Rundad trall

2k läst  24 svar

1. Litengubbe
    Medlem Nivå 4
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20190612_163354.jpg
    20190612_163033.jpg
    20190612_163119.jpg

Nu när tryckt trä är högvilt runt om på brädgårdarna tänkte jag bara visa hur man också kan bygga en trall. Den "måste" inte vara kvadratisk. Vi ville ha den rundad och det blev en skön harmoni av det hela, tycker vi. Det var lite meckigt med sargen, det är klyvda brädor som jag med milt våld skruvat. Svåraste böjen var den på bild 3. Minsta knagg och det var bara att ta en ny.
    Marken lutar rätt friskt, så stora delar av bygget är "flytande", bjälklag regelstolpar(om det nu heter så) som står på betongplattor.
    Trallen har utan problem överlevt fem, eller möjligen sex vintrar, så det funkar.
    Om någon vill se mer bilder på själva bygget har jag nog det. Men då får ni hålla er till nästa vecka typ. Mycket nu...;)

2. U
    Medlem Nivå 2
    Snyggt och kul med annan form samt nivåer.

• Laddar…
  3. C
    Medlem Nivå 6
    Snyggt! (y)

• Laddar…
  4. ricebridge
    Husägare · Nivå 13
    Kolla här @Galten , det var något sådant du tänkte dig antar jag?

• Laddar…
  5. Litengubbe
    Medlem Nivå 4
    Tackar!

6. Litengubbe
    Medlem Nivå 4
    Tackar(y)

7. A
    Medlem · Nivå 5
    Snyggt! Gillar andra former!

• Laddar…
  8. B
    Allvetare · Nivå 14
    Man kan också bygga en basningslåda och basa (”ångkoka”) brädorna så går de lätt att böja. Det är så man bygger de flesta träbåtar.

9. Litengubbe
    Medlem Nivå 4
    Absolut, men efter att googlat runt länge och bra kändes det inte som ett alternativ för mig. Lite meckigt med att ordna ett långt rör och lyckas med ångkokningen. Men givet, ett urgammalt sätt att böja trä på.(y)

10. Litengubbe
    Medlem Nivå 4
    Tack!

11. T
    Medlem Nivå 1
    Håller precis på och gör en liknande men inte kommit till momentet sätta den böjda kjolen än. Hur kom det sig att du klöv brädorna? Blev det omöjligt att få till om de var fullbredd? Har en halvcirkel med 9m i diameter så hoppas att det ska gå att använda en vanlig 120mm trall som är ordentligt blöt.

12. Litengubbe
    Medlem Nivå 4
    Det går säkert att göra som du tänker. Själv tänkte jag att eftersom kjolen bara så att säga hänger där, behöver den ju inte vara så "tjock". Så, det blev billigare och lättare med klyvda brädor, för min del.

• Laddar…
  13. B
    Allvetare · Nivå 14
    SÅ meckigt är det inte. Ett avloppsrör (eller ventilationsrör) med lämplig dimension för att rymma de brädor eller lister man behöver böja, plugga röret i båda ändarna, och borra ett hål för att koppla in slangen från en ånggenerator (i mitt fall en tapetborttagare för 299:- på Jula). Är det ett långt rör kan man vilja förgrena slangen, eller t.o.m. ha två ånggeneratorer, för att sprida vattenångan väl.

• Laddar…
  14. Litengubbe
    Medlem Nivå 4
    Lite meckigare än att be brädgården klyva är det ju...;) Av en 28mm bräda får du ju dessutom två istället för en. Men, någongång skall jag absolut testa din grej!(y)

15. Stilero bygg
    Medlem Nivå 1
    Jäkligt stiligt!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: