Ska installera en brasinsats I öppen spis och har börjat fundera på extra utnyttjande av rökgasvärmen.
Gemini hjälpte mig att förstå att detta är bästa vägen: https://kratki.com/se/kylare-o-180-1m-1518
Ngn som byggt ngt liknande själv?
Eller bättre?
Jag har just införskaffat 180 mm RF rör och funderar på vad som blir enklast och effektivast.

Bästa effekten får du med vanliga anslutningsrör och sedan hugger ett hål i spiskåpan strax under anslutningen i pipan och sätter in ett varmluftsgaller då får du cirkulation på luften.

K karlmb skrev:
Ska installera en brasinsats I öppen spis och har börjat fundera på extra utnyttjande av rökgasvärmen.
Gemini hjälpte mig att förstå att detta är bästa vägen: [länk]
Ngn som byggt ngt liknande själv?
Eller bättre?
Jag har just införskaffat 180 mm RF rör och funderar på vad som blir enklast och effektivast.
Har för mig att Keddy hade ett sådant rör med flänsar. Hur mycket det ökar effektiviteten vet jag ej. De lär dock inte bli sämre.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
B Belastar skrev:
Har för mig att Keddy hade ett sådant rör med flänsar. Hur mycket det ökar effektiviteten vet jag ej. De lär dock inte bli sämre.
Har skaffat tunna rostfria 180rör nu och tänker att man borde kunna dra fast lite plåtvingar runt om med slangklämmor eller nästa dem med gassvets kanske.

Rostfritt har ett lag att spricka när det utsätts för eld. Därför brukar man ha rör av vanligt svartjärn närmast eldstaden där temperaturen är högst.

Insatser är sällan effektiva. Vill du ha bra effektivitet är det bättre att mura om med litet cirkulationskanaler och luftkanaler.

H heimlaga skrev:
Insatser är sällan effektiva. Vill du ha bra effektivitet är det bättre att mura om med litet cirkulationskanaler och luftkanaler.
Intressant, det har jag inte läst förut?

H heimlaga skrev:
Rostfritt har ett lag att spricka när det utsätts för eld. Därför brukar man ha rör av vanligt svartjärn närmast eldstaden där temperaturen är högst.
Hmm, det är vad som säljs mestadels.
Har en RF skorstenständare för kolgrillen. Den brukar glöda när kolen är redo o inga sprickor i den efter 2 år.

Alla moderna och miljögodkända kaminer och insatser har en rökgastemp under 300 gr, vilket rostfritt rör tål inte 300gr. De flesta lätta modulskorstenar har just ett rostfritt innerdörr.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Har skaffat tunna rostfria 180rör nu och tänker att man borde kunna dra fast lite plåtvingar runt om med slangklämmor eller nästa dem med gassvets kanske.
Använd tig istället.

Rostfritt har även egenheten att det leder värme relativt dåligt. Därför kan punktsvetsning eller anliggningskonakt göra att kylflänsarna inte får den temperatur man önskat. Det gör också att de större temperaturskillnadena jämfört med andra material gör att plåten lätt slår sig eller att svetsfogar spricker.

Vi har 4 vedkaminer i rostfritt varav en har påsvetsade kylflänsar.

B Bjober skrev:
Rostfritt har även egenheten att det leder värme relativt dåligt. Därför kan punktsvetsning eller anliggningskonakt göra att kylflänsarna inte får den temperatur man önskat. Det gör också att de större temperaturskillnadena jämfört med andra material gör att plåten lätt slår sig eller att svetsfogar spricker.

Vi har 4 vedkaminer i rostfritt varav en har påsvetsade kylflänsar.
Kanske ska dra fast med slangklämmor istället då.

K karlmb skrev:
Kanske ska dra fast med slangklämmor istället då.
Ja jag tror det är säkrast så att få bra anliggning , och när det är på ett ställe som sedan är svårt att komma åt.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.