Byggahus.se
Hej!

Bor i ett radhus med altandörr utan handtag på utsidan.
Vill gärna kunna stänga efter oss om vi hår ut, dels för att gå och handla eller bara hålla koll på barnen.

Så fråga till experterna här!
Vad behöver jag ? :)
Handtaget som sitter verkar vara en Hoppe Tokyo 93S.

Alternativ 1 - det finns ett handtag till utsidan som passar befintligt?
Komplettera med längre sprint?
Om man vill ha låsbart?

Alternativ 2 - helt nya handtag som då passar denna sortens dörr, gärna låsbart båda riktningar!

Någon som har rekommendationer/ tips på kit ?

Tack!


Altandörr med silverfärgat innerhandtag av typen Hoppe Tokyo 93S, inget handtag på utsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Altandörr med silverfärgat Hoppe Tokyo 93S handtag och nyckel i låset, sett inifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Altandörr med Hoppe Tokyo 93S-handtag, nyckel i låset, inget ytterhandtag syns, utsikt till altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Att endast montera ett handtag kräver endast en handtagskoppling och ett handtag.
Om du vill ha låsbart så måste det befintliga låsbara handtaget bytas mot ett avsett för låscylinder på utsidan (8350S) samt oval låscylinder med lång medbringare samt cylinderskylt 707 samt eventuellt distansring om det är för litet mått in till spanjoletten.
Det du har är enkel båge enligt bilden du postade.
Tekniska ritningar som visar installation av handtag och lås på en enkel båge, med steg-för-steg instruktioner.

8350S monteringsexempel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enkel båge
Exploded-view-diagram av en dörr med ASSA handtag, låscylinder och handtagskoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kopplad båge (delbart dörrblad)
Schematisk illustration av en dörr med monterade handtag och låscylinder, uppdelad i insida och utsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.assaabloy.com/se/sv/doc...g-Sakerhetsbeslag-fonster-dorrar-ASSA-OEM.pdf
https://www.byggahus.se/forum/threads/borra-hal-i-alu-altandoerr-foer-handtag.417089/#post-4222724
 
Redigerat:
1 123abc skrev:
Enkel båge
[bild]
Tack för snabbt svar!

Är Assas variant kompatibel med de borrhål som finns på dörren? Kanske standard?
Så man kan använda dem som ”guide” och borra utåt?
Tänker att båda varianterna har den där ”bullen” för låsscylindern.

Antar att ”bullen” är för att slippa fräsa i dörren för låscylindern - men det måste man på utsidan ändå? (Kanske med tanke på inbrott?)

Bilden du lagt in har ett separat lås och handtag på utsidan. Är det enklare än om de sitter ihop? Förstår att det kanske är mest estetiskt, men sitter de ihop kanske det finns mer utrymme att dölja borrmisstag :)
Får inte till bilden nu, men som denna:

https://www.skanskabyggvaror.se/fon...hZN2dDeq9VIl5ZLgII8enF6a23YufGZRoCc1kQAvD_BwE

Och TACK för hjälpen med vår Yale för typ tre år sedan! Kommer väl ihåg ditt namn här. (För en gammal 50-tals dörr som fick borras och ombearbetas) Det sitter kvar än i bra skick!
 
Fästhålen blir rätt.
Det blir delat lås och handtag på utsidan om det inte är en låsbar spanjolett då låsningen sitter i handtaget.
Bullen tror jag du avser cylinderroddaren (överföring) för utsidans låscylinder.
Om du inte gillar det estetisk så kontrollera om din spanjolett är låsbar (skruva ur spanjoletten) om inte så kan du beställa en låsbar spanjolett (kan kräva lite anpassning av urtaget vi låshuset men många tillverkare fräser så både låsbar och icke låsbar passar) så kan ett handtag men både låscylinder och handtag i samma skylt användas t.ex Hoppe 350KL.
Skillnaden på lösning beror alltså på om spanjoletten eller handtaget är låsbart.

När jag borrar utgår jag alltid från spanjolettens tryckesroddare.
Det är lätt att borra för fyrkantspinnen lossa handtaget på insidan och ta en 8mm borr och tryck in i handtagsroddaren i spanjoletten och slå på den lite med en hammare som en körnare.
Sedan tar du en mindre borr t.ex 5mm och borrar i markeringen, var noga med att du håller borrmaskinen rätt både i höjdled och sidled så hålet blir rakt.
Jag brukar montera ur spanjoletten när jag borrar så den inte skadas.
Aluminium utsidan borrar jag sedan upp med en stegborr och borrar större genom träbågen, en handtagskoppling är 16mm så 18-20mm blir bra.
 
