev:
Ska man då lägga brädan mellan två cellplastblock eller ha bara en enda lång och så får man såga rakt igenom cellplasten samtidigt som man kapar brädan?
Du ska inte såga rakt igenom cellplasten! Ställ in sågdjupet så du sågar ett par mm djupare än brädans tjocklek.



F Fixaren06 skrev:
Jag förstår att man kan lägga saker på cellplast men problemet är ju oftast att man kanske behöver kapa små bredder på brädan och där blir ju cirkelsågen tung och klumpig.
Då lägger man en till lika tjock bräda bredvid den man ska såga så att sågen får stöd av båda.
 
Bo arnold Bo arnold skrev:
Är mycket nöjd med Cocraft har en sådan sen tio år tillbaks används flitigt
Behövt byta klinga ofta? Hur är den med precisionssågning? Några nackdelar att känna till?
 
useless useless skrev:
Du ska inte såga rakt igenom cellplasten! Ställ in sågdjupet så du sågar ett par mm djupare än brädans tjocklek.





Då lägger man en till lika tjock bräda bredvid den man ska såga så att sågen får stöd av båda.
Tack, du är en pärla
 
  • Gilla
Ymer
  • Laddar…
Kan man kapa oregelbundna figurer med en bordssåg. Ex en bräda som inte är helrak på långsidorna utan ojämn på sina ställen?
 
Bra precision klingan håller om man inte sågar i spik men jag har tagit bort klingskyddet men har klyvkniven kvar kanske inte helt ok men behövs om man skall göra falsar o spår
 
F Fixaren06 skrev:
Kan man kapa oregelbundna figurer med en bordssåg. Ex en bräda som inte är helrak på långsidorna utan ojämn på sina ställen?
Brädan kan vara krokig, men sågsnittet måste vara rakt.
 
Hur ofta behöver du klyva brädor egentligen?

En bordssåg är stor, otymplig och inte gratis så om det bara är några få brädor med ojämna mellanrum tycker jag mitt (och andras) tidigare förslag duger bra.

Jag vet inget om COs egna bordssåg men jag har klämt på ett flertal andra i samma eller något högre prisklass och de är inte mycket att hurra för, beroende på ens krav. Visst duger den till det mesta en Svensson behöver göra med sitt hem men den är billig av en anledning… Ojämnt bord, skraltigt anhåll, vibrerande maskin och klen motor är väl de vanligaste nackdelarna.

Jag hade nog svurit en del med den bordssågen men jag gillar visserligen att på hobbynivå finsnickra lite i verkstaden. Inte för att min dewaltsåg är jättebra till det men när jag jämförde sågar för ett par år sedan var den mångfalt stabilare än de billigare modellerna.

Men som sagt, ska man bara lite halvgrovt klyva ett par brädor emellanåt fungerar nog de billigare alldeles utmärkt. Men om det är värt priset och den plats sågen tar när det finns alternativa lösningar, det är en annan femma.

useless useless skrev:
Brädan kan vara krokig, men sågsnittet måste vara rakt.
Även om man kan såga en krokig bräda med en bordssåg så skulle jag mycket starkt avråda från det. Risken för kickback är i mitt tycke för hög om man ska klyva en bräda utan att kunna använda anhållet.

Om vi pratar om så krokiga och långa brädor att de inte kan stötta sig mot anhållet hela sågningen d.v.s. Är den formad så att den kan ligga stabilt mot anhållet går det förstås bra.
 
  • Gilla
Fixaren06
  • Laddar…
T Trunk skrev:
Hur ofta behöver du klyva brädor egentligen?

En bordssåg är stor, otymplig och inte gratis så om det bara är några få brädor med ojämna mellanrum tycker jag mitt (och andras) tidigare förslag duger bra.

Jag vet inget om COs egna bordssåg men jag har klämt på ett flertal andra i samma eller något högre prisklass och de är inte mycket att hurra för, beroende på ens krav. Visst duger den till det mesta en Svensson behöver göra med sitt hem men den är billig av en anledning… Ojämnt bord, skraltigt anhåll, vibrerande maskin och klen motor är väl de vanligaste nackdelarna.

Jag hade nog svurit en del med den bordssågen men jag gillar visserligen att på hobbynivå finsnickra lite i verkstaden. Inte för att min dewaltsåg är jättebra till det men när jag jämförde sågar för ett par år sedan var den mångfalt stabilare än de billigare modellerna.

Men som sagt, ska man bara lite halvgrovt klyva ett par brädor emellanåt fungerar nog de billigare alldeles utmärkt. Men om det är värt priset och den plats sågen tar när det finns alternativa lösningar, det är en annan femma.


