E
Skrivet av: Gyro

Mitt däck var i berövligt skick gråsvart

Körde radikal lösning och skrubbade det med långborste och en lösning av kausytik soda och kokande vatten. Och efter det sen sköljning tre gånger med högtruckstvättens "propellergrej".

Däcket blev fint efter det trät gult och fint igen, men det är klar det reser sig och flisar lite, men trots allt det är mäcket bättr än det gråsvarta eländer innan behandlingen.

Sen trälolja när vattnet torkat ur bräderna.

Det är klart kaustik soda är STARKT så det är grova gummihandskar skyddsglasögon/visir och stadiga gummistövlar som gäller. Plus att det blir VÄLDIGT HALT innan man sköljt bort sodan ordentligt!

E
Skrivet av: Fredrik

Köpte nytt hus förra våren där trädäcket var helt grått och trist. Ville ha upp träets ljusa lyster och fick rådet att använda Cuprinol tralltvätt, skurtillsats till högtryckstvätten samt Träolja V. Det blev helt perfekt! Nu märker vi dock att fjolårets oljeskydd flagnar av på vissa ställen. Antar att det är fullt normalt efter ett års väderpåverkan.

E
Skrivet av: MadMorg

Har använt Cuprinol Träolja V i 5-6 år nu och aldrig haft problem med att det flagnar...förrän nu i vår!!! Man kan ju undra om de ändrat sammansättningen på Träolja V på sistone. Det ser så illa ut att jag bestämt mig för att slipa om trallen. Vet inte om jag vågar fortsätta med Cuprinol efter detta missöde.

E
Skrivet av: Marre

Till skillnad från många av de som skrivit ovan vill jag inte ha gröngul färg, utan mörkare brunt. Någon som provat altanbets? Eller att blanda lite vanlig bets i oljan?

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
E
Skrivet av: Daniel Kindblad

Blöt upp däcket med kallt vatten.
Skura med gammaldags såpa. Typ brunsåpa eller linoljesåpa. Detta är en något fetare och naturligare såpa än Grumme Grön Gul mm
Låt torka
Olja in med Roslagsmahogny. Dvs 1 del dalbränd tjära typ Claessons 1 del linolja kokt (går även med rå men tar längre tid att få klibbfri tror jag) 1 del balsamterpentin. Vill du ha mörkare färg på däcket går det att blanda in kimrök i blandningen.
Denna behandling har jag läst att men gärna rekomenderar också till tryckimpregnerat då tryckimpregnerat är av snabbvuxet och mer poröst trä som suger upp mer av det mesta. Annars rekomenderas det att man köper bättre virke och slipper gifter i sin trädgård. Behöver intenvara det man säger Norrlandsvirke men ett trä som tagit längre tid på sig att växa då detnblir tätare mellan årsringarna ochnträet innehåller naturliga hartser som skyddar trät mot uttorkning. Läs mer o sök på byggnadsvård. Lyssna på 2011 års sommar i P1 och sök på Göran Gudmundsson. Tips även om trä och byggnadsvård "Stora boken om byggnadsvård" av Göran Gudmundsson.

E
Skrivet av: Per E

Testar också

E
Skrivet av: Per-Håkan

Hej,
Högtryckstvätt och sodamedel (högt pH) bryter ner mjuka delar i träet och gör det ojämnt och slitet. Fårorna du gjort i träet samlar mer vatten och smuts och nästa år får du gå på det igen. Använd såpa och borste istället. Det luktar gott, är ekologiskt och dina grannar slipper det hemska hötryckstvättljudet :-)
Behandling kan du välja, men undvik "dåliga" oljor.

E
Skrivet av: Klanten...

Hej.
Jag är en av de som lyckats flisa sitt trädäck med högtryckstvätten. Köpte en tillsats som kallas terasstvätt men trots att jag körde på låg inställning så flisades trädäcket. Jag slipade ytan något med en festool rotex 125 för att få bort flisorna men det blev inte helt bra. Virket har rest sig på vissa ställen och det gjorde att slipning skulle ta sjukt lång tid att göra med en sådan handslip. Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Måste jag slipa hela däcket för att slippa flisor i fötterna? Funkar det att olja träet för att slippa flisor? Jag vill inte att träet ska mörkna.
Tacksam för hjälp. Frun är på mig dagligen om detta och barnen får flisor i fötterna som gör ont.

E
Skrivet av: Traso

Min sambo gjorde samma misstak eller erfarenhet. Fick ta dit en kille med en golvslip med bra resultat och inte var det dyrt heller. Vissa skruv eller spik bär man dock gå över i efterhand.

E
Skrivet av: Christer

jag gjorde precis samma sak som dig. Var bara att köra med slipmaskin! Alla flisor försvann men var beredd på ett rejält arb. Slipade ca 60 kvadratmeter och det tog ca 2 heltidsdagar. Har du tid dock blir det ett fantastiskt resultat.. Sopa och gå över med en blöt trasa sen kan du olja, lasera efter behag. Det är krävande men håller samtidigt i många år framåt. Hoppas att det kan vara till någon hjälp.

E
Skrivet av: Christer

jag gjorde precis samma sak som dig. Var bara att köra med slipmaskin! Alla flisor försvann men var beredd på ett rejält arb. Slipade ca 60 kvadratmeter och det tog ca 2 heltidsdagar. Har du tid dock blir det ett fantastiskt resultat.. Sopa och gå över med en blöt trasa sen kan du olja, lasera efter behag. Det är krävande men håller samtidigt i många år framåt. Hoppas att det kan vara till någon hjälp.

E
Skrivet av: Cust

Forskare och nämner inte ens träts egna impregneringsmedel, såpa.
Såpa är det absolut bästa för trädäck, skura in det med rotborste (hälften vatten, hälften såpa) Är däcket riktigt smutsigt så blandar man i lite sand i 50/50-lösningen och skurar på.
Och i och med denna kunskap mm. slapp jag studielån (brasklapp till "forskaren")

E
Skrivet av: Cust

ps olja oxiderar och gör trädäcket gråsvart och fult ds

E
Skrivet av: Tobias

Oljade vårt däck i somras, men det blev inte riktigt bra. Blir nog att testa såpa i år.

E
Skrivet av: Janne

mitt tryckimpregnerade trädäck har blivit alldeles grönt , hur får man bort detta
är det mögel eller nåt annat som är boven, till saken hör att min granne (jag bor i radhus) har låtit en björk växa upp några meter (den har blivit jättelik) från
min tomt och trädäcket, enl. en expert jag talat med säger att björken är boven till detta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.