1 123abc skrev:
Bullen tror jag du avser cylinderroddaren (överföring) för utsidans låscylinder.
Ok det är nog mest jag som snurrar ihop det när jag inte har alla facktermer.
Med bullen menar jag den utstickande delen ovan handtaget på insidan.
Se röd markering i bilden nedan.
Tänker att den gör att man inte måste fräsa in låscylindern och göra mer ingrepp än nödvändigt på själva dörren, då den sitter i själva ”huset”. Men det kanske inte finns för handtag utsida?
(Om jag nu förstått det rätt)

Skiss av dörrlås med markering på den utstickande delen ovanför handtaget och bleck på handtagets utsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med estetiskt tänkte jag på utsidans handtag där jag markerat med grönt. Alltså att delarna sitter ihop i samma modul, istället för separerade. Ett ”bleck” enligt det gröna strecket typ, om det är tydligt nog.
Tänker att man kanske råkar göra lite fult eller för stort hål och då finns det mer metall som döljer mellan handtag och cylinder :)

Måste jag ge mig på spanjoletten så följer jag istället minsta motståndets väg och går enligt ursprunlig rekommendation :)

ELLER - vad tror du om ett Yale altandörrshandtag?
Tänker att då monterar man bara handtaget men får låsfunktionen med?
Så kan man ha inre låset kvar som extra skydd om man är bortrest osv. Tänker jag rätt då?
 
Odlmag Odlmag skrev:
Ok det är nog mest jag som snurrar ihop det när jag inte har alla facktermer.
Med bullen menar jag den utstickande delen ovan handtaget på insidan.
Se röd markering i bilden nedan.
Tänker att den gör att man inte måste fräsa in låscylindern och göra mer ingrepp än nödvändigt på själva dörren, då den sitter i själva ”huset”. Men det kanske inte finns för handtag utsida?
(Om jag nu förstått det rätt)

[bild]

Med estetiskt tänkte jag på utsidans handtag där jag markerat med grönt. Alltså att delarna sitter ihop i samma modul, istället för separerade. Ett ”bleck” enligt det gröna strecket typ, om det är tydligt nog.
Tänker att man kanske råkar göra lite fult eller för stort hål och då finns det mer metall som döljer mellan handtag och cylinder :)

Måste jag ge mig på spanjoletten så följer jag istället minsta motståndets väg och går enligt ursprunlig rekommendation :)

ELLER - vad tror du om ett Yale altandörrshandtag?
Tänker att då monterar man bara handtaget men får låsfunktionen med?
Så kan man ha inre låset kvar som extra skydd om man är bortrest osv. Tänker jag rätt då?
Den "bullen" motsvarar "bullen" i ditt befintliga låsbara handtag, det som skiljer är att det krävs ett hål för roddaren/medbringaren för att koppla utsidan låscylinder samt sitter det styrtappar i hålen till fästskruvarna.
Det gröna blir separerat om låsningen är i ett låsbart handtag, det krävs spanjolett med låshus för att få både låscylinder och handtag i samma skylt.
Yale Code Handle är endast för inomhusbruk och fungerar inte ihop med låsning från andra hållet.
Om du önskar ett smart lås så kanske Secuyou uppfyller dina önskningar.
https://secuyou.se/

Angående håltagning så finns det vissa marginaler så du får missa mycket om det ska synas med beroende på var/hur det missats så kan man eventuellt använda en täckbricka.
 
Redigerat:
Odlmag Odlmag skrev:
Hej!

Bor i ett radhus med altandörr utan handtag på utsidan.
Vill gärna kunna stänga efter oss om vi hår ut, dels för att gå och handla eller bara hålla koll på barnen.

Så fråga till experterna här!
Vad behöver jag ? :)
Handtaget som sitter verkar vara en Hoppe Tokyo 93S.

Alternativ 1 - det finns ett handtag till utsidan som passar befintligt?
Komplettera med längre sprint?
Om man vill ha låsbart?

Alternativ 2 - helt nya handtag som då passar denna sortens dörr, gärna låsbart båda riktningar!

Någon som har rekommendationer/ tips på kit ?

Tack!


[bild]
[bild]
[bild]
Det finns faktiskt ett kit att köpa (till exempel här) för att bygga om ditt handtag så att det passar för utvändigt cylinder. Då skulle du kunna ha kvar det Hoppe-handtag du har, och inte behöva byta till Assa. Dom skriver på hemsidan att "tillsammans med 93s blir (kitet) ett fix 8350S". Det är såklart inte sant, det dom menar är förmodligen att funktionen blir som ett Fix 8350S.

Jag är inte säker på att detta hjälper dig, din roddarpinne måste ju vara tillräckligt lång för att nå genom spanjoletten in i en handtagskoppling, och jag är dessutom osäker på om lösningen alls är godkänd.
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Det finns faktiskt ett kit att köpa (till exempel här) för att bygga om ditt handtag så att det passar för utvändigt cylinder. Då skulle du kunna ha kvar det Hoppe-handtag du har, och inte behöva byta till Assa. Dom skriver på hemsidan att "tillsammans med 93s blir (kitet) ett fix 8350S". Det är såklart inte sant, det dom menar är förmodligen att funktionen blir som ett Fix 8350S.

