Hej
Jag undra hur man ska göra för att byta ut eller fixa bjälkar som har ruttnat. Stugan är över 120 år gammal och jag tror under någon tid så har dom haft någon form av läcka på ena hörnet för allt där verkar ruttet. Dom har försökt fixa till de smått men de ska fixas nu för att bli beboelig. När jag kör in kniven så åker den runt 5cm.
Är de bara att byta ut eller förstärka?
Den ena har ruttnat av nästan helt där den möter väggen.
Jag undra hur man ska göra för att byta ut eller fixa bjälkar som har ruttnat. Stugan är över 120 år gammal och jag tror under någon tid så har dom haft någon form av läcka på ena hörnet för allt där verkar ruttet. Dom har försökt fixa till de smått men de ska fixas nu för att bli beboelig. När jag kör in kniven så åker den runt 5cm.
Är de bara att byta ut eller förstärka?
Den ena har ruttnat av nästan helt där den möter väggen.
Byt ut hela, det är svårt att skarva och uppnå samma styrka. Men i princip inget fel i att göra som det ser ut som att det redan är gjort - att stärka upp med nya balkar med motsvarande dimension parallellt (antar att de löper hela vägen mellan stöden?)K Kevin882 skrev:
Ser lite klent ut för ett mellanbjälklag med 4m spännvidd?
Yes går hela vägenC cpalm skrev:Byt ut hela, det är svårt att skarva och uppnå samma styrka. Men i princip inget fel i att göra som det ser ut som att det redan är gjort - att stärka upp med nya balkar med motsvarande dimension parallellt (antar att de löper hela vägen mellan stöden?)
Ser lite klent ut för ett mellanbjälklag med 4m spännvidd?
Original balken är 8cm
Klicka här för att svara