Byggahus.se
Finns det nån annan reglerad verksamhet som har luddigare gråzoner än just el?

Om det stämmer att vilken "montör" som helst tillåts skarva på en befintlig installation och dessutom byta till kraftigare säkring..... Då kan vi lika gärna skita fullständigt i att reglera detta o släppa allt helt fritt...
 
B
H halj skrev:
Är väl inte heller alltid självklart att man kan gå från 10 till 13A säkring vid 1.5mm2? Utlösningsvillkor och spänningsfall ska väl beaktas?
Reagerade också lite på det. Det känns inte alls så självklart att gå upp till 13A. Blir väl så när man ska klippa ihop en kort film, att en hel del viktiga detaljer försvinner...
 
K Kasken skrev:
Finns det nån annan reglerad verksamhet som har luddigare gråzoner än just el?

Om det stämmer att vilken "montör" som helst tillåts skarva på en befintlig installation och dessutom byta till kraftigare säkring..... Då kan vi lika gärna skita fullständigt i att reglera detta o släppa allt helt fritt...
Inte tittat på klippet men tvivlar starkt på att kylmontören säkrar upp. Man KAN dock vanligen byta från 10A till 13A. vilket kylmontören informerar om. Givetvis behöver man då ringa en elektriker.
 
  • Gilla
MrPrima
  • Laddar…
[SH] [SH] skrev:
Inte tittat på klippet men tvivlar starkt på att kylmontören säkrar upp. Man KAN dock vanligen byta från 10A till 13A. vilket kylmontören informerar om. Givetvis behöver man då ringa en elektriker.
Men inte för att "skarva på" en fast installation ifrån en befintligt uttag?

Jag motsäger mig inte förfarandet dock, eftersom jag själv anser att vem som helst som vet vad de gör bör tillåtas göra något liknande.
Men så lyder inte regelverket om jag fattat rätt?
 
Här tog montering av LLVP en timme av två proffs.
Ink bortmontering av den gamla.
Befintlig el. Ny placering.

Totalkostnad för Panasonics dåvarande värsting ink installationlandade på 22.000.

Så det finns rätt stora pengar att spara på att bara titta på olika installatörer.
 
  • Gilla
mugatu och 1 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Men inte för att "skarva på" en fast installation ifrån en befintligt uttag?

Jag motsäger mig inte förfarandet dock, eftersom jag själv anser att vem som helst som vet vad de gör bör tillåtas göra något liknande.
Men så lyder inte regelverket om jag fattat rätt?
Nej, du behöver B-auktorisation eller jobba åt ett installationsföretag för att få göra det jobbet. Det finns inget undantag för kyltekniker.
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, du behöver B-auktorisation eller jobba åt ett installationsföretag för att få göra det jobbet. Det finns inget undantag för kyltekniker.
Kan du som verkar vara insatt förklara på ett pedagogiskt vis för en som inte förstår vilken regel/lag man skulle bryta mot om man använde en "mjuk" kabel med flertrådiga ledare som anslutning, satte en vanlig stickkontakt i änden o bara kopplade in den i ett befintligt uttag?

Jag är helt övertygad att det inte är ok, men varför? Är det enbart pga att utrustningen är fast monterad? Varför är det då ok att ansluta andra fast monterade vitvaror med vanlig stickkontakt?

Det är inte lätt att förstå när man inte begriper....
 
Kunde ju använt en anslutningskabel till säkerhetsbrytaren istället för en exq/exlq :rolleyes:
 
K Kasken skrev:
Kan du som verkar vara insatt förklara på ett pedagogiskt vis för en som inte förstår vilken regel/lag man skulle bryta mot om man använde en "mjuk" kabel med flertrådiga ledare som anslutning, satte en vanlig stickkontakt i änden o bara kopplade in den i ett befintligt uttag?

Jag är helt övertygad att det inte är ok, men varför? Är det enbart pga att utrustningen är fast monterad? Varför är det då ok att ansluta andra fast monterade vitvaror med vanlig stickkontakt?

Det är inte lätt att förstå när man inte begriper....
Det är helt ok och lagligt för en lekman att ansluta värmepumpen med stickpropp. Men det förutsätter att tillverkarens anvisningar anger att stickpropp är en giltig anslutningsmetod. Sen är det en liten gråzon att ansluta en fastskruvad pryl med stickpropp, men reglerna är inte helt solklara... Min pelarborr är fastskruvad i arbetsbänken, men den är ansluten med stickpropp. Är det fel?
De flesta värmepumpar ska dock anslutas fast och då är det en elinstallatör som gäller.
 
useless useless skrev:
Det är helt ok och lagligt för en lekman att ansluta värmepumpen med stickpropp. Men det förutsätter att tillverkarens anvisningar anger att stickpropp är en giltig anslutningsmetod. Sen är det en liten gråzon att ansluta en fastskruvad pryl med stickpropp, men reglerna är inte helt solklara... Min pelarborr är fastskruvad i arbetsbänken, men den är ansluten med stickpropp. Är det fel?
De flesta värmepumpar ska dock anslutas fast och då är det en elinstallatör som gäller.
Man kan ju fråga sig varför det inte görs en större poäng av det faktum att kylteknikern i reportaget även var behörig elinstallatör då, om nu så är fallet?

Hur kontrolleras förresten hur denna snårskog av regler efterlevs? Kommer det stå en myndighetsperson på min sommarstugetrapp en vacker dag och undra hurvida min LLVP är inkopplad fast eller med stickpropp och vem som i så fall har gjort installationen och hur jag kan styrka allt jag då påstår?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag tittade på när två utbildade experter installerade min LLVP och kan konstatera att en normalhändig BH medlem hade klarat det utan problem. Med tanke på att en vakuumpump kostar en tusenlapp på nätet så finns det mycket pengar att tjäna på att göra det själv.

En steg-för-steg guide på youtube:
 
En sak jag reagerade över. Varför använde han ingen genomförningsbussning typ trolleflex eller liknande för rören som går genom väggen? Dom kostar inte många kronor men kan vara en skillnad mellan ev fuktskada eller inte om det vill sig illa.

Jag jobbar själv i branchen sen över 10 år med kyl och frysinstallationer, samt några enstaka llvp, och har blivit lärd att ALLTID använda rörgenomförningsbussningar genom väggar, tak mm, bara för slippa framtida skador.
 
  • Gilla
Pierre Blank och 1 till
  • Laddar…
vcx vcx skrev:
Jag tittade på när två utbildade experter installerade min LLVP och kan konstatera att en normalhändig BH medlem hade klarat det utan problem. Med tanke på att en vakuumpump kostar en tusenlapp på nätet så finns det mycket pengar att tjäna på att göra det själv.

En steg-för-steg guide på youtube:
[media]
Det är ocker det här med att endast certifierade får installera. Det har varit så i Finland en tid nu men förstår i Sverige kom det ganska nyligen.

Skulle gärna köpt en billig luftvärmepump till garaget istället för resistiv elvärme som nu, men med installatör och allt skit blir det så dyrt.

Ocker.
 
  • Gilla
SueCia och 2 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Det är ocker det här med att endast certifierade får installera. Det har varit så i Finland en tid nu men förstår i Sverige kom det ganska nyligen.
Det har varit samma regler i Sverige under samma tid. Det är EU's F-gasförordning som styr, så det ska vara samma regler i alla EU-länder.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
Hej,
ett mycket bra artikel. Jag har 90m2 sadeltak med en nockhöjd på 2m. Det finns mycket luft där.
Om man ljudisolerar runt utomhusdelen kan man placera den i denna ouppvärmda vind?
MVH Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.