314 läst ·
12 svar
314 läst
12 svar
Rökgaskylare
Ska installera en brasinsats I öppen spis och har börjat fundera på extra utnyttjande av rökgasvärmen.
Gemini hjälpte mig att förstå att detta är bästa vägen: https://kratki.com/se/kylare-o-180-1m-1518
Ngn som byggt ngt liknande själv?
Eller bättre?
Jag har just införskaffat 180 mm RF rör och funderar på vad som blir enklast och effektivast.
Gemini hjälpte mig att förstå att detta är bästa vägen: https://kratki.com/se/kylare-o-180-1m-1518
Eller bättre?
Jag har just införskaffat 180 mm RF rör och funderar på vad som blir enklast och effektivast.
Bästa effekten får du med vanliga anslutningsrör och sedan hugger ett hål i spiskåpan strax under anslutningen i pipan och sätter in ett varmluftsgaller då får du cirkulation på luften.
Har för mig att Keddy hade ett sådant rör med flänsar. Hur mycket det ökar effektiviteten vet jag ej. De lär dock inte bli sämre.K karlmb skrev:Ska installera en brasinsats I öppen spis och har börjat fundera på extra utnyttjande av rökgasvärmen.
Gemini hjälpte mig att förstå att detta är bästa vägen: [länk]
Eller bättre?
Har skaffat tunna rostfria 180rör nu och tänker att man borde kunna dra fast lite plåtvingar runt om med slangklämmor eller nästa dem med gassvets kanske.B Belastar skrev:
Hmm, det är vad som säljs mestadels.H heimlaga skrev:
Har en RF skorstenständare för kolgrillen. Den brukar glöda när kolen är redo o inga sprickor i den efter 2 år.
Alla moderna och miljögodkända kaminer och insatser har en rökgastemp under 300 gr, vilket rostfritt rör tål inte 300gr. De flesta lätta modulskorstenar har just ett rostfritt innerdörr.
Rostfritt har även egenheten att det leder värme relativt dåligt. Därför kan punktsvetsning eller anliggningskonakt göra att kylflänsarna inte får den temperatur man önskat. Det gör också att de större temperaturskillnadena jämfört med andra material gör att plåten lätt slår sig eller att svetsfogar spricker.
Vi har 4 vedkaminer i rostfritt varav en har påsvetsade kylflänsar.
Kanske ska dra fast med slangklämmor istället då.B Bjober skrev:Rostfritt har även egenheten att det leder värme relativt dåligt. Därför kan punktsvetsning eller anliggningskonakt göra att kylflänsarna inte får den temperatur man önskat. Det gör också att de större temperaturskillnadena jämfört med andra material gör att plåten lätt slår sig eller att svetsfogar spricker.
Klicka här för att svara