918 847 läst ·
6 287 svar
919k läst
6,3k svar
Rörspetsbrunn
Någon som har något att rapportera? 
Började här vid 10. Fått ner 3,5 meter. Nu paus. Varmt som satan i solen. Än så länge går de bra. Får upp en hel del sand och fylls på med vatten rätt fort tycker jag. Vissa drag gör stor skillnad medans vissa så rör den knappt på sig.
Redigerat:
Fyfan vad kul! Hoppas du inte stöter på något jobbigt för då lär du ha en brunn typ idag om det fortsätter såhär bra.
Har du pump och prylar för eventuell provpumpning sen?
Har du pump och prylar för eventuell provpumpning sen?
Ja. Riktigt kul. Och har allt så jag kan dra igång pump om de är så. Men går detta vägen, vilket jag hoppas. Så kommer jag skaffa en djupborrpump tänkte jag.TotalControl skrev:
Ja djuphålspump verkar riktigt smidigt. Hiva ner och glömma. Kanske blåsa ur lite för vintern det ovan mark.
Glöm inte handla på dig "well head" om det blir så.
https://www.erdbohrer.de/Brunnenkoe....html?MODsid=aba57347abff7a73605d8af056964e0c
Köpte på mig 2 st i senaste beställningen.
Ser fram i mot din provpumpning
Glöm inte handla på dig "well head" om det blir så.
https://www.erdbohrer.de/Brunnenkoe....html?MODsid=aba57347abff7a73605d8af056964e0c
Köpte på mig 2 st i senaste beställningen.
Ser fram i mot din provpumpning
Ja en sån ska beställas och ha på toppen, blir snyggt.
jäkla vad segt de går nu. Typ några cm på över en timme. Dragit ner jordborr och provat. Sten och grus. Får upp stenar genom pumpen. Men så mycket vatten som rinner till. Har säkert 1,5-nästan 2 meter vatten. Trotts att jag får plunchern full med vatten varje gång. Så blir mest vatten och inte så mycket sand/grus i pumpen...
jäkla vad segt de går nu. Typ några cm på över en timme. Dragit ner jordborr och provat. Sten och grus. Får upp stenar genom pumpen. Men så mycket vatten som rinner till. Har säkert 1,5-nästan 2 meter vatten. Trotts att jag får plunchern full med vatten varje gång. Så blir mest vatten och inte så mycket sand/grus i pumpen...
Redigerat:
Om det är svårt att plunscha så är det förmodligen bättre att borra i röret med jordborr.
Hur långt ner under grundvattnet är du?
Hur långt ner under grundvattnet är du?
Får prova lite mer med jordborren efter lite paus här. Provade innan. Känner att de är grus/sand och några småstenar. Men inget åker med upp med borren. Men inbillade mig att efter man dragit runt med borren så fick man upp lite mer sand. Men fortfarande inte mycket. Kanske nån dl per gång.TotalControl skrev:
Ok, kan även testa att luckra med jordborr och sen plunscha. Var försiktig bara att du inte borrar dig under brunnsröret och sätter fast jordborren i kanten av röret.
Borrade ner 150cm och sen kom vatten. Just nu har jag forsatt borra ner till ca 300cm. Eftersom det är lera går det att borra än så länge. Har haft några sviniga stenar på vägen, riktigt tufft att dra upp då dom går utanför borren och leran är inte direkt lätt att dra med upp. Dessutom när jag borrar i lera är det svin tungt att dra upp första biten då det antagligen blir så tätt i leran och borr att det bildas vaccum där nere.
Nä nu får de räcka idag. Kommit ner några cm men inte mycket till. Är enbart mycket grus/sand och småsten. Men ja. Några dl får man med sig om man har tur. Provat vid två tillfällen att luckra med jordborren. Får inte upp något med den. Men inbillar mig att de hjälper för plunchern. Nya tag Imån.
Ja jag tycker oxå det är konstigt. Ingen lera i sikte. Funderar på om man kanske köpte sämsta plunchern....TotalControl skrev:
Men bra omdöme har den.
https://www.erdbohrer.de/Kiespumpen/Plunscher-108mm::33.html