Byggahus.se
Hej alla

Vill bara upplysa ev framtida uppköpare av hantverkartjänster för ett dilemma vi hamnade i.

Vi köpte in en tjänst där materialet skulle betalas vid leverans, hälften av arbetskostnaden när hälften av arbetet var slutför och resterande arbetskostnad vid slutfört arbete. Då det är tillbyggnad kan vi ROTa på arbetskostnaden. Materialet levererades och betalades. Det som hände när halva arbetet var slutfört var att vi fick fakturan på vår "del" av arbetskostnaden sista fakturan blev då bara ROT pengar.
Vi försökte få till en deal att vi skulle betala 1/4 av arbetskostnaden efter halva arbetet (och hantverkaren då söka ROT på 1/4 för att på det sättet få in 50% av arbetskostnaden) men det gick inte hantverkaren med på då han påstod att han inte kunde söka ROT på delfakturor. Enl. tel. med skatteverket så kan en hantverkare söka rot på delfakturor om det som avses i fakturan är utfört. Man har heller ingen möjlighet att godkänna när ROT får betalas ut om jag betalt fakturan.
Vi fick alltså vår teoretiska slutfaktura när halva arbetet var klart.

Nu löste det sig för oss så att hela jobbet blev klart innan den första delfakturan på arbetet hade förfallit så jag har inte forskat vidare om vad som faktiskt gäller. Något som någon annan kanske har koll på.

/Pär
 
Klart att det går att få ROT på delfakturor. Skickar hantverkaren en faktura där ROT inte är draget så är det hans problem, jag skulle betala enl. överenskommelsen, dvs halva arbetsfakturan.
 
Vi hamnade i en sits där entreprenören vill dra allt rot på sista fakturan. Jag ringde då till Skatteverket och de svarade att om det är delbetalningar skall rot delas upp. I vårt fall får vi nu ingen rot då vårt vite ätit upp roten också.....dåligt ...
 
Det är mycket vanligt att man vid ROT jobb och med få fakturor lägger hela ROT summan på en faktura (oftast slutfakturan under förutsättning att den är så stor att man kan dra av hela ROT utrymmet). Fördelen för företaget är att man då bara behöver söka och bevaka ROT pengar en gång.
 
Som kund bör man reflektera över det som hände oss. Påtryckningsmedel mot slutet minskar enormt om man har kommit överens om att rot skall dras på slutfakturan. Om priset reduceras pga fel, och viten löper så vips finns inga pengar att dra rot på........superdumt!
 
....då hamnar man i det läget vi är i att vi betalat 250,000 i arbetskostnader men inte kunnat få rot reduktion eftersom denna skulle läggas på slutfakturan i sin helhet.....
 
Det där måste man helt enkelt ta hänsyn till när man skriver avtalet så att man inte betalar för mer än utfört arbete.
 
Byggis1976 skrev:
....då hamnar man i det läget vi är i att vi betalat 250,000 i arbetskostnader men inte kunnat få rot reduktion eftersom denna skulle läggas på slutfakturan i sin helhet.....
När du skriver "vi" antar jag att två personer avses.

Ni får dra av högst 50.000 per person = sammanlagt 100.000.

Hur stor är den totala (beräknade) arbetskostnaden egentligen...
 
Håller med Eld - såklart man skriver avtalet så att det inte bara är ROT som återstår efter arbetet är färdigt
 
KnockOnWood skrev:
När du skriver "vi" antar jag att två personer avses.

Ni får dra av högst 50.000 per person = sammanlagt 100.000.

Hur stor är den totala (beräknade) arbetskostnaden egentligen...
Entreprenaden var på 580,000 och 170,000 var material. Vi är två ja, och hade 70,000 kvar på rot. Resten användes i jan. Vi betalar mycket skatt så vi får dra rot. Men som sagt, nu har vi inte lyckats då hela slutakterna på 140,000 brunnit inne....
 
det går ju få leverantören att skicka en kredit och en ny faktura med ROT avdrag på.
men då måste förstås leverantören gå med på det.

om ni har en bra relation med leverantören kanske det går att fixa så?

ni kan ju låta lev få en summa för besväret tillochmed.
 
Janne- jo du har rätt. Vår entreprenör vill inte färdigställa, har radan hotat med tingsrätten i frågor som tangerar att de skall stämma oss för att det börjat regna....så nja, det är nog inte en framkomlig väg. Hehehe
 
får man verkligen ställa en delfaktura med ROTavdrag? jobbet ska ju vara slutfört innan man får ansöka om utbetalning... man kan iof hävda att vissa moment är slutförda

Jag brukar fakturera materialet som delbetalningar.
När materialet kommer på bygget skickas delfaktura ut (om det är lite större jobb, annars skickar jag bara en faktura när allt är klart)

Byggis: går det till tingsrätten så ska du nog kolla över om du inte kan ställa krav på byggaren att betala tillbaka din "ROT-del"
 
ROT går väl utmärkt i delbetalningar.
All ROT på slutfakturan kan väl stoppas om man ringer Skatteverket.
ROT kan även tas ut i innan jobbet är klart om arbetet slutförs under januari tror jag.
 
I min värld innebär del faktura på arbete att arbetet för den delen är klar. Annas är det förskottsbetalning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.