30 717 läst ·
38 svar
31k läst
38 svar
Rörisolering - Asbest?
Svammel? Säg det till Helena.T TypRätt skrev:Ja alltså jag tror du har svårt att hitta något belägg för det där svamlet? Tror du du får lungcancer direkt av lite radon med? Givetvis är det bevisat att asbestexponering är cancerframkallande men skulle väl gissa på att mängden fiber som hamnar i lungorna efter att byta isolering på ett rör hemma motsvarar riskökningen att röka ett paket cigaretter?
https://da.se/2015/06/det-har-drabbar-val-farbroder/
Det farliga med asbest, är att man inte vet vem som drabbas. För alla drabbas inte så klart.
Alla kan få cancer och många får det men våra avgaser som vi friskt andas in är bra mycket mer farliga än det lilla asbest damm som man andas in om man river ett rör en gång. Jag sitter och skriver detta i ca 450 Bq/m3 Radon och trotts att jag vet att det inte är lämpligt så sitter jag väl här en 12 timmar om dagen. Ökar det chansen för mig att få cancer? Säkert, men det är en så försvinnande liten ökning att jag tar den risken, jag äter grillat och chips och massa andra saker som också sägs öka chansen för cancer. Jag tror dock att mitt stillasittande är en större hälsofara och de 5 extra kilon jag lagt på mig under pandemin. Att stirra sig blind eller överdriva enskilda risker gör bara att man blir paranoid. Vi lever allt längre och säkrare vilket gör att merparten av oss antagligen kommer att dö i cancer, om inte annat för att vi har minskat alla andra dödsorsaker väldigt kraftigt, men vår rädsla för att dö får ju inte förhindra oss från att leva.480Mogge skrev:
Blir inte mer fel än detta. Enstaka fibrer utvecklar inte cancer. Hur vet du detta?D Dave Lister skrev:Ta aldrig bort isoleringen själv om du misstänker att den innehåller asbest, behövs bara någon enstaka fibrer i lungan för att utveckla cancer. Vi hade liknande rör i våran källare som vi lät testa, innehöll asbest i böjarna och vi lät Ocab sanera det (var väl totalt en sådär 10-12 meter rör med 7 böjar som går i källartaket), total kostnad var bara lite drygt 6000kr inkl. provtagning med test. Väl värt pengarna för att vara på säkra sidan. Asbestfibrer är väldigt lätta och kan sväva runt i luften vääääldigt länge i huset om ej sanerat rätt.
Har haft en äldre kollega för många år sedan som många gånger hade blandat asbestpulver och vatten i hink på 60-talet. Han dog inte i lungcancer. Hur förklarar du detta?
Många bäckar små...T TypRätt skrev:Alla kan få cancer och många får det men våra avgaser som vi friskt andas in är bra mycket mer farliga än det lilla asbest damm som man andas in om man river ett rör en gång. Jag sitter och skriver detta i ca 450 Bq/m3 Radon och trotts att jag vet att det inte är lämpligt så sitter jag väl här en 12 timmar om dagen. Ökar det chansen för mig att få cancer? Säkert, men det är en så försvinnande liten ökning att jag tar den risken, jag äter grillat och chips och massa andra saker som också sägs öka chansen för cancer. Jag tror dock att mitt stillasittande är en större hälsofara och de 5 extra kilon jag lagt på mig under pandemin. Att stirra sig blind eller överdriva enskilda risker gör bara att man blir paranoid. Vi lever allt längre och säkrare vilket gör att merparten av oss antagligen kommer att dö i cancer, om inte annat för att vi har minskat alla andra dödsorsaker väldigt kraftigt, men vår rädsla för att dö får ju inte förhindra oss från att leva.
https://www.byggnadsarbetaren.se/nya-larmsiffror-sa-manga-dor-av-asbest/
Den rapport du syftar på är skriven 2018 och redovisar dödsfall 2016.480Mogge skrev:
De som dog 2016 borde eg ha blivit exponerad för asbest 20-40 år tidigare. 20 års exponering och ytterligare 20 år för sjukdomsutvecklingen. Vi får alltså gå tillbaka till 1970-talet. Vilka regler gällde då, när asbest förbjöds först på 980-talet i Sverige?
Asbest är till stor del inte tillåten i Eu i samband med nytillverkning. Vad jag vet så bryts fortfarande asbest i gruvor av företaget Uralasbest About company | ПАО Ураласбест (uralasbest.ru).T TypRätt skrev:Alla kan få cancer och många får det men våra avgaser som vi friskt andas in är bra mycket mer farliga än det lilla asbest damm som man andas in om man river ett rör en gång. Jag sitter och skriver detta i ca 450 Bq/m3 Radon och trotts att jag vet att det inte är lämpligt så sitter jag väl här en 12 timmar om dagen. Ökar det chansen för mig att få cancer? Säkert, men det är en så försvinnande liten ökning att jag tar den risken, jag äter grillat och chips och massa andra saker som också sägs öka chansen för cancer. Jag tror dock att mitt stillasittande är en större hälsofara och de 5 extra kilon jag lagt på mig under pandemin. Att stirra sig blind eller överdriva enskilda risker gör bara att man blir paranoid. Vi lever allt längre och säkrare vilket gör att merparten av oss antagligen kommer att dö i cancer, om inte annat för att vi har minskat alla andra dödsorsaker väldigt kraftigt, men vår rädsla för att dö får ju inte förhindra oss från att leva.
Fortfarande tillåts asbest i länder som Ryssland, Kina, Indien och Kazakstan enligt https://www.hbl.fi/artikel/jag-skulle-vilja-veta-hur-lang-tid-jag-har-kvar-att-leva/
Det finns med tanke på ovan 3 huvudkategorier:
1) De som jobbar i gruvdriften år ut o år in.
2) De som i sitt yrke, kanske dagligen, kommer i kontakt med asbest, och slutligen
3) De som någon enstaka gång får i sig en fiber eller 2.
I svenska byggnader kan det finnas asbest i; brandisolering, sprutade isoleringsmassor, byggskivor, takmaterial, målfärger, fäst- och fogmassa för kakelplattor, ventilationskanaler, plastmattor och deras lim samt i dörrar.
Hur skall man hädanefter våga andas i dessa utrymmen, undrar kanske en del. Ja så länge som man låter det vara kvar, så är det frid å fröjd. Måste man ta bort det så följ sunt förnuft.
Bly i målarfärg fanns fram till början av 70-talet. Hur skrapar man en sådan yttervägg eller fönsterkarm. Lejer man bort det till rymddräktsförsedda eller gör man det själv med eftertanke och sunt förnuft. Akta så att det inte kommer några flagor på gräsmattan, för då kanske det måste grävas bort en hel del jord.
Vad jag har läst om asbest är det klart farligt och hög risk för lungproblem om man har exponerats under flera år samt att det sedan inte visar några symtom förrän efter ytterligare 20-40 år. Att större fibrer fastnar i flimmerhåren. Att de minsta fibrerna åker jojo i andningsluften. Att det är de fibrer som är för liten för att fastna i flimmerhåren men är för stora för att åka jojo som är de som ställer till det. Nu kan man ju inte välja vilken fiber man andas in, så därför använd helmask med godkänt filter om man nu måste jobba med sanering. Tillhör man kategori 3 enligt ovan, så borde risken vara obefintlig att utveckla några lungproblem pga asbestkontaminering.
Så länge som man misstänker att det kan finnas asbest och så länge man låter det vara orört så kan man sova lugnt. Det kan vara betydligt farligare att röka, äta rött kött, äta dioxinfisk etc.
Tack för input kring frågan om asbest i rörisoleringen.
Anledningen till att jag frågar handlar om att jag vill ha kunskap om mitt hus och vara medveten vid en eventuell renovering i framtiden.
Frågan om asbest är farligt eller inte kanske skulle förtjäna en egen tråd istället?
Anledningen till att jag frågar handlar om att jag vill ha kunskap om mitt hus och vara medveten vid en eventuell renovering i framtiden.
Frågan om asbest är farligt eller inte kanske skulle förtjäna en egen tråd istället?
Det finns hur många sådana trådar som helst i detta forumK klub skrev:
Ett konkret tips kan vara att linda in rören i gladpack (plastfolie) i hela deras längd och tejpa med maskeringstejp i skarvarna av plastfolien. Sedan skära upp isoleringen där du ska kapa (ha dammsugare med hepa13-filter i närheten när du skär upp isoleringen), plasta och tejpa änden där du skurit upp. Vattna sedan röret precis där du ska kapa. Kapa sedan med tigersåg på lågt "varvtal" och håll en dammsugare med hepa13-filter vid tigersågen. Ha p3-mask och skyddsoverall på.
Våttorka sedan golv/väggar/tak.
Våttorka sedan golv/väggar/tak.
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
Hittade en snarlik isolering runt en avstickare från elementrören i källaren när jag börjat riva bort bastupanelen från innertaket.
Tyvärr den tidigare ägaren sågat bort lite av rörisoleringen när de satte dit panelen.
Hur fixar man det där på bästa vis?
Skär jag bort allt gammalt junk och passar dit modern rörisolering eller kan man bara försegla skada med en enklare insats?
Bifogar lite bilder.
Tyvärr den tidigare ägaren sågat bort lite av rörisoleringen när de satte dit panelen.
Skär jag bort allt gammalt junk och passar dit modern rörisolering eller kan man bara försegla skada med en enklare insats?
Bifogar lite bilder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det där ser ut som nöthårsfilt eller hästtagel, det är alltså en naturprodukt och helt ofarlig. (Om det är det bruna vi talar om)Unikt namn skrev:
Hittade en snarlik isolering runt en avstickare från elementrören i källaren när jag börjat riva bort bastupanelen från innertaket.
Bifogar lite bilder.
[bild] [bild] [bild]
//Jonas
Det syns lite dåligt på bilderna, men det är som ett gult tunnt lager näst ytterst, mellan det vita yttre lagret och den bruna pappen som håller fast "håret". Var lite fundersam på vad det kunde vara.480Mogge skrev:
Kan jag bara tejpa ihop det där lilla paketet med åldersbeständig tejp, eller bör jag klabba dit sån där gipsväv ytterst?
Sannolikt åker det upp någon form av innertak igen, så jag kanske övertänker det här lite.
Bilder är en sak, att få se och känna är en annan. Normalt sitter det brunt papper och sedan är det lindat med väv. (Papp och binda)Unikt namn skrev:
Det syns lite dåligt på bilderna, men det är som ett gult tunnt lager näst ytterst, mellan det vita yttre lagret och den bruna pappen som håller fast "håret". Var lite fundersam på vad det kunde vara.
Kan jag bara tejpa ihop det där lilla paketet med åldersbeständig tejp, eller bör jag klabba dit sån där gipsväv ytterst?
Sannolikt åker det upp någon form av innertak igen, så jag kanske övertänker det här lite.
Därefter målat med färg. Det gula, skulle kunna vara gurmassa (brukade blandas med asbest)
Massan är hård men bryts ner och dammar.
Jag skulle behöva veta mer om det gula.