Även om man kan såga en krokig bräda med en bordssåg så skulle jag mycket starkt avråda från det. Risken för kickback är i mitt tycke för hög om man ska klyva en bräda utan att kunna använda anhållet.

Om vi pratar om så krokiga och långa brädor att de inte kan stötta sig mot anhållet hela sågningen d.v.s. Är den formad så att den kan ligga stabilt mot anhållet går det förstås bra.
Vill gärna bygga egen trall och andra småprojekt som kräver kapning av brädor. Är hobbysnickare men vill väl gärna bättra på min förmåga att arbeta mer effektivt men samtidigt göra ett bra arbete. Jobbar en del så den tiden jag väl har till förfogande för bättringsarbeten på hem är liten, varför jag frågar om bättre metoder. Hade man haft någon som kunde visat eller varit i branschen hade man inte frågat ute i cybervärlden.
 
Den här har jag tillverkat i ek med min Cocraft såg min såg kanske inte är den allra enklaste Hemgjord fjärrkontrollshållare i ekträ på bord med små prydnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
har gjutet bord kostade 1800 för tio år sedan
 
  • Gilla
Fixaren06
  • Laddar…
Jag har bordssåg, sänksåg med skena och sticksåg. Har lagt rätt många golv och kör oftast sticken på slutbrädan. Annars kör jag sänksågen, är ju bara att palla upp skenan med en extra golvbräda om inte skenan får stöd.

Bordssågen är ju bra till långa raka snitt, är det inte för krokig vägg och några meter att såga så kör jag den på frihand.
 
Sittställning
F Fixaren06 skrev:
Vill gärna bygga egen trall och andra småprojekt som kräver kapning av brädor. Är hobbysnickare men vill väl gärna bättra på min förmåga att arbeta mer effektivt men samtidigt göra ett bra arbete. Jobbar en del så den tiden jag väl har till förfogande för bättringsarbeten på hem är liten, varför jag frågar om bättre metoder. Hade man haft någon som kunde visat eller varit i branschen hade man inte frågat ute i cybervärlden.
Kap o ger är ju bättre då, har du det ?
 
F Fixaren06 skrev:
Vill gärna bygga egen trall och andra småprojekt som kräver kapning av brädor. Är hobbysnickare men vill väl gärna bättra på min förmåga att arbeta mer effektivt men samtidigt göra ett bra arbete. Jobbar en del så den tiden jag väl har till förfogande för bättringsarbeten på hem är liten, varför jag frågar om bättre metoder. Hade man haft någon som kunde visat eller varit i branschen hade man inte frågat ute i cybervärlden.
Ja, om tiden är viktigare än utrymmet och pengarna en bordssåg kostar så är det bara att slå till. Min erfarenhet av hussnickrande är dock att man ganska sällan behöver klyva en bräda så för mig hade det varit ett onödigt inköp om det inte vore för att jag även gillar att snickra möbler och annat smått.

Observera dock att en bordssåg är ganska kass på att kapa långa brädor. Det går men då behöver du ett bättre anhåll än det som följer med dessa billiga sågar. Men även då är det ganska tradigt i mitt tycke.

Nu har jag visserligen aldrig lagt trall men jag gissar att man kapar åtminstone femtio plankor för varje planka som klyvs. Med det i åtanke är en gersåg bättre.

Det bästa är förstås att ha båda men det låter som att du spar mer tid ifall du köper en gersåg än en bordssåg. Om du inte redan har en förstås.

För tydlighetens skull (så jag inte missförstår dig) så betyder ”kapa” att sågar itu plankan på längden, t.ex. gör en två meter lång planka till två stycken enmeters.

”Klyva” är när du delar en planka på bredden. T.ex. gör en 12 cm bred planka till två stycken som är 6 cm.
 
  • Gilla
gls
  • Laddar…
F Fixaren06 skrev:
Vill gärna bygga egen trall och andra småprojekt som kräver kapning av brädor. Är hobbysnickare men vill väl gärna bättra på min förmåga att arbeta mer effektivt men samtidigt göra ett bra arbete. Jobbar en del så den tiden jag väl har till förfogande för bättringsarbeten på hem är liten, varför jag frågar om bättre metoder. Hade man haft någon som kunde visat eller varit i branschen hade man inte frågat ute i cybervärlden.
Du har cirkelsåg med skena och det är bättre än både kapgersåg och bordssåg för att just lägga trall. Med cirkelsågen och en vinkelhake kapar du snabbt med precision såväl reglar som brädor. Med skenan finkapar du ändarna på plats innan du sätter frisen. Enstaka klyvningar gör du med anhållet som följde med din cirkelsåg :)
 
  • Gilla
Fixaren06 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.