Byggahus.se

Rostfri armering

1. B
    Medlem · Blekinge · 68 inlägg

blumenthal

Medlem
    Är det någon som vet var man får tag på rostfri armering att använda till några tegelbalkar?

Tydligen är det någon sorts global brist på rostfritt stål just nu och inte alls lätt att få tag i. Men någonstans måste det ju finnas, särskilt om man är beredd att betala för det.

2. Åsa Lund
    Husägare · Skåne · 4 463 inlägg

Åsa Lund

Husägare
    Kallas bi-stål, om det underlättar sökandet?

3. B

blumenthal

Medlem
    Bistål är väl bistål ("stege" av 4mm-stänger). Vad jag behöver är "vanliga" 6mm armeringsjärn, fast i rostfritt stål.

Det verkar finnas specialfirmor som tillhandahåller detta i storstäderna. Men jag bor inte i någon storstad. Hur är det meningen att man ska göra då? Man kan ju inte direkt skicka ett 6 meter långt armeringsjärn i posten. Är det möjligt för välsorterade bygghandlar att beställa hem det åt en?

4. S
    Medlem · Uppsala · 741 inlägg

Strontus

Medlem
  5. N
    Tillbyggare · Karlskrona · 1 636 inlägg

NoOne2k

Tillbyggare
    Hör med närmaste stålgrossist/mekanisk verkstad om de har rostfri stång i lämplig dimension?
    Annars går det att beställa från närmaste bygghandel, billigast är att be dem beställa det när de ändå beställer armering.

Annars var jag på xl-bygg bygg jämjö trä i fredags och de hade ett fåtal rostfria 4m långa Bistål kvar på lager. Var i Blekinge bor du?

6. B

blumenthal

Medlem
    Tack för alla råd.

Lite förvånande visade det sig att det går att köpa upp till 2m långa rostfria stänger på Amazon. 2m räcker för mina behov så om jag inte hittar någon riktig armering i närområdet så finns alltid det alternativet.

7. Lexington
    Medlem · Skåne · 1 862 inlägg

Lexington

Medlem
    Biltema säljer rostfri gängstång M6 om det skulle funka?
    Dock verkar det bara finnas i en meters längd!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.