Har en vattenburen jordvärmeanläggning med en ny Vissmanpanna.
På nedervåningen är det radiatorer och på övervåning samt badrum på nedervåningen är det golvvärme. Det är totalt 6 st slingor med rumsgivare i varje rum samt en givare som är kopplad till pannan.
Problemet är att jag tror att allt jobbar mot varandra. Oftast vill jag ha svalt på ÖV men varmt i badrum på NV. Hur löser jag det med givaren til pannan. Helst skulle jag vilja dra ner alla rumsgivare på ÖV och dra upp givaren i badrummet men det som VissmanGivaren hamnar utanför. Hur bör jag tänka?

• Digital termostat för rumsvärme visar innevarande temperatur 19.7°C på en Viesmann-enhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Var tas värmen ut till badet , från samma fördelare som ÖV
Radiatordelen behöver lite mer temp än GV , så redan där ska det skiljas ut , framledning från panna ( givare på varma röret )
och regleras efter utetemp , sen tas det ut från dessa till GV och där måste det finnas någon form av begränsning i form av shunt för rätt temp ut på GV i förhållande till uttemp
Vet du hur det rörmässigt gjort , skissa lite lätt och lägg upp en bild , sen typ på panna och modell

• Gilla
viktorj
  • Laddar…
Det går en separat matning med shunt till en fördelarlåda där alla Slingorna fördelas ut. Uppepå varje slinga lådan sitter ett ”reglage” som är kopplat till varje rumsgivare.
Hoppas att di förstår hur jag menar.

R
Standard på det . du säger separat shunt till fördelare hur styrs den shunten , från samma reglering som pannan eller är det en givare som styr pannan mot utetemp , vet du det

Missänker att den styra från vissmangivaren men vet inte hundra.

• Komplex uppsättning av VVS-installationer med rör, ventiler och cirkulationspump i en pannrumsmiljö.
    Skapa konto
R
Foto shunt och pump
Om du drar ut ratten på shunten ( ta i lite ) så kan du vrida till noll ( är manuell styrning av värmen ) och känna på rören vilken del den reglerar , blir elementrören kalla och GV-rören med så får man tänka lite annat Panntyp ?? Värmepump ?? Modell ??
Börja där och kom tillbaka

Jag har inga problem att få värme till golvvärmeslingorna. Utan vill att 5 slingor av 6 inte skall ge värme. Bara badrummet skall få ut värme.

R
Hur är det med radiatordelen är dom rören varmare är GV delens rör
Om den 6 slingan går till samma fördelare som dom andra 5 kan du prova att öka farten på flödet och vrida upp termostaten
Hur man ökar flödet står i infon för fördelarna

R rävlyan skrev:
Hur är det med radiatordelen är dom rören varmare är GV delens rör
Om den 6 slingan går till samma fördelare som dom andra 5 kan du prova att öka farten på flödet och vrida upp termostaten
Hur man ökar flödet står i infon för fördelarna
Det är uppdelat i 2 system. Så Radiatorerna är varma.
Men har inte orkar slå på golvvärmekretsen ännu för då värmer jag onödigt mycket delar i huset. Vrider jag på golvvärmekretsen vill ju den mata ut värme till alla slingorna.men jag vill bara ha värme i slinga 6. Givaren från vissman som jag fotade sitter på övervåningen där jag inte vill ha värme.

R
Du har bara en termostat på ÖV då , ta ett foto på fördelarna så ska du få info

R rävlyan skrev:
Du har bara en termostat på ÖV då , ta ett foto på fördelarna så ska du få info

• Installation av rörsystem med kopparledningar och fördelningsblock i en krypgrund.
    Skapa konto
R
Har skissat lite du får se vad du hittar

• Värmerörsystem med märkta ventiler och skisserade instruktioner på bilden.
    Skapa konto
R
DU får passa dig så det inte finns något tryck på fördelarna , därav det med ventiler , annars får du en ny dusch

R rävlyan skrev:
Magiskt.
Tack för all hjälp.

R rävlyan skrev:
Godmorgon

Köper helt och hållet denna ide med tillvägagångssätt.
Men den idén känns mer mekaniskt, kan man inte koppla ifrån själva vissmangivaren och låta rumsgivarna bestämma. Varje rum. Ställer jag dom på lägsta går det knappt ut någon värme?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.