Byggahus.se
Ja - ni läste rätt. Många gör ju – och har gjort – tvärtom. Dvs tagit bort masonit från gamla spegeldörrar. Själva är vi intresserade att göra tvärtom. Vi bor i ett hus från 1939, som är tidig funkis. Dörrarna i huset är original, och de har tidigare haft masonit på sig. Nu är det bara en enda masonitskiva kvar på en sida av en dörr. Men vi tycker att det passar husets karaktär bättre. Min undran är hur man enklast gör det? Som jag har förstått det limmade man i stort sett bara på skivorna, men krävs det något mer arbete på kanter osv? Eller bör man använda dyckert istället för lim? Jag tar gärna emot tips från mer kunniga än mig själv. Bifogar en lånad bild från forumet på slutresultatet vi eftersträvar., och som funkar med de dörrar vi har.
 
  • Vit dörr ligger ner med handtag, verktygslåda och målarredskap i närheten, inomhusrenoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ajjja
  • Laddar…
Åtminstone plywood idag om du vill göra det, finns i olika tjocklek.
 
De 10 dörrar jag har tagit bort masonit ifrån har alla varit spikade.
 
  • Gilla
tensiden och 2 till
  • Laddar…
boschkenta
Personligen hade jag limmat med vanligt trälim och sedan skjutit en mängd dyckert innan spackling och målning
 
Personligen hade jag skippat limmet. Blir mycket enklare den dagen någon ångrar sig.
 
  • Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
Stort tack alla för bra input! Låter ju klokt att välja plywood istället för masonit. Om det funnits på den tiden de gjordes hade kanske fler suttit kvar idag. Och jag kanske ska tänka på mina efterlevande och skippa limmet.
 
Varför skulle plywood vara bättre än masonit? Fasa kanterna lite lätt, fukta masoniten kvällen innan och vira in i plast. Dagen efter så spikar du fast den med dyckert ganska tätt utefter ytterkanterna, en var 10 - 15:e cm.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Varför skulle plywood vara bättre än masonit? Fasa kanterna lite lätt, fukta masoniten kvällen innan och vira in i plast. Dagen efter så spikar du fast den med dyckert ganska tätt utefter ytterkanterna, en var 10 - 15:e cm.
Därför att jag tycker det :crysmile:
Masonit är för nöd och tvång, plyfa är bättre för snickerier.
Ts väljer sedan själv.;)
 
På målad plywood brukar ådringen i träet synas genom färgen, masoniten ger en slätare yta, om nu det är en faktor man vill väga in i valet av skiva.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
D Dynamobonka skrev:
Ja - ni läste rätt. Många gör ju – och har gjort – tvärtom. Dvs tagit bort masonit från gamla spegeldörrar. Själva är vi intresserade att göra tvärtom. Vi bor i ett hus från 1939, som är tidig funkis. Dörrarna i huset är original, och de har tidigare haft masonit på sig. Nu är det bara en enda masonitskiva kvar på en sida av en dörr. Men vi tycker att det passar husets karaktär bättre. Min undran är hur man enklast gör det? Som jag har förstått det limmade man i stort sett bara på skivorna, men krävs det något mer arbete på kanter osv? Eller bör man använda dyckert istället för lim? Jag tar gärna emot tips från mer kunniga än mig själv. Bifogar en lånad bild från forumet på slutresultatet vi eftersträvar., och som funkar med de dörrar vi har.
Ska du göra som förr och få det till att inte glappar om 6månader så är det både dyckert och lim.
Glöm inte fasa av kanterna på masoniten.
Enjoy, tycker det ni gör är ett fantastiskt sätt att bevara gamla spegeldörrar i bra skick. Får tacka gamla trenden med släta dörrblad när skivmaterial dök upp på marknaden, så vi har så många vackra spegeldörrar bevarade idag.
 
H hakfre skrev:
På målad plywood brukar ådringen i träet synas genom färgen, masoniten ger en slätare yta, om nu det är en faktor man vill väga in i valet av skiva.
Nja, grunda, en finspackling, två färdigstrykningar.
Behövs även på masonit om du slår i dyckert.;)
 
  • Gilla
Robin_CG
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nja, grunda, en finspackling, två färdigstrykningar.
Behövs även på masonit om du slår i dyckert.;)[/QUOTE
A AndersS skrev:
Därför att jag tycker det :crysmile:
Masonit är för nöd och tvång, plyfa är bättre för snickerier.
Ts väljer sedan själv.;)
Det finns nog inget material som är mer välbeprövat för det här ändamålet än just masonit.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Det finns nog inget material som är mer välbeprövat för det här ändamålet än just masonit.
Var "fattigmansrenovering" på den tiden.
Jag snickrar med det material som passar bäst idag
Ts får välja vad som de tycker är bäst.
 
A AndersS skrev:
Var "fattigmansrenovering" på den tiden.
Jag snickrar med det material som passar bäst idag
Ts får välja vad som de tycker är bäst.
A AndersS skrev:
Var "fattigmansrenovering" på den tiden.
Jag snickrar med det material som passar bäst idag
Ts får välja vad som de tycker är bäst.
Ja man använder med fördel 4mm plywood idag, blir rätt mkt styvare.

Men vilken extrem uppsving masonit fick när det kom ut på marknaden, Rundvik har väl mer eller mindre byggts upp av masonit.
Har vad jag vet hållt sig relativt bra.
 
Jag slänger in bubblaren mdf, finns i 4 mm och uppåt.
 
  • Gilla
Jakobk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.