Maxwells demon TotalControl skrev:
Vet inte om det är dumt att testa att hälla i vatten för att göra den mjuk. Hård lera måste vara tufft?

Kul att fler börjar! :)
Det kommer jag garanterat testa när det blir för tufft. Torkad lera är stenhårt

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Började här vid 10. Fått ner 3,5 meter. Nu paus. Varmt som satan i solen. Än så länge går de bra. Får upp en hel del sand och fylls på med vatten rätt fort tycker jag. Vissa drag gör stor skillnad medans vissa så rör den knappt på sig.

• Byggplats med stenblock, blå rör i grävd hål, stegar och en byggnad i bakgrunden under solig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Immobil och 6 till
  • Laddar…
Fyfan vad kul! Hoppas du inte stöter på något jobbigt för då lär du ha en brunn typ idag om det fortsätter såhär bra.
Har du pump och prylar för eventuell provpumpning sen?

• Gilla
1
  • Laddar…
Fyfan vad kul! Hoppas du inte stöter på något jobbigt för då lär du ha en brunn typ idag om det fortsätter såhär bra.
Har du pump och prylar för eventuell provpumpning sen?
Ja. Riktigt kul. Och har allt så jag kan dra igång pump om de är så. Men går detta vägen, vilket jag hoppas. Så kommer jag skaffa en djupborrpump tänkte jag.

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Ja en sån ska beställas och ha på toppen, blir snyggt.

jäkla vad segt de går nu. Typ några cm på över en timme. Dragit ner jordborr och provat. Sten och grus. Får upp stenar genom pumpen. Men så mycket vatten som rinner till. Har säkert 1,5-nästan 2 meter vatten. Trotts att jag får plunchern full med vatten varje gång. Så blir mest vatten och inte så mycket sand/grus i pumpen...

Redigerat:
  • Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
Om det är svårt att plunscha så är det förmodligen bättre att borra i röret med jordborr.

Hur långt ner under grundvattnet är du?

Om det är svårt att plunscha så är det förmodligen bättre att borra i röret med jordborr.

Hur långt ner under grundvattnet är du?
Får prova lite mer med jordborren efter lite paus här. Provade innan. Känner att de är grus/sand och några småstenar. Men inget åker med upp med borren. Men inbillade mig att efter man dragit runt med borren så fick man upp lite mer sand. Men fortfarande inte mycket. Kanske nån dl per gång.

Ok, kan även testa att luckra med jordborr och sen plunscha. Var försiktig bara att du inte borrar dig under brunnsröret och sätter fast jordborren i kanten av röret.

• Gilla
1
  • Laddar…
Borrade ner 150cm och sen kom vatten. Just nu har jag forsatt borra ner till ca 300cm. Eftersom det är lera går det att borra än så länge. Har haft några sviniga stenar på vägen, riktigt tufft att dra upp då dom går utanför borren och leran är inte direkt lätt att dra med upp. Dessutom när jag borrar i lera är det svin tungt att dra upp första biten då det antagligen blir så tätt i leran och borr att det bildas vaccum där nere.

• Hand håller en stor smutsig sten, visar svårigheten att borra i lerig mark.
    Skapa konto
  • Gilla
HenkeGo och 1 till
  • Laddar…
Nä nu får de räcka idag. Kommit ner några cm men inte mycket till. Är enbart mycket grus/sand och småsten. Men ja. Några dl får man med sig om man har tur. Provat vid två tillfällen att luckra med jordborren. Får inte upp något med den. Men inbillar mig att de hjälper för plunchern. Nya tag Imån.

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
@rqx Bra jobbat med stenen. Hur fan fick du upp den? :) Så du kan borra under grundvattnet utan foderrör? Bevisligen fungerar det. Hoppas på kort lera och sand efter.

@carlert

Märkligt att det inte går att plunscha om det är sand/grus. Borde även gå att jordborra. Inget lerlager då?

@rqx Bra jobbat med stenen. Hur fan fick du upp den? :) Så du kan borra under grundvattnet utan foderrör? Bevisligen fungerar det. Hoppas på kort lera och sand efter.

@carlert

Märkligt att det inte går att plunscha om det är sand/grus. Borde även gå att jordborra. Inget lerlager då?
Ja jag tycker oxå det är konstigt. Ingen lera i sikte. Funderar på om man kanske köpte sämsta plunchern....

Men bra omdöme har den.

https://www.erdbohrer.de/Kiespumpen/Plunscher-108mm::33.html

@carlert

Jag hade nog otrolig tur så den gängade sig in i borrskären. Sen fick jag dra med benen till jag kräktes ungefär ja leran är så solid att det inte ramlar in något
Stora lerklumpar på OSB-skiva som visar hur solid leran är efter borrning.
Skapa konto

• Gilla
upa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.