Hej
Jag undra hur man ska göra för att byta ut eller fixa bjälkar som har ruttnat. Stugan är över 120 år gammal och jag tror under någon tid så har dom haft någon form av läcka på ena hörnet för allt där verkar ruttet. Dom har försökt fixa till de smått men de ska fixas nu för att bli beboelig. När jag kör in kniven så åker den runt 5cm.

Är de bara att byta ut eller förstärka?
Den ena har ruttnat av nästan helt där den möter väggen.

• Screenshot 2026-05-11 at 10.17.09.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Screenshot 2026-05-11 at 10.16.58.png
    Skapa konto
  • Screenshot 2026-05-11 at 10.16.52.png
    Skapa konto
Düsseldorff
Ja de där behöver bytas. Hur man gör? Man demonterar de gamla och monterar nya. Det är inte svårare än så. Sen kan det såklart vara ett tungt och bökigt jobb att utföra.

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
surris
Har du en bra bärlina kan du hänga upp nya/nya golvbjälkar med balkskor.

surris surris skrev:
Har du en bra bärlina kan du hänga upp nya/nya golvbjälkar med balkskor.
Har tyvärr ingen sån men tack för tipset. Ska titta på de

Kan jag ta bort den ruttna delen sen sätta dit en ny och förstärka på båda sidorna eller måste hela bytas ut? Den är ca 4m men bara ca 1m som är ruttet

C
K Kevin882 skrev:
Kan jag ta bort den ruttna delen sen sätta dit en ny och förstärka på båda sidorna eller måste hela bytas ut? Den är ca 4m men bara ca 1m som är ruttet
Byt ut hela, det är svårt att skarva och uppnå samma styrka. Men i princip inget fel i att göra som det ser ut som att det redan är gjort - att stärka upp med nya balkar med motsvarande dimension parallellt (antar att de löper hela vägen mellan stöden?)

Ser lite klent ut för ett mellanbjälklag med 4m spännvidd?

C cpalm skrev:
Byt ut hela, det är svårt att skarva och uppnå samma styrka. Men i princip inget fel i att göra som det ser ut som att det redan är gjort - att stärka upp med nya balkar med motsvarande dimension parallellt (antar att de löper hela vägen mellan stöden?)

Ser lite klent ut för ett mellanbjälklag med 4m spännvidd?
Yes går hela vägen
Original balken är 8cm

K Kevin882 skrev:
Original balken är 8cm
Inte ca7,5cm (tretum)?

Nej, mätt precis när jag svarade dig. Över 120år gammalt så dom kanske hade lite tjockare men kan dubbelkolla imorgon

Redigerat:
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Inte ca7,5cm (tretum)?
Nu har jag mätt igen och det är ca 7,7cm så det verkar som du hade rätt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.