Jag är inte säker på att detta hjälper dig, din roddarpinne måste ju vara tillräckligt lång för att nå genom spanjoletten in i en handtagskoppling, och jag är dessutom osäker på om lösningen alls är godkänd.
Godkännandet (SS3620) faller när Kit 93SU används men det kanske inte finns krav på godkänd låsning av TS eller försäkringsbolag.
https://beslagskonsult.se/produkter...ehor-/e/bk3635773/kit-93su-utvandig-cylinder/

Fyrkantspinnen är vanligtvis tillräckligt lång visst finns det en liten risk att den är för kort men lätt att kontrollera.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Yale Code Handle är endast för inomhusbruk
Ok det var synd!
Secuyou blir lite dyrt för bara med bluetooth koppling, blir lite trist när man inte har mobilen.
Knappsatsen verkar vara slut, stod inget pris, och man behöver väl dessutom två för båda sidorna.

1 123abc skrev:
Angående håltagning så finns det vissa marginaler så du får missa mycket om det ska synas med beroende på var/hur det missats så kan man eventuellt använda en täckbricka.
Ja blir nog bäst att gå tillbaka till ruta ett och sätta ett vanligt handtag lås, enligt:

https://www.stgeorge.se/komplett-ha...-med-enkel-bage-och-lasbart-fran-utsidan.html

Kan man sätta endast handtaget på utsidan till att börja med?
Och vänta med utsidan lås tills senare?
Tänker att låscylindern på insidan borde funka individuellt.

Och lite oklart vad som behövs, det står i produkttexten:
”Komplettera paketet med handtagskoppling, fästbrickor, cylinderskylt samt 2 st envägsskruvar (4 x 30 mm eller 4 x 40 mm)”

Sen står det lite längre ner att dessa ändå finns med i paketet?
Vad är det jag missar?
 
Odlmag Odlmag skrev:
Ok det var synd!
Secuyou blir lite dyrt för bara med bluetooth koppling, blir lite trist när man inte har mobilen.
Knappsatsen verkar vara slut, stod inget pris, och man behöver väl dessutom två för båda sidorna.


Ja blir nog bäst att gå tillbaka till ruta ett och sätta ett vanligt handtag lås, enligt:

[länk]

Kan man sätta endast handtaget på utsidan till att börja med?
Och vänta med utsidan lås tills senare?
Tänker att låscylindern på insidan borde funka individuellt.

Och lite oklart vad som behövs, det står i produkttexten:
”Komplettera paketet med handtagskoppling, fästbrickor, cylinderskylt samt 2 st envägsskruvar (4 x 30 mm eller 4 x 40 mm)”

Sen står det lite längre ner att dessa ändå finns med i paketet?
Vad är det jag missar?
Om det står komplettera så ingår det inte.
Köp en handtagskoppling 833 samt ett handtag så kan du montera handtag från utsidan.

Om du vill kunna låsa men utan att låsningen är så bra och slippa göra fler urtag så finns den handtag med integrerad låsning vilket kan användas men då kan du endast låsa upp från samma sida som du låser ifrån samt är inte säkerheten speciellt hög.
Jag rekommenderar inte lösningen men informerar om den.
https://www.stgeorge.se/lasbart-fon...0710vks-u14z-aluminium-f1-silver-vanster.html
https://www.stgeorge.se/lasbart-handtag-till-fonster-altandorr-bg-293.html
 
O
Tips: Elitfönster har billiga Hoppe handtag i deras reservdelssortiment. Upptäckte det nör jag förra året gjorde samma operation.
 
1 123abc skrev:
Om det står komplettera så ingår det inte
Menade på att det på samma sida står såhär också:
Skärmdump av en e-handelssida som listar komponenter av ett låskit, inklusive handtag och cylindrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det är ju inte ditt ansvar att svara för den här sajtens skrivelser :)
Får kontakta dem själv och kolla vad de menar.
Tack för all hjälp så länge! Blir ett Assa kit och börjar med handtaget, så kan man ta låscylindern sen när man har lite mer tid. Fördel att det är tvådelat på utsidan helt plötsligt!
 
Odlmag Odlmag skrev:
Menade på att det på samma sida står såhär också:
[bild]

Men det är ju inte ditt ansvar att svara för den här sajtens skrivelser :)
Får kontakta dem själv och kolla vad de menar.
Tack för all hjälp så länge! Blir ett Assa kit och börjar med handtaget, så kan man ta låscylindern sen när man har lite mer tid. Fördel att det är tvådelat på utsidan helt plötsligt!
Det är motsägande mot tidigare text att du måste komplettera så någon av informationen är vara fel